Opvallen op social media is geen abc'tje. Bedenk zelf maar eens hoe snel je door je tijdlijn scrollt en hoe weinig aandacht je besteedt aan de meeste posts die voorbijkomen. Hoe zorg je er dan toch voor dat jouw social media content boven komt drijven op de tijdlijn van je volgers? Ik geef je vijf tips waar je vandaag gelijk mee aan de slag kunt.
Het klinkt zo logisch, maar doet elk merk en elke club het ook? Vul het antwoord zelf maar in. Bij Colorado Avalanche begrijpen ze maar al te goed dat de content die zij op social media plaatsen een meerwaarde moet hebben voor fans van de club. In tijden dat je als supporter niet naar het stadion kan, besloten zij het stadion naar de fans toe te brengen. Figuurlijk gesproken, natuurlijk.
Is jouw post een thumbstopper? Vraag jezelf dat bij het creëren van jouw content en het schrijven van je tekst altijd af. Een goede manier om extra op te vallen in de tijdlijn is door zo nu en dan gebruik te maken van een ander lettertype. Dat kun je bijvoorbeeld doen via LingoJam of Messletters. Experimenteer met een aantal lettertypes en kijk wat het doet met het bereik van je berichten.
En met direct bedoel ik ook echt direct. Kijk maar eens hoe Bayer Leverkusen dat doet.
Twee dagen na de verloren bekerfinale tegen Bayern München vraagt de admin van Bayer Leverkusen op Twitter wat zij kunnen doen om de fans weer een beetje op te vrolijken. Waarom ook niet? Precies! En het werkt. Niet zo gek ook, want op social media draait alles om interactie. Dus leef je in in wat er speelt onder je volgers en ga van daaruit daadwerkelijk het gesprek aan.
Het is je bij het scrollen door je Instagram-tijdlijn vast wel een keer opgevallen: een reactie die pal onder de tekst van de post wordt weergegeven, nog voor het uitklappen van alle opmerkingen. Vaak genoeg is dit een reactie van een account dat niet eens de post heeft geplaatst. Maar hoe kom je daar eigenlijk terecht met je account?
Het algoritme van Instagram bepaalt of en welke reactie hier komt te staan. 'Hoe kan het ook anders?', hoor ik je al zeggen. Maar hier komt het goede nieuws: de code van het algoritme is geen abracadabra. Deze is onder meer gevoelig voor de snelheid van het plaatsen van een reactie. En ja, dat heb je natuurlijk geheel in eigen hand.
Tip! Doe eens een klein onderzoekje op Instagram en kijk waar jouw (potentiële) volgers veelal te vinden zijn. Maak daarna een lijstje met 10 tot 20 accounts en schakel bij deze accounts een notificatie in. Het enige wat je daarna nog hoeft te doen is rustig wachten totdat je een melding krijgt.
Sinds vorig jaar is het mogelijk om muziek toe te voegen aan je Instagram Stories en met TikTok is er inmiddels zelfs een populair social platform dat geheel in het teken staat van muziek. De social media managers van deze wereld kunnen dan ook niet meer om muziek heen. 'Vroeger werden er pas grappige dingen gedaan met nummers zodra het hits waren. Nu gebeurt er iets tofs met nieuwe tracks, waardoor het juist hits wórden. Het omgedraaide van hoe het eerst ging', zegt 538-dj Menno de Boer over de verandering die TikTok teweeg heeft gebracht in de muziekindustrie.
Je gaat dan ook vaker zien dat social media campagnes rond een track worden opgebouwd. De lancering van het nieuwe uittenue van PSV (samenwerking met hiphopartiest Fresku) is daar een mooi voorbeeld van. Ga ook voor jezelf eens na hoe je muziek kunt integreren in jouw social media campagnes. Het is vrij simpel om (campagne)muziek te uploaden op Instagram Stories en TikTok, zodat iedereen jouw tune kan gebruiken. Maak daarvoor gebruik van Distrokid. Zij krijgen jouw muziek 10 tot 20 keer sneller op social media dan vergelijkbare partijen.
Headerfoto: Gerd Altmann via Pixabay