Meedoen aan een Obstacle Run is hot. Sinds een aantal jaren geleden is Nederland in de ban geraakt van het rennen en overwinnen van obstakels, maar voorlopig lijkt daar nog geen einde aan te komen. De groeicurve van het aantal 'Obstacle Runners' lijkt elk jaar evenredig te stijgen, waarbij steeds meer aanbieders zich in de Nederlandse markt aandienen. Voor Mud Masters, een van de eerste en tevens dé grootste aanbieder van Obstacle Runs, is het aanpoten om nog voorop te blijven lopen. “Onze branche is sinds de introductie in 2012 werkelijk ontploft”, laat Michiel van Rijn van Alkemade, namens Mud Masters verantwoordelijk voor de partnerships, in een reactie weten. “Mud Masters was toen pionier en nu is het keihard werken om voorop te blijven lopen. Dat gebeurt natuurlijk met het team om op kwalitatief vlak constant te verbeteren. Maar ook onze partners spelen daar een belangrijke rol in. Het verbinden van krachtige A-merken aan het event versterkt je positie in de markt, zeker omdat onze partners de samenwerking ook aangrijpen om hun eigen achterban aan te jagen”.
Word ook een Monster
Deze week wist Mud Masters niet één, maar twee grote sponsors aan zich te binden. Gisteren werd Monsterboard als partner voorgesteld, terwijl vandaag het nieuws naar buiten is gekomen dat ook Jeep zich aan de evenementenorganisator heeft verbonden. Monsterboard ziet de partnership als een onderdeel van de 'Word ook een Monster'-campagne, welke in september door de vacaturesite gelanceerd wordt. Behalve zichtbaarheid op het event en de communicatiekanalen van Mud Masters, zal Monsterboard in september ook middels samenwerkingen met bekende bloggers, een radiospot, display bannering en social media video advertising de campagne onder de aandacht brengen.
Jacky Lispet, consumer marketing manager van Monsterboard licht toe: “Je bent pas echt een Monster als je met doorzettingsvermogen de obstakels in jouw carrière hebt weten te tackelen. Een mooie parallel met de obstacle run van Mud Masters. Met deze multimediale campagne richten wij ons primair op millennials; starters en mensen in hun eerste baan die meer uit hun carrière willen halen.” Mud Masters is daarnaast trots dat een sterk merk als Monsterboard kiest voor een inhoudelijke samenwerking met het merk. “We vinden het mooi dat Monsterboard niet alleen op het event activeert, maar de samenwerking ook aangrijpt om de associatie in hun totale campagne in te zetten” aldus André Skwortsow, oprichter van Mud Masters. “Het toont de waardering en de kracht van ons merk.”
De match tussen Jeep en Mud Masters lijkt daarnaast een logische. Jeep zal de samenwerking aangrijpen om de lancering van de nieuwe Jeep Renegade te promoten. Hoe dit precies gaat gebeuren is nog niet bekend gemaakt. Het is niet ondenkbaar dat er op de modderige terreinen van Mud Masters straks Jeep's te bewonderen zijn, maar waarschijnlijk heeft de organisatie nog enkele bijzondere activaties in petto. Eerder liet Mud Masters met de LG TurboWash bijvoorbeeld al zien over genoeg creativiteit te beschikken. Naast Monsterboard en Jeep hebben dit jaar ook Bavaria en LG electronics zich aan Mud Masters verbonden. Daarnaast had de organisatie al een partnership met Discovery, Metro, Interbest en Radio Decibel, en werkt het samen met het Revalidatiefonds. Al met al toont de groei in partners aan dat de rol van Mud Masters nog lang niet uitgespeeld is.
'Grootste Obtacle Run van Europa'
In 2012 werd op het voormalige Floriadeterrein in Haarlemmermeer een eerste try-out evenement georganiseerd. Toen kon de organisatie nog een 'kleine' 4.000 deelnemers begroeten, terwijl het tegenwoordig jaarlijks meer dan 50.0000 deelnemers aantrekt. Eind september vindt de 9e editie plaats in de bossen bij Biddinghuizen. Met 24.000 inschrijvingen en verdeeld over twee dagen wordt dit voor de organisatie het grootste evenement tot nu toe. Maar niet alleen voor de organisatie is het een bijzondere mijlpaal: het blijkt namelijk ook het grootste Obstacle Run-evenement van Europa te zijn. Loopt de Nederlander het meeste warm voor een rondje door de modder? Meer informatie over het event is hier te vinden.