De Volvo Ocean Race presenteerde vorige week donderdag onder de titel 'The Next Decade' een groot aantal initiatieven dat de race de komende tien jaar attractief moet houden. SPORTNEXT sprak na afloop van de persconferentie in het Volvo Museum in Gothenburg met Jordi Neves, Chief Digital Officer bij de Volvo Ocean Race, over nieuwe technieken om de wedstrijd in beeld te brengen.
"We hebben ons in de presentatie vooral gericht op de nieuwe ontwerpen en raceformats", verontschuldigt Neves zich. "We hadden zo veel nieuwe initiatieven te melden dat de ontwikkelingen op het gebied van digitale storytelling en hoe men de komende tien jaren fans blijft betrekken bij de race wat onderbelicht bleven. Maar in de nieuwe plannen en het design krijgt de manier hoe we het verhaal van de Volvo Ocean Race gaan vertellen absoluut een belangrijke plek."
Grootste verandering daarin is ongetwijfeld dat naast de vaste OnBoard Reporters (OBR), de crew zelf veel meer als broadcaster gaat fungeren en zijn persoonlijke verhalen kan vertellen. Daarmee zal er straks voor de fans van de race veel meer multimediacontent vanaf de boten te zien zijn dan voorheen. Daarvoor moet wel een jarenlang belangrijk verbod in de race flexibeler worden gehanteerd. In de Volvo Ocean Race was internet op de boten altijd verboden om op die manier hulp van buitenaf te voorkomen en de informatie voor alle boten gelijk te houden. E-mail en weerupdates werden altijd verzorgd vanuit het racehoofdkwartier.
Door dit internetverbod was het echter ook niet mogelijk voor de bemanning zelf om verhalen via social media te delen. Er wordt nu een 'one-way-communicatiesysteem' ontworpen dat de zeilers in staat stelt om, alleen voor dit doel, de bestaande firewalls te omzeilen en wel direct content te delen. Deze 'crew communicator' moet de fans in staat stellen hun favoriete zeiler te volgen en de race meer persoonlijk maken.
"Belangrijk is dat de videocontent van de OBR’s authentiek, fris en uniek is"
"Het was noodzaak om op dit gebied te innoveren omdat we wilden dat de bemanning content moest kunnen posten voor hun fans op hun eigen sociale platformen of die van het team zoals via Facebook, YouTube en Snapchat", vertelt Neves.
"Fans willen weten wat er echt gebeurt met de bemanning op de boot. Ze willen de dynamiek aan boord zien. Ook om jongeren te bereiken moeten we de manier van communiceren vanaf de boten veranderen en aanpassen aan de wijze waarop zij media consumeren. De content moet niet per se van de hoogste videokwaliteit te zijn, maar moet vooral authentiek zijn." Daarvoor wil Neves de bemanning ook bewust maken dat fans zitten te wachten op hun verhalen en aansporen om veel, ook ruwe, content te maken.
360 graden camera's
De OnBoard Reporters blijven overigens ook in de komende editie aanwezig. Maar of de OBR’s ook in volgende edities blijven bestaan, weet Neves niet. "Ik zeg op dit moment ja, maar we moeten goed kijken naar de dynamiek aan boord en hoe de media-reporter zich beweegt over het dek. De beweegruimte wordt kleiner. Maar ik denk dat de OBR’s belangrijk blijven in het vastleggen en editen van de verhalen."
De reporters krijgen daarvoor nieuwe middelen ter beschikking. Zo worden alle boten in de komende editie standaard uitgerust met drones en 360 graden camera’s. Er zijn al zeven vaste camera’s aan boord en Video on Demand-camera’s. Ook komt er een team van 10 tot 12 OBR’s die gaan rouleren om zo te voorkomen dat ze aan het einde van de race helemaal uitgeput zijn. "Belangrijk is dat de videocontent van de OBR’s authentiek, fris en uniek is. Dus er zal minder ge-edit worden en sneller en meer ruw materiaal worden uitgezonden."
De content zal ook veel meer dan in het verleden afgestemd worden op het kanaal waarop het materiaal wordt uitgezonden. Kanalen als YouTube en Facebook vragen nu eenmaal een ander soort format, lengte en andere content dan Instagram, Twitter of Snapchat. "In het verleden brachten we alle content op dezelfde manier op de verschillende mediakanalen. Maar we moeten ons altijd op de eerste plaats afvragen wie het publiek op welk kanaal is en hoe het naar dat kanaal kijkt."
Virtual Reality
Ontwikkelingen zijn er ook te verwachten op het gebied van Virtual Reality om op die manier de race nog dichter bij huis te brengen. De organisatie is momenteel in gesprek met verschillende suppliers op dit gebied en verwacht snel een partner op dit gebied bekend te kunnen maken. Het is vooral lastig om een VR-camera te vinden die gedurende een volledige etappe uit kan zenden. Tijdens de vorige editie liet het Amsterdamse bedrijf Scopic al zien wat er met drones en 360 graden video’s op het gebied van VR mogelijk is.
Op het gebied van data is in de vorige editie van de race geëxperimenteerd met het tonen van biometrics. Neves: "Het is een onderwerp waar veel mensen opgewonden over raken. Ik zelf denk dat het zien van de hartslag van een zeiler offshore weinig interessant is. Wel die bij een kortdurende inport race." Ook zijn er in de vorige editie slaappatronen gemeten en de mogelijkheid om mensen te taggen om te zien of iemand op of onder dek is. Probleem is dat zo’n device betrouwbaar moet zijn en twintig dagen lang gedragen kan worden op een huid die door het zout minder of verkeerde info doorgeeft aan de sensors. Op de lange termijn denkt Neves aan een chip onder de huid van de zeilers als oplossing.
eSports
Wat er in de toekomst allemaal nog staat te gebeuren op het gebied van digitale technologie is voor Neves lastig te voorspellen. "Het is erg moeilijk om op technologiegebied in een glazen bol te kijken, maar ik denk dat we in de komende jaren een interessant debat zullen krijgen over zelfsturende boten in de race. De America’s Cup zit daar al tegen aan, met alle systemen die ze aan boord hebben. Dat kan in combinatie met eSports-toepassingen, waarbij de wedstrijd ook virtueel wordt gezeild en de eSports-resultaten meetellen in de eindrangschikking."
"De discussie over hoe technologie aan boord gebruikt kan en mag worden zal altijd blijven. Blijft het een race die door mensen wordt beslist of wordt het een race die door de technologie wordt bepaald?"
Volvo Ocean Race: The Next Decade
In Gothenburg presenteerde de Volvo Ocean Race een groot aantal initiatieven en veranderingen in de opzet van de race. De belangrijkste aankondigingen op een rij: - De revolutionaire keuze voor twee boten: Een nieuw One Design monohull racejacht voor de zee-etappes en de introductie van een One Design 'vliegende' catamaran voor de havenraces. De zee-etappes blijven doorslaggevend voor de eindzege in de Volvo Ocean Race, maar de wedstrijdserie langs de kust gaat zwaarder meetellen dan op dit moment. - Duurzaamheid krijgt een centrale plaats in het hart van de race met de Clean Seas-campagne van VN-Milieuprogramma (UN Environment) en belangrijke samenwerkingen met 11th Hour Racing en AkzoNobel, die de wereldwijde campagne aanzienlijk zullen versterken. De race heeft drie pijlers voor actie met betrekking tot duurzaamheid: de eigen voetafdruk verminderen, het maximaliseren van het effect ervan met behulp van haar wereldwijde communicatieplatform en een positieve erfenis nalaten.
- De race wil grote veranderingen invoeren in het raceparcours en de stopover formats voor het komende decennium. Deze wijzigingen moeten de commerciële aantrekkelijkheid versterken, maar met behoud van zijn sportieve integriteit. Hoewel de race zich heeft gecommitteerd aan nog twee starts vanuit haar thuisbasis en belangrijke partner Alicante, zouden toekomstige edities buiten Europa kunnen starten en finishen. Ook een non-stop etappe rond Antarctica of zelfs een non-stop race rondom de wereld behoren tot de mogelijkheden. Ondanks dat de routes kunnen variëren, committeert de race zich aan het bezoeken van Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Australazië, Groot-China en tenminste vijf grote Europese markten minstens één keer per twee edities. Dat moet commerciële duidelijkheid voor twee-cyclus geven, zelfs als de exacte route nog niet bekend is. Daarnaast kunnen gaststeden kiezen uit een scala van flexibele stopover formats, variërend van 24-48 uur pit-stop tot kortere tussenstops van vijf dagen tot de traditionele 'twee weekend’ stopovers met volledige activatie. Het bid proces voor de komende drie edities is inmiddels begonnen. - Een partnership met World Sailing, het wereldwijde bestuursorgaan van de zeilsport. Dit moet onder andere een opstap bieden voor toekomstige offshore zeilers in de Olympische Spelen. Dit met het oog op een mogelijke olympische status van zeezeilen. Deze tak van de zeilsport kan op z’n vroegst als showcase deel uitmaken van het olympische programma in Tokio 2020. - Een sponsorgericht Global Team Challenge als het middelpunt van het Leadership Development en Team Performance programma. De race wilt kapitaliseren op de lessen van de race en hergebruik van de Volvo Ocean 65 boten na de editie van 2017-18 voor het watergedeelte, gericht op bedrijven. |
Foto in tekst: Samsung