Vanwege het coronavirus zijn vele mondiale sportevenementen uitgesteld of afgelast. Met het wegvallen van deze evenementen ontstaat een situatie waarin bedrijven in de sport niet meer fysiek in contact kunnen komen met hun fans. Om tijdens een stilliggende sportagenda toch met fans te kunnen communiceren zijn creatieve marketinginitiatieven gewenst. Hieronder een aantal voorbeelden van sportorganisaties die zich momenteel digitaal van hun creatiefste kant laten zien.
Voetbal is al jaren de sport waar de meeste content in geproduceerd wordt. Niet alleen door de clubs en de fans, maar ook door partijen met de uitzendrechten. Die laatste groep wordt door het wegvallen van live voetbal hard getroffen. Om de Nederlandse voetbalfans toch te kunnen voorzien in haar behoefte zenden de NOS, Ziggo Sport en FOX Sports massaal de mooiste beelden uit het verleden uit.
NOS dook een aantal weken geleden in het Studio Sport Archief en zond opnieuw het EK van 1988 uit. De finale tegen Sovjet-Unie trok 1 miljoen kijkers en het concept bleek een aardig succes. De omroep besloot daarom op deze trend voort te borduren en zond vervolgens onder andere het WK van 2014 en de door Niki Terpstra gewonnen Ronde van Vlaanderen uit.
Ook Ziggo Sport en FOX Sports, die momenteel veel abonnees zien verdwijnen, grijpen massaal terug op de mooiste momenten uit het verleden. Afgelopen week zond Ziggo Sport bijvoorbeeld integraal de wedstrijden uit waarin Nederlandse clubs succesvol waren in de Europa Cup I/Champions League. Toch zien de sportzenders ook dat alleen integrale wedstrijden uitzenden niet voldoet. FOX Sports probeert met unieke documentaires haar kijkers te binden en Ziggo Sport zendt deze week exclusieve ‘behind-the-scenes’ content uit over het recente succesvolle seizoen van Ajax in Europa.
Vanuit daar is het een kleine stap naar de huidige content van Nederlandse clubs. Wat daarin opvalt is dat de Nederlandse clubs in deze periode maximaal gebruikmaken van eigen media. De content op social media is niet aan te slepen en dagelijks worden diverse video’s op YouTube geüpload. De clubs plaatsen livestreams van ‘klassieke wedstrijden' om fans samen te brengen en komen met de ene na de andere door de club gemaakte documentaire aan.
Verder plaatst Ajax archiefbeelden van haar jeugdtoernooi de Future Cup en zette PSV een platform op waar fans unieke PSV-content voor deze coronaperiode kunnen vinden.
In Engeland is te zien dat Manchester City via het platform ‘Cityzens at Home’ fans videotrainingen aanbiedt waardoor je vanuit huis je eigen voetbalkwaliteiten kunt verbeteren. Daarnaast biedt de club via dit platform fans gratis kleurplaten en recepten van hun favoriete spelers aan.
Concurrent Liverpool deelt op zijn beurt via haar eigen website en YouTube exclusieve content van de spelers thuis. Denk aan Q&A’s, Zoom-meetings met de gehele selectie en interviews met spelers.
Hoewel het lopende basketbalseizoen in Amerika stilligt, zijn de teams en league druk bezig. Een aantal weken geleden lanceerde de NBA de campagne ‘NBA Together’. Een wereldwijde campagne die vanuit de community en vanuit sociaal gemeenschappelijk vlak jeugd, families en fans moet ondersteunen, interacteren en inspireren als antwoord op het coronavirus. De NBA gebruikt haar ‘digital footprint’ om samen met haar spelers, coaches en dokters de basketbalcommunity te voorzien van informatie en content.
Naast de bouwstenen ‘Know the Facts’ en ‘Acts of Caring’, die met name gericht zijn op de maatschappelijke kant van de campagne, bestaat de campagne ook uit content die zorgt voor extra engagement. Zo lanceerde de franchise ‘Jr. NBA at Home’, een interactieve contentserie die met challenges moet zorgen dat jongeren die momenteel niet kunnen basketballen toch actief bezig zijn en zichzelf verder kunnen ontwikkelen. Dit gebeurt in combinatie met exclusieve video’s van spelers uit de NBA.
Naast dit programma organiseert de league elke werkdag een livestream met een lid van de ‘NBA-family’ die vervolgens deelneemt aan een live interview of via Instagram vragen beantwoordt.
Ook in de sporten die (onder strenge voorwaarden) nog beoefend mogen worden, wordt momenteel speciale content gedeeld. In de wielersport werd begin april onder een kleiner gezelschap bijvoorbeeld een virtuele ronde van Vlaanderen gereden. Op die manier konden fans toch een beetje genieten van ‘Vlaanderens Mooiste’.
Verder zoekt wielerteam Team Jumbo-Visma met fans interactie door terugkerende videoreeksen op hun YouTube-kanaal te plaatsen. Zo plaatst de ploeg wekelijks een video waarin je op een laagdrempelige manier aan je fiets leert sleutelen, is er om de zoveel dagen een challenge om thuis samen met de topsporters fit te blijven en organiseert de ploeg een digitale talkshow om samen met renners terug te kijken op mooiste momenten van de ploeg.
Omdat heel Nederland dagen na elkaar binnen zit en we voorlopig nog niet naar buiten mogen om te sporten, gaan steeds meer mensen even hun huis uit om een frisse neus te halen. Veel Nederlanders zijn daarom aan het wandelen geslagen. De KWBN (Koninklijke Wandel Bond Nederland) zag deze ontwikkeling en besloot onder de naam #KeepWalking op wandel.nl een platform te lanceren om de toenemende groep wandelaars in content te kunnen voorzien. Op het platform staan tips, adviezen, inhoudelijke artikelen en beweeg-challenges om het wandelen in Nederland in deze tijden zo leuk en goed mogelijk onder de aandacht te brengen.
Zoals uit bovenstaande voorbeelden blijkt, weten bedrijven in de sportwereld ook zonder live sport goed in contact te blijven met hun achterban.