Corona brengt veel nieuwe ontwikkelingen in een stroomversnelling. De wielerploeg Jumbo-Visma presenteerde zich een maand geleden aan de internationale wielerpers op een bijzondere wijze.
De als controlfreak bekendstaande ploegbaas Richard Plugge had besloten af te zien van de traditionele perspresentatie, maar gaf de media toegang tot een database met door de ploeg gefabriceerde interviews. Grote woede onder de journalisten die toch al zien dat het zelf interviewen van sporters van naam en faam steeds moeilijker wordt en ook moeten toezien hoe rond de meeste wielerteams inmiddels jongens en meisjes rondlopen met een camera en microfoon die in dienst van de sponsor meer en beter gefaciliteerd worden dan de meeste journalisten.
Het is de wereld van Richard Plugge, waar controle en beeldvorming gaan boven onafhankelijke en kritische media. En dan het liefst met een foto erbij op de sociale media met de arm van Plugge om de schouders van een winnaar met in kapitalen ‘SAMEN WINNEN’.
Dat botst natuurlijk met de vrije geest van de wielerjournalisten die zelf hun contacten met de renners warm willen houden. Dankzij de uitstekende perschef Ard Bierens lukte dat totnutoe uitstekend, maar teambaas Plugge heeft nu dankbaar gebruikgemaakt van de Corona-epidemie om de deuren op slot te draaien. De Vlaamse en Nederlandse journalisten stellen dan ook in een verklaring: ‘dat de Nederlandse en Belgische media volledig buitenspel zijn gezet en er geen vrije nieuwsgaring was. De media moesten het stellen met beelden en interviews die volledig door Jumbo-Visma waren geregisseerd.’
Aanvullende mediawensen, waarmee in een appje aan journalisten wel werd geschermd, werden niet gehonoreerd.
In het appje van een woordvoerder werd verondersteld ‘dat we de antwoorden op alle relevante journalistieke vragen reeds hebben beantwoord in het pakket dat we aanbieden.’
De NSP en Sportspress.be hebben in hun klaagschrift onder meer gesteld dat de media graag zelf bepalen welke ‘relevante’ journalistieke vragen worden gesteld. Verwezen wordt naar onder meer het NOS Sportjournaal, dat niets met de aangeboden ‘content’ heeft gedaan. Blijkens de woorden van Dione de Graaff in het Sportjournaal was dat ‘omdat we de renners niet zelf hebben kunnen spreken.’
Daar zit inderdaad de crux. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel een beetje verantwoordelijk voel, omdat onder mijn verantwoordelijkheid de TVM-schaatsploeg samen met de wielerploeg van Rabo begonnen is met het produceren van eigen content. Altijd voor iedereen beschikbaar, maar we volgden wel een ‘tweesporenbeleid’.
TVM CEO Arjan Bos had niet zoveel op met alleen positieve reclamefilmpjes en geloofde dat alleen authenticiteit werkte. Dus naast de content die we produceerden namen we journalisten mee naar trainingskampen en mochten ze in de keuken kijken.
Ik geef eerlijk toe dat we ons kostelijk vermaakten met de content van de Rabo wielerploeg, waar Richard Plugge toen over de communicatie ging. Alles was daar fantastisch, ook al ging het volledig mis en een 15e plaats was al snel een ‘fantastische’ 15e plaats.
Corona creëert nu inderdaad een nieuwe realiteit, maar andere wielerploegen waren de afgelopen maanden gewoon aanspreekbaar. Zoals het hoort. En ‘Corona proof’. Branded content in de sport mag nooit de rol overnemen van de sportjournalistiek. Zelfs niet in Corona-tijd.