Gek worden ze er af en toe van op het hoofdkantoor van de KNSB boven de Vechtsebanen in Utrecht. Dan leest commercieel manager Jeroen Kraaij weer dat het aloude langebaanschaatsen het slachtoffer van de vergrijzing dreigt te worden. Niets blijkt minder waar.
Aan de onderhandelingstafel hoort Kraaij van de NOS-sportbazen dat er wel rond de miljoen kijkers de tv aan hebben staan om schaatsen te kijken, maar dat de leeftijd verontrustend hoog is. Ergens rond de 60 jaar, waar de reclame- en mediabureaus vooral gericht zijn op de ‘boodschappers’ tussen 20 en 49. Die trend lijkt omgebogen, nu onderzoek van Nielsen uitwijst dat juist onder jongeren de belangstelling voor het schaatsen groeiende is en deze sport zelfs ruim voor wielrennen en het bij jongeren populaire darts eindigt.
Nielsen deed begin dit jaar een uitgebreid onderzoek naar de interesse in schaatsen onder Nederlanders. Na voetbal en Formule 1 is schaatsen de meest populaire sport in Nederland. Nog opvallender is dat het totaalaantal fans van de schaatssport stabiel blijft en vooral jongeren tussen de 16-29 jaar het steeds meer gaan volgen. Het percentage fans voor schaatsen in deze doelgroep lag in 2016/’17 nog op 25%, in het seizoen 2018/’19 is dat gestegen naar 38%.
Ook in de kijkcijfers is de groeiende interesse voor het schaatsen terug te zien. Het gemiddeld aantal kijkers lag in het afgelopen seizoen op het hoogste niveau in zes jaar tijd, met 873.000 kijkers.
In de slipstream van schaatsen is ook shorttrack aan een opmars bezig. Sinds het seizoen 2013/’14 is zowel het aantal geconsumeerde uren, als het gemiddeld aantal kijkers fors gestegen.
Met deze cijfers in de hand is dit het perfecte moment om onder regie van de KNSB een taskforce in te stellen om met alle in het land beschikbare deskundigheid een strategie te bedenken om jonge fans aan het schaatsen te binden. Hard nodig, nu de bond ook op zoek is naar een nieuwe hoofdsponsor die voor rond de 5 miljoen euro per jaar KPN aflost.
Schaatsen loopt commercieel steeds meer in de pas als het gaat om de evenementen en alles wat de bond onderneemt samen met KPN, om in de breedte Nederland op de schaatsen te krijgen. De positieve cijfers van dit moment zijn daar een weerslag van. Maar er zal meer moeten gebeuren. KNSB en ook de professionele schaatsteams zullen samen aan de slag moeten om met de schaatshelden van dit moment, en dat zijn er meer dan Sven Kramer, de jeugd te triggeren. Toffe verhalen op Instagram. Snapchatten desnoods en een eigen YouTube-kanaal ontwikkelen naast het wat stoffige en sleetse schaatsen.nl.
Jutta Leerdam, Daidai Ntab, Koen Verweij, Kjeld Nuis, Patrick Roest en Joy Beune. Het kunnen de nieuwe inspirerende helden zijn voor een nieuwe generatie. Nu de schaatsers van Jumbo-Visma samen met de wielrenners onder Team Oranje gaan vallen, gaat het daar wel goed komen.
ZIE OOK: Sven Kramer is opnieuw trendsetter in het schaatsen
Bij Reggeborgh is het ingewikkelder. De sponsor verwacht geen al te uitbundige zichtbaarheid van de topschaatsers en coach Gerard van Velde is daar alleen maar blij mee.
Toch is het de vraag of hij daarmee niet de hele sport benadeelt. De KNSB is op zoek naar een nieuwe bondssponsor en daarbij dient zich de unieke mogelijkheid aan om samen een slag te slaan richting de nieuwe schaatsfans. Geen eilanden, maar samenwerking. Geen verkrampte gesloten deuren, maar transparantie en mooie content.
De KNSB zou met deskundigen als Gijsbregt Brouwer, Arne Mosselman of anderen voorop kunnen lopen in de Nederlandse topsport. Geen sport heeft zoveel iconen in huis.
Headerfoto: Wikimedia (CC 4.0, Evelien 1009) / Graphics: Nielsen