In de week waarin het F1-team van Mercedes de samenwerking met Ineos intensiveerde tegen ruim 20 miljoen euro per jaar, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Een paar weken geleden meldden we al dat Spotify zich dit jaar meer gaat richten op sport. De streamingdienst voegde snel de daad bij het woord door deze week bekend te maken het mediaplatform The Ringer over te nemen. Spotify versterkt zo opnieuw haar podcast-aanbod, nadat het vorig jaar al podcast-uitgever Gimlet Media kocht. The Ringer is opgericht door de bekende Amerikaanse journalist Bill Simmons. Het platform bericht over cultuur, sport en technologie en maakt meer dan 30 verschillende podcasts, waarmee het zeer succesvol is.
Volgens Spotify CEO Daniel Ek spreekt het toevoegen van The Ringer aan Spotify een nieuwe groep sportfans aan, die hij beschrijft als ‘super betrokken en enorm loyaal’. Hoeveel Spotify for The Ringer heeft betaald, is niet bekendgemaakt.
Afgelopen weekend werd bekend dat een aantal oud-topsporters samen met het bedrijfsleven weer bezig is met een plan om de Olympische Spelen van 2032 naar Nederland te halen. Oud-olympiërs Stephan Veen en Gerrit-Jan Eggenkamp zijn de kartrekkers van een initiatiefgroep met ook 25 ondernemers die onderzoekt of Nederland zich kandidaat moet stellen voor de Spelen van 2032. Dat bevestigden diverse bronnen aan het AD. Er is nog geen concreet plan, maar voorzitter Anneke van Zanen-Nieberg van NOC*NSF en chef de Mission Pieter van den Hoogenband staan niet onwelwillend tegenover het idee.
In 2012 ondernam Nederland al eens een poging om de Zomerspelen van 2028 te organiseren. Dat ging destijds niet door, omdat het kabinet het plan uit economisch oogpunt niet ondersteunde.
Lees hieronder de column van Pieter van der Meer over het voornemen om de Spelen in 2032 in Nederland to organiseren.
Met ingang van volgend seizoen zal Hitachi Capital Mobility niet meer als hoofdsponsor op het shirt van FC Emmen te zien zijn. In 2015 kwam het bedrijf van algemeen directeur Gert Veenstra als Noordlease op het shirt van FC Emmen. “We begonnen op de rug, om meer exposure te krijgen in de regio Drenthe. Dit bleek een succes en toen een jaar later de kans zich voordeed om bij de toen nog eerstedivisionist hoofdsponsor te worden, hebben we dat dan ook onmiddellijk gedaan. Dat heeft enorm positieve effecten gehad op onze naamsbekendheid en uitstraling.”
De Cashback World Korfbal League blijft aan populariteit winnen. Dat blijkt uit een analyse van de eerste competitiehelft van dit Korfbal Leagueseizoen en die van vorig seizoen. De kijkcijfers van de livestreams van de verenigingen zijn met zeventien procent gestegen en die van de Korfbal.nl-samenvattingen met ruim dertig procent. Ook trokken de eerste negen Korfbal Leaguespeelronden acht procent meer bezoekers dan die in het seizoen 2018/2019.
Met een totaal van 7,44 miljoen kijkminuten over de eerste negen speelronden realiseren de verenigingen een plus van 17,3 procent én zitten ze al op 53,8 procent van het gehele vorige Korfbal Leagueseizoen. Verder groeit het aantal gelijktijdige connecties met 55 procent, het aantal minuten live kijken met 28 procent en het on demand kijken met zeven procent.
Sinds 2013 worden er wedstrijden van de Korfbal League uitgezonden middels livestreams op YouTube. Inmiddels streamen acht van de tien Korfbal Leagueverenigingen hun thuisduels.
Magnus Carlsen is een samenwerking aangegaan met Unibet. De beste schaker ter wereld wordt tot en met 2021 ‘global ambassador’ van het gokbedrijf. Unibet is sinds 2014 betrokken bij schaken, toen het begon met aanbieden van live odds bij wedstrijden. Ook is het bedrijf sponsor van het Norway Chess Supertournament.
Overigens kan de Noorse regering de deal nog blokkeren, aangezien het land alleen staatsbedrijven de kans biedt schaakevenementen of individuele personen te sponsoren. De verwachting is dat de samenwerking gewoon doorgang vindt, aangezien Carlsen Unibet wereldwijd gaat promoten en niet specifiek in Noorwegen.