De nieuwe realiteit van de sportbeleving kan mij nog niet bekoren. Lege tribunes in voetbalstadions maken van topduels in de Bundesliga spookduels. Sfeerloos en vooral het grote niks. Het is de nieuwe realiteit van de sport op het allerhoogste niveau tijdens de coronacrisis. Wen er maar aan.
Zolang er wereldwijd geen vaccin is zullen de stadions leeg blijven, wielerkoersen plaatsvinden in de ‘middle of nowhere’, of helemaal niet, en in Thialf zullen de schaatsers in een treurige ambiance hun rondjes rijden. Maar deze crisis zou ook de creatieven in de sport moeten inspireren. Nu de realiteit is dat sport op het allerhoogste niveau alleen nog voor tv-camera’s wordt afgewerkt, moet een denktank vol gezaghebbende creatieve tv-makers aan de bak. Anders zullen kijkcijfers dramatisch dalen en sporticonen verbleken tijdens spookduels.
Net als miljoenen andere sportgekken over de hele wereld heb ik de aangrijpende documentaire The Last Dance over Michael Jordan op Netflix gezien. Toen besefte ik ineens hoe de sport zich door het ‘sportjaar-zonder-publiek’ kan worstelen. Er zou een pact moeten ontstaan tussen clubs, bonden, creatieve tv-makers en online-helden.
Eindelijk moet de contentrevolutie de sportwereld van grote meerwaarde voorzien. Dat voetbal in die lege stadions en straks bijvoorbeeld het schaatsen op Thialf kan fantastisch worden ingevuld met pakkende beelden. Eventueel in een premium pakket als het om het voetbal bij Ziggo en FOX Sports zou gaan.
Eindelijk de camera’s in de kleedkamer en pakkende mini-docu’s over de ‘helden’ op het veld, op de weg en op het ijs. Bij het wielrennen zou eindelijk de live-camera in de bus moeten. Het maakt van een sfeerloos live-verslag spannende tv waar mensen wél geboeid naar kijken en geraakt door worden.
Ik zag het bij Michael Jordan. Een goede sportdocumentaire grijpt je echt bij de strot en de marketeers en de bestuurders in de sport moeten eindelijk gaan inzien dat juist fantastische content met ‘fly on the wall tv’ het geheime wapen kan zijn in de jacht op kijkcijfers. Premium content als onderdeel van de live verslaggeving.
Mijn voorstel voor Nederland zou zijn dat grote producenten als Endemol Sport en Southfields om tafel gaan met de beste sportdocumakers van Nederland, sportverhalenvertellers als Bas Tietema en Helden Media en in overleg met commerciële bureaus komen tot een echt vernieuwende aanpak om door de barre coronamaanden te komen. Sport moet je echt bij de strot grijpen en dat betekent emoties en verhalen delen. De camera op plaatsen waar het echt gebeurt. Het zal in het begin even wennen zijn, maar al snel zal duidelijk worden dat er een enorme meerwaarde kan ontstaan. Juist voor sponsoren en de sport zelf.
De Nederlandse sportwereld moet de conservatieve veren afschudden en corona ook als een kans zien om beter uit de crisis te komen. Tijd voor een contentrevolutie!
Lees alle artikelen over corona en sport(marketing) in ons dossier.
Headerfoto: BB2 / Shutterstock.com