Precies 222,354 punten waren op de WK turnen in 2015 voldoende voor de Nederlandse dames om zich, na 40 jaar, te plaatsen voor de Spelen van Rio. Een unieke prestatie die uiteindelijk resulteerde in een zevende plek tijdens de teamfinale. Maar dit is waarschijnlijk niet de prestatie die je je herinnert als je terugdenkt aan het dames turnen in Rio. Dat is toch écht de gouden balkoefening van Sanne Wevers. Een historische prestatie. Echter wordt het turnen mede hierdoor vaak gezien als individuele sport. Met het platform The Force is Grace wil de KNGU juist ook de teamprestaties voor het voetlicht brengen.
In Women's Next schrijven Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff over zaken die hun opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz en Anouk praten je helemaal bij!
Elke bond 'worstelt' met het feit dat hun atleten een groter bereik hebben dan zijzelf als bond. Om een cliché te gebruiken; mensen volgen mensen. Het gat zal dus alleen maar groter worden en dat zorgt voor een bepaalde afhankelijkheid van de bond richting de sporter. De vraag is dus hoe je deze podia als bond benut zonder daarbij een claim te willen leggen op de eigen kanalen van die sporter.
Het antwoord lijkt de KNGU gevonden te hebben; zet er een platform tussen, waar de sporters zich nauw betrokken bij voelen en dat hen faciliteert in het verder vergroten van hun bekendheid en verspreiden van hun verhaal. In aanloop naar de Olympische Spelen in Tokio lanceerde de KNGU met The Force is Grace (TFIG) een platform dat zowel inspiratie biedt voor leden en fans, als een verdienmodel is voor de sporters.
Via het platform laten de turnsters niet alleen de successen zien, maar vertellen ze ook de verhalen als het even wat minder gaat. Het échte leven van een topsporter. Kijk bijvoorbeeld naar Lieke Wevers. Na een pittige burn-out heeft ze zich weten terug te vechten in het team en staat ze komende week op de WK in Stuttgart, waar Nederland een ticket naar Tokio probeert te verdienen. Een verhaal dat Lieke juist wil vertellen om anderen te inspireren en waarnaar ze ook graag verwijst vanaf haar eigen social media kanalen.
Vanuit de WK-ploeg zijn Sanne en Lieke Wevers, Vera Pol en Eythora Thorsdottir allemaal Rio 2016 gangers en ook Tisha Volleman was er al bij tijdens de WK in 2015. Dat turnen alleen voor jonge meiden is, geldt dus allang niet meer. Ook Elze Geurts geeft toe dat ze het liefst altijd keihard traint en continu piekt, maar dat ze daar (mede door de Oranjetrainingen) wel op teruggekomen is. "Door de juiste momenten te kiezen, kun je langer in de top meedraaien. Ik vind het een positieve ontwikkeling dat turnsters steeds langer blijven turnen. Je hoeft niet op je zestiende de top al te bereiken. Het is geen 'hit or miss'".
Wat dat betreft wil de Oranjeturnster ook wel een statement maken richting de buitenwereld. "Ik wil af van het imago dat turnen alleen voor jonge, kleine meisjes is. Het is juist een volwassen sport. Ook op latere leeftijd kun je goed meekomen. Dat laten wij met The Force is Grace ook zien", aldus Geurts in een interview op het platform.
Vanaf de start zijn de dames van TFIG nauw betrokken bij het project. De naam en de huisstijl zijn samen met het team tot stand gekomen als ook het type content dat wordt gedeeld. Dat zorgt voor de cruciale betrokkenheid die nodig is de dames ‘aan boord’ te houden. Omdat de focus voor de sporters op prestatie ligt en ze geen tijd hebben om fulltime met bijvoorbeeld social media bezig te zijn, heeft de KNGU samen met Arko Sports Media een team opgezet om de dames te ondersteunen en de verhalen richting Tokio te delen.
Zo reist er naar alle grote toernooien een vaste redactiecrew mee om alles vast te leggen op video, voor het platform en social media. Ook delen de dames zelf veel via hun eigen kanalen, om te inspireren en het bereik verder te vergroten. Op deze manier genereert de KNGU zelf ook bereik en wordt het minder afhankelijk van het bereik van haar succesvolle atleten. Het ultieme doel van TFIG is dan ook om met het platform een verdienmodel te creëren dat bijdraagt aan de sportieve carrière van het team. Via partnerships en branded content, een beetje naar voorbeeld van dergelijke platform buiten de sport zoals LINDA en &C. Voor dat laatste breekt nu een belangrijke periode aan, met nog een klein jaar richting de Olympische Spelen van Tokio.