Het gaat goed met de vrouwensporten! Laat ik dit blog eens lekker positief beginnen. Want er komen momenteel mooie dingen voorbij. Kiki Bertens die geschiedenis schrijft door naar de 4e plek op de wereldranglijst te klimmen. En wat dacht je van het behalen van de WK-limiet door Lisanne de Witte en Sifan Hissan, de Volleyball Nations League die deze week van start gaat in Servië en Anna van der Breggen die de Ronde van Californië op haar naam schrijft?
In Women's Next schrijft Suuz Amijs over zaken die haar opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz praat je helemaal bij!
Twitter stond de afgelopen weken vol met de goede sportprestaties van Nederlandse sportvrouwen. Natuurlijk gaat ook veel aandacht uit naar het WK voetbal voor vrouwen deze zomer in Frankrijk. De campagnes vliegen ons om de oren. Zowel in Nederland rond de OranjeLeeuwinnen als in andere landen.
Zo kreeg ik vorige week een foto doorgestuurd van de Amerikaanse WK-vrouwen groot afgebeeld op Times Square (hoe vet!). En wat dacht je van het filmpje dat de Duitse ploeg deelde? Met vooral veel humor en zelfspot, maar wel een duidelijke boodschap.
De WK koorts stijgt en dankzij Veronica kunnen we de hele voorbeschouwing live gaan volgen. Dit zou eigenlijk de standaard moeten zijn voor alle sporten waarin vrouwen actief zijn. Het is nog zeker niet vanzelfsprekend dat we topsportende vrouwen live op tv in actie kunnen zien. Zo konden we Kiki Bertens niet live vierde van de wereld zien worden, tenminste niet op het open net. Wat ervoor zorgde dat iedereen op Twitter op zoek was naar een ‘illegale’ livestream. Het is een lastige situatie.
Live broadcasting gaat gepaard met investeringen, vaak zelfs hele grote investeringen. En investeringen worden gedaan in zaken die iets opleveren. Kijk maar naar wat er nu gaande is binnen het vrouwenwielrennen. ASO heeft het besluit genomen om wedstrijden, waaronder de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik, niet meer aan te melden voor de Women’s WorldTour.
Het besluit van de ASO komt voort uit de beslissing om vanaf 2020 verplicht minimaal 45 minuten live-uitzending te verzorgen. Aan die voorwaarde kunnen deze rondes nu niet voldoen. Dat is zonde, want wielrennen bij vrouwen neemt de laatste jaren enorm toe aan populariteit en kent op een aantal gebieden een flinke professionalisering. Maar blijkbaar loont het nog niet voldoende.
En dat zette mij aan het denken; hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit soort wedstrijden en evenementen commercieel wel interessant genoeg worden?
Er gaat niets boven live sport kijken, online of op tv, maar er moet simpelweg publiek voor zijn. Mijn overtuiging is dat die fanschare, in dit geval in wielrennen, kan en gaat groeien. De sport moet daarin geduld tonen en verder kijken dan alleen de live broadcasting. Rechtstreeks een race kijken, blijft het allermooiste, maar zeker niet het enige dat we willen zien. Het gaat ook om de weg ernaartoe én de reacties naderhand. Daar valt nog veel te winnen.
En daar kunnen de rijders zelf, of in bredere zin alle sporters die op tv nog minder aan bod komen, zelf een rol in spelen. Neem maar eens een kijkje op de verschillende social media-kanalen van Nederlandse sporters of sportteams. De een kun je op de voet volgen, de ander deelt alleen uitslagen. Daar zit een grote kans.
Met de middelen van nu kan iedereen live wanneer-ie maar wil, om zo zelf de sport in beeld te brengen. Goed voorbeeld uit eigen land komt van de eredivisie beachvolleyballers. Zij streamen elk weekend hun wedstrijden live op YouTube en daar komen al gauw duizenden kijkers op af, wat zorgt voor een enorme binding met de sport.
Staar je dus zeker niet blind op televisie, dat is allang de heilige graal niet meer. Kijk dus vooral wat er binnen jouw bereik ligt om zichtbaarheid te creëren.
In Engeland kwam The Telegraph onlangs bijvoorbeeld met de Women's Sport Telegraph. Verdeeld over drie categorieën - sport, competitie en teams - brengen ze al het nieuws van vrouwensporten bij elkaar op één medium. Niet alleen online, ook in de papieren versie. Met een zomerspecial over alle toernooien die in de zomerperiode plaatsvinden. Niet alleen uitslagen van wedstrijden, maar ook interviews en verhalen achter het nieuws.
Hopelijk geeft de manier waarop ze dit doen en de diversiteit aan content een boost aan sporten die vooralsnog minder 'zendtijd' krijgen.
Headerfoto: Wikimedia (Granada CC 4.0)