Onder sportmarketeers en sponsoren bekt het altijd lekker om over 'contentstrategie' te praten. Ik heb het liever over het vertellen van het verhaal van de sporter. Welke drie dingen moet iemand over twee, drie jaar in zijn hoofd hebben als hij/zij aan de atleet denkt? Als je dat goed doet, met een lange termijn focus, komt de commerciële impact vanzelf. En niet andersom.
Het bouwen van zo'n verhaal moet wat mij betreft aan drie dingen voldoen:
Bouwen aan een verhaal vereist dus ook dat merken vasthouden aan de lange termijn. Alleen dan zorg je ervoor dat de impact die je maakt zich later uit kan betalen in euro’s. En video is natuurlijk een van de belangrijkste instrumenten om dit verhaal te bouwen. Maar geen korte commercials die, hoe mooi ze ook zijn, teveel doorspekt zijn met het merk. Wel (mini)documentaires die echt de tijd nemen om het verhaal van de sporter te vertellen.
Ik ben geen trouwe fan van boksen, maar bleef bij de research voor deze blog wel hangen bij het verhaal van Anthony Joshua. Een docu maken, dat kost geld. En bij voorkeur zorg je ervoor dat het (ook) via ‘traditionele media’ aandacht genereert, zoals de docu’s over Memphis Depay en recent over ‘de machinekamer van Tom Dumoulin’. Maar het vereist altijd, in welke vorm dan ook, lef en een investering op korte termijn. De grote uitdaging is om deze investering te rechtvaardigen in de boardrooms bij de sponsoren. Want de lange termijn laat zich niet vertalen met een korte termijn businesscase in een Excelsheet.
Maar start nu eens niet met de businesscase, maar met authenticiteit en impact. Zorg dat het verhaal dat je wil vertellen naadloos aansluit bij de persoon die de sporter is. En vice versa. Dan volgen de euro's vanzelf. Zeker weten.
Headerfoto: Huw Fairclough / Shutterstock.com