Krachtige video's. Vol met emotie. Strijd. Kracht. Kwetsbaarheid. Trots. Vuurwerk. Helden. Van toen en voor nu. Met de groei van social media en de grote hoeveelheid aan content worden de korte en krachtige video's steeds belangrijker om een boodschap over te brengen. Niet meer direct de content zelf, maar de verwijzing naar een mijlpaal. Video's waarin niet direct de sport zelf centraal staat, maar al het gevoel dat het met zich mee brengt. Geen commercial of platte reclame waarin de emotie gebruikt wordt, maar echt een DNA-video. Een belangrijke gebeurtenis te ondersteunen. Een boodschap kracht bij te zetten. Ongeacht of die nog moet komen of al geweest is. PSV bracht zondag om 09.09 uur een video voor het belangrijke duel met Ajax. This is for you, met Jeroen Zoet.
Het mocht niet helpen voor winst van de wedstrijd. De video van PSV laat zien hoe nauw het komt met de emotie in dit type video's. Want net als de vele reacties op sociale media bekroop mij een gevoel van copycat van het 'Ajax-werk' van de afgelopen tijd. Daarnaast miste ik de Brabantse DNA van PSV in deze video. Engels ondertitelt. Je hoort de stem van Zoet, maar zijn lippen blijven stijf op elkaar. Je ziet de stad net niet. Je mist de zachte G van Meeuwis.
De video is prima in elkaar gezet. Supporters van PSV zijn er ongetwijfeld trots op. Maar het had bij mij de bijsmaak dat het teveel 'op de rest' moest lijken. Naar aanleiding van de PSV-video deel ik 25 andere inspirerende sportvideo's.
Gezien de reactie van Ajax denk ik dat zij het wellicht eens zijn met het copycat gevoel.
Ik ben groot fan van dit soort video's. Daarom deel ik een mooi rijtje aan inspiratie-video's. Er zijn er honderden te vinden online, daar heb ik er een aantal uit gekozen die extra bijzonder zijn. Maar voel je vrij je eigen video's te delen. Kijk en oordeel waar het succes in zit en laat je inspireren. Laten we hopen dat PSV zichzelf herpakt en met een passende eigen knaller van een video komt aan het einde van het seizoen.
Vorig jaar al had Ajax de video 'We are back'. En dit jaar voor de wedstrijd tegen Real Madrid had men weer een fantastische video. Als deze in de kleedkamer vertoond is, dan snap ik de overwinning. Wat een klasbak video. Niet voor niets indrukwekkende social media cijfers, waaronder 2,4 miljoen keer bekeken!
De video voor de finale van de Super Bowl van de Philadelphia Eagles. Echt Amerikaans. Fantastische oneliners. 'If you love what you do, you work all day, every day! Good is a four letter word when you are reaching for more. Fly eagles. Fly.'
Liverpool? Voor als je er nooit van hebt gehoord, in twee minuten wat de club betekent. Ingesproken door de trainer, Jürgen Klopp.
Een serie van diverse korte video's. Om de magie van de NBA duidelijk te maken. Een competitie met de grootste sporthelden. Als je daar eenmaal een high five van krijgt…
De prachtige video na de landstitel van Feyenoord. Sfeervolle beelden en prachtige verwijzingen naar de kracht van Feyenoord. Een tikkeltje aan de lange kant, maar een prachtige weergave van het sprookje van de kolkende Kuip en het kampioenschap.
Antwerp. De slapende reus in België. Stamnummer 1, oudste club. Sinds 1880 en speelde een finale op Wembley. Een club met hoogstes en laagstes.
Een video over de omnisport club. 'Gelebt durch die mitglieber. Mit Herz und Leidenschaft. Gewachsen. Geliebt. Gemeinsam aus Tradition. Wir leben dich!'
De nieuwe huisstijl van Juventus. Het positioneren als een brand. Dat wordt ook in de Champions League aangegrepen. Zo werd deze video in de wedstrijd tegen Barcelona FC ingezet. Ook een ronde ervoor tegen Porto werd een dergelijke video gemaakt.
Mooie video, hoe wij dat in Nederland doen. Ondanks dat we misschien niet de grootste zijn, hebben we onze manier om groots te zijn.
In mijn periode voor provincie Gelderland is een brand video ontwikkeld in samenwerking met Dichter des Gelderlands, Jesse Laport. Een video van het beste en mooiste dat sport aan Gelderland te bieden heeft, met beelden van diverse Gelderse sportevenementen en sportlocaties.
Maar ook buiten de sport zijn er veel merken die graag gebruik maken van de emotie om hun boodschap met fans te delen. Al vallen deze video's soms meer onder de noemer commercials; ze zijn er niet minder mooi om!