Het nieuws zat er aan te komen, maar vandaag is eindelijk de kogel door de kerk: Eurosport gaat samen met de NOS de Olympische Spelen van Pyeongchang in 2018 en Tokio in 2020 uitzenden. In juni vorig jaar maakte het Internationaal Olympisch Comité (IOC) het baanbrekende nieuws bekend dat de uitzendrechten voor alle Olympische Spelen tussen 2018 en 2024 naar Discovery Communications zouden gaan. De paneuropese sportzender betaalde maar liefst 1,3 miljard euro voor de uitzendrechten, waardoor het andere (sport)zenders internationaal en nationaal even buitenspel leek te zetten. Later konden we toch enigszins nuance brengen, nadat bekend werd dat Eurosport samenwerkingen zou aangaan met andere televisiezenders. In Nederland hebben Eurosport en NOS een overeenkomst bereikt, waardoor de rijke Olympische geschiedeis op de publieke zender voortgezet kan worde.
Discovery Networks Benelux en de NOS hebben vandaag een een televisie- en multi-platform overeenkomst getekend voor het uitzenden van de Spelen in Nederland. Dit houdt in dat de NOS een sub-licentieovereenkomst heeft voor de audiovisuele- en radio rechten voor de Olympische Spelen van 2018 en 2020. Het rechtenpakket van de NOS bestaat verder uit de digitale rechten van de programmering die de NOS via het lineaire televisiekanaal uitzendt. Discovery Networks Benelux behoudt het recht om alle sporten van de Olympische Spelen zowel lineair als non-lineair uit te zenden op haar zenders Eurosport 1, Eurosport 2 en via de Eurosport Player.
Eerder lieten we in een blog op SportNEXT al weten dat Eurosport met de overeenkomst haar rol als dé sportzender van Europa wist te versterken. De strategische investeringen in sportrechten geven Eurosport de unieke mogelijkheid om fans van het begin tot het einde bij de Spelen te betrekken en de toekomstige Olympische sterren dag-in, dag-uit te volgen in hun voorbereidingen naar het hoogtepunt: de Olympische Spelen. Eurosport behoudt het recht om twee sportdisciplines exclusief voor zowel de Spelen in 2018 als de Spelen in 2020 live uit te zenden, waaronder ijshockey voor PyeongChang. De NOS mag van deze sporten wel samenvattingen uitzenden.
Alco de Jong, Country Manager Discovery Networks Benelux: “De rijke Olympische geschiedenis van de NOS in combinatie met onze innovatieve manier van verhalen vertellen en Eurosport die het hele jaar door Olympische sporten uitzendt, geeft ons niet alleen de gelegenheid om de mooiste momenten, maar ook alle momenten van de Olympische Spelen met iedereen te kunnen delen via elk scherm. Eurosport gaat programma’s uitzenden die de Nederlandse kijkers met elkaar verbindt vanwege de gezamenlijke trots voor onze deelnemende Olympische atleten. Doordat de Spelen nu zowel bij Eurosport als de NOS te zien zijn, kunnen we de Nederlandse kijker nog meer mooie programma’s bieden over onze sporthelden.”
“Doordat de Spelen nu zowel bij Eurosport als de NOS te zien zijn, kunnen we de Nederlandse kijker nog meer mooie programma’s bieden over onze sporthelden” - Alco de Jong
Jan de Jong, Algemeen Directeur NOS: “Het Olympisch vuur brandt bij de NOS al sinds 1964 en doordat we een overeenkomst hebben kunnen sluiten met Discovery Networks Benelux komen daar nu nog minstens vijf jaar bij. Deze overeenkomst is goed nieuws voor het Nederlandse publiek en voor de Nederlandse sport. De NOS is immers de enige omroep in dit land die álle Nederlandse sporten op de voet volgt, dag in dag uit, ook als het geen Olympisch jaar is. Maar omdat wij altijd het hele verhaal willen vertellen, is het cruciaal dat we er ook zijn als het om Olympische medailles gaat. Dat kan nu. Komende zomer in Rio, maar ook straks in 2018 en 2020, precies zoals het publiek van ons gewend is.”
De Olympische Spelen zijn ontzettend populair bij het Nederlandse publiek. Meer dan 13.4 miljoen mensen keken via de NOS naar de Olympische Spelen van 2012 in Londen. Dat is meer dan 88% van de Nederlandse bevolking. De winter editie in Sotchi werd zelfs door 14 miljoen mensen (91% van de bevolking) bekeken. In juni 2015 hebben Discovery Communications en het Internationale Olympische Comité (IOC) bekend gemaakt de exclusieve multimedia rechten te hebben aangekocht van de Olympische Spelen in de periode 2018-2024 voor 50 Europese landen.
ZIE OOK: Megadeal IOC: Olympische Spelen in heel Europa naar Eurosport en Discovery