Het kan je bijna niet ontgaan zijn dat er iets speelt tussen Ziggo en FOX Sports. Via de media worden we de afgelopen weken aardig op de hoogte gehouden over de onderhandelingen die beide partijen momenteel voeren over een nieuwe distributieovereenkomst. Zeg maar, nieuwe jaarafspraken die ze moeten maken over de doorgifte van FOX Sports en daarmee live Eredivisievoetbal. Daar komen ze samen niet uit en inmiddels dreigt Ziggo de voetbalzender op zwart te zetten. De vreemde situatie kan dus ontstaan dat de hoofdsponsor van Ajax zijn klanten geen toegang geeft tot live wedstrijden van haar eigen club. Een Deltaplan II zou een goed idee zijn om uit deze impasse te geraken.
FOX Sports heeft met 48% van de tv-aanbieders in Nederland afspraken gemaakt over de doorgifte van de voetbalzender. Het gaat volgens onbevestigde berichten om € 2,60 per huishouden per maand. Iedereen die tv kijkt via een andere aanbieder dan Ziggo betaalt dus voor live Eredivisie voetbal. Daarom zit FOX Sports 1 vaak standaard in hun pakket, zodat iedereen die betaalt ook naar live voetbal kan kijken.
Ziggo is de laatste aanbieder met wie FOX Sports eenzelfde afspraak wil maken. En omdat Ziggo een marktaandeel van 52% heeft, betekent € 2,60 per abonnee een totaalbedrag van omstreeks € 100 miljoen euro. Op dit moment delen Ziggo en FOX Sports de gerealiseerde omzet op FOX Sports pakketten en dat zou de zender ongeveer € 30 miljoen opleveren.
Ja, dat klopt. Vier jaar geleden speelde exact dezelfde discussie tussen KPN en FOX Sports. Aanvankelijk ontstond er een geschil en dreigde KPN om FOX Sports op zwart te zetten. Vlak na het verstrijken van de deadline kwamen beide partijen toch tot overeenstemming over een nieuwe distributieovereenkomst.
De mediarechten van de Eredivisie zijn ondergebracht bij Eredivisie Media & Marketing CV. Bij gebrek aan serieuze interesse voor de live tv-rechten van Eredivisie werd in 2009 Eredivisie Live opgericht, samen met Endemol en later voegde ook de KNVB zich daarbij. De 18 clubs (verenigd in Eredivisie CV) werden daarmee eigenaar van een eigen betaal-tv zender. FOX Sports nam vervolgens in 2012 een belang van 51% in die zender en heeft de clubs € 960 miljoen euro gegarandeerd voor een periode van 12 jaar. Eredivisie CV heeft nog een belang van 35% en de KNVB 5 %. Er zijn nog minimaal 5 seizoenen te gaan tot de huidige afspraken aflopen in 2025.
In Nederland bepalen twee spelers de digitale televisiemarkt: KPN en Ziggo. Volgens de laatste cijfers van TotaalTV is dit duo goed voor zo’n 83% van de markt en bedienen zij daarmee 6,2 miljoen huishoudens. Ziggo is duidelijk de grootste met een marktaandeel van maar liefst 52%. Meer dan de helft van de Nederlandse voetballiefhebbers kijkt dus tv via Ziggo.
Voor de clubs is een goede samenwerking met Ziggo van essentieel belang. Stel dat Ziggo net als alle andere aanbieders FOX Sports 1 beschikbaar stelt voor iedereen, dan wordt het bereik van de voetbalzender meer dan verdubbeld. Dat groeit van 3,1 naar 6,9 miljoen huishoudens. En dat leidt direct en indirect tot allerlei extra inkomsten voor clubs. Niet alleen de toegenomen omzet vanuit Ziggo, maar ook hogere kijkcijfers voor live wedstrijden. Dat leidt weer tot meer reclame-inkomsten en tot hogere tarieven voor exposuremiddelen zoals LED-boarding en shirtsponsoring.
En misschien nog wel een belangrijker effect is dat de strategische waarde van de mediarechten van de clubs verder stijgt. De onderneming die voor 35% eigendom is van de clubs wordt direct meer waard, hetgeen weer een gunstiger uitgangspunt vormt bij het afsluiten van een nieuwe tv-rechten deal in 2025.
Eigenlijk is die heel simpel. Gewoon kijken hoe je samen geld kunt verdienen. De huidige afspraken stimuleren Ziggo onvoldoende om zoveel mogelijk voetballiefhebbers naar FOX Sports te laten kijken. Terwijl de potentie voor live voetbal bij Ziggo juist enorm is. Nu zijn er slechts 300.000 abonnees op FOX Sports bij Ziggo, circa 8% van hun totale klantenbestand. Bij een actieve marktbenadering en een gunstiger prijsstelling (KPN vraagt bijvoorbeeld € 12,99 per maand) moet een verdubbeling van die base eenvoudig te realiseren zijn voor Ziggo. Met alle marketingrechten die Ziggo als hoofdsponsor van Ajax heeft, kan er ongetwijfeld een speciaal Ajax FOX Sports abonnement worden gesmeed. Inclusief unieke content van de grootste club van Nederland. En zo zijn er nog veel meer varianten te bedenken voor een interessant live voetbalaanbod door Ziggo. Wat te denken van een gecombineerd pakket Premier League en Eredivisie voetbal?
Hoog tijd dus voor een Deltaplan II dat gedragen wordt door alle clubs in het betaalde voetbal en de KNVB. Want een goede deal met Ziggo zet minstens zoveel zoden aan de dijk als een vangnet uit Den Haag.
Headerfoto: GoWildGoNature Pictures / Shutterstock.com