TeamNL toont op leuke wijze de kracht van socialmedia-takeovers

Wakker worden met handbalster Estavana Polman, Paralympische baanwielrenner Teun Mulder, waterpoloster Vivian Sevenich, beachvolleyballer Alexander Brouwer of meerkampster Nadine Broersen: het is sinds deze maand mogelijk door TeamNL te volgen op Twitter en/of Instagram! Natuurlijk, de meeste Olympische- en Paralympische atleten zijn tegenwoordig ook zelf 'social actief', waarbij een groot aantal sporters inmiddels een aardige fanbase op hebben gebouwd. Toch volgt een hockeyliefhebber vaak niet een waterpoloër, terwijl een liefhebster van BMX niet snel een schermer op social media volgt. En dat terwijl ze - ongeacht de sport - over 138 dagen wél allemaal onze helden in Rio zullen zijn. Met een dagelijkse socialmedia-takeover maken we daarom één voor één kennis met de Olympische- en Paralympische delegatie, terwijl we daarnaast een inkijkje krijgen in de bijzondere en inspirerende wereld van een topsport(st)er. 

Socialmedia-takeover Heineken

Nieuw is het fenomeen 'socialmedia-takeover' uiteraard niet. Eén van de eerste merken - en daarmee ook wellicht het meest aansprekende voorbeeld - is de digitale campagne van Heineken tijdens het seizoen 2013-2014. Heineken nodigde tijdens Champions League-wedstrijden diverse oud-voetballers (o.a. Ruud van Nistelrooij, Ruud Gullit, Patrick Kluivert, Hernan Crespo en Fernando Morientes) uit om in het kader van de #sharethesofa-campagne voor één dag het Twitterkanaal @Heineken over te nemen. Fans konden daardoor samen met hun (oude) helden over voetbalwedstrijden discussiëren en prangende vragen over de voetballers, diens carrière of wedstrijd stellen op Twitter. De campagne heeft Heineken geen windeieren gelegd: #sharethesofa leverde 1,2 miljard impressies op, bereikte elke wedstrijd ruim 13,4 miljoen Twitteraccounts en zorgde (indirect) voor een stijgende verkoop van 7% dat jaar. 

Sporters én TeamNL krijgen een podium

Voor TeamNL is de Twitter- en Instagram takeover vooral een manier om de eigen sporters te promoten en vice versa de sporters het merk TeamNL en dito mediakanalen te laten promoten. Zo komen alle sporters van de Nederlandse ploeg een keer in de picture en kunnen ze aan de hand van ongeveer 5 à 10 tweets (op één dag) een kijkje delen in hun leven. Twitter Benelux heeft de Nederlandse sporters daarbij nog geholpen door onder meer een Twitter Mirror voor de sporters beschikbaar te stellen. Wat opvalt is het type content: foto's, maar met name veel video's worden gedeeld door de sporters. Video's die zijn vertraagd, versneld, waar snapchat-filters overheen zijn gegaan etc...  allerlei soorten content dat eenvoudig en snel te consumeren is, maar vooral ook 'leuk' om te zien is. Daarnaast wordt er vastgehouden aan 'vasterubrieken zoals de ochtendfoto van een sporter in bed (elke dag), de FollowFriday op vrijdag en bijvoorbeeld afsluitende tweet ('s avond waarin de sporter het account overdraagt aan een andere sporter). 

Voor TeamNL zijn de takeovers met name interessant doordat er continue content gegenereerd wordt, maar ook de sporters indirect de TeamNL-kanalen promoten. Of dit gaat leiden tot een enorme toename van het aantal volgers, zullen we in de komende weken ontdekken. Op het moment van schrijven: 1.998 volgers op Instagram en 3.604 volgers op Twitter. Kortom: met nog zo'n +- 130 dagen te gaan voordat Nederland écht in de ban is van de Olympische Spelen, is er voor TeamNL voorlopig nog werk aan de winkel. Gelukkig dragen de Olympische- en Paralympische Sporters daar voor een groot gedeelte al een bijdrage aan.

De takeovers van TeamNL zijn op Twitter (@teamnltweets) en Instagram (echtteamnl) te volgen.

 

@maudmegens: Don't try this at home: Domino Duiken ✅�� Lekker getraind, op naar wat ontspanning! #TeamNL

Een video die is geplaatst door TeamNL&Vivian���� (@echtteamnl) op