Nederlandse sportmarketeers in rep en roer over sponsordeal KNWU & Unibet

De topic van de week - en misschien wel van deze maand - is uiteraard de nieuwe sponsorovereenkomst tussen de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) en Unibet. Beide partijen hebben overeenstemming bereikt om vanaf 2017 samen te gaan werken, waarbij de hoogte van het sponsorbedrag van enkele “voorwaarden” afhangt. Gemengde reacties in de Nederlandse sportmarketing zijn het gevolg: sommige sportprofessionals loven de gedurfde stap van Unibet en de KNWU, terwijl anderen aangeven dat de partnership te vroeg is aangekondig en/of de KNWU zich laat misbruiken als lobby-orgaan. Een kleine rondje langs de social media-kanalen en de media: Hoe kijkt de Nederlandse sportmarketingwereld naar de sponsorovereenkomst tussen de KNWU en Unibet? 

Enkele reacties van sportmarketeers

Volgens Gijsbregt Brouwer moeten we de partnership tussen Unibet en de KNWU niet als 'sponsoring' zien: Deze kostenpost schrijft Unibet niet weg onder sponsoring, maar onder lobby. Het spel is hiermee definitief op de wagen. De KNWU kan een nieuwe sponsor goed gebruiken, maar dit lijkt me een (paar bruggen) te ver.Mocht het Unibet en de sportbond tóch lukken om politiek Den Haag te overtuigen, dan kan de actie volgens de co-founder van Týrsday de boeken in. Brouwer: Als het met deze actie lukt om het belastingtarief omlaag te krijgen mag Anne-Jaap Snijders sponsor personality van het jaar worden.

“Ik vind het bizar dat een bond zich als marionet laat gebruiken en vraag me af of dit de discussie helpt los te maken waar de bal lag” - Frank Kwanten

Robert Kok, docent sportmarketing op Fontys SPECO, geeft op LinkedIn aan dat de partnership te vroeg is aangekondigd. Een gevalletje opportunisme waardoor veel partijen, belangen en verhoudingen uiteindelijk geschaad worden.” Frank van de Wall Bake reageert op Twitter positief op de partnership, maar brengt wel enige nuance. Een interessante en moedige stap van de KNWU (wielrenunie) om voor drie jaar en voor een mooi bedrag in zee te gaan met Unibet. Toch is de deal wel pikant gezien Lotto's betrokkenheid in de wielerploeg en Staatsloterij in de Zesdaagse.

Frank Kwanten, eigenaar First Echelon, laat op Twitter weten dat het goed nieuws en groot compliment voor de wielersport is dat Unibet als eerste in wielersport gaat investeren.De teammanager van Cycling Team De Rijke is vooral benieuwd wat voor impuls de partnership de KNWU gaat geven in de toekomst. Ik ben benieuwd wat de nieuwe sponsor met de begroting van de KNWU in 2017 doet. Sinds 2014 ontvangt de bond 800.000 euro minder subsidie en op de begroting in 2015 en 2016 staan 'bijzondere' projecten (topevenementen) op 0 euro. Mochten de subsidies en lasten na 2016 op gelijke niveau blijven, dan kan de KNWU vanaf 2017 investeren in de bond van de toekomst (minimaal 1 miljoen euro).Ondanks de positieve (financiële) vooruitblik vindt Kwanten de actie van de KNWU toch opmerkelijk: Ik vind het bizar dat een bond zich als marionet laat gebruiken en vraag me af of dit de discussie helpt los te maken waar de bal lag. (Den Haag, red.).

Triple Double

Sportmarketingbureau Triple Double was betrokken bij de totstandkoming van de sponsorovereenkomst en kijken tevreden terug- en vooruit. Pieter Kuijpers, lid van het Triple Double MT: We werken inmiddels al ruim 10 jaar voor Unibet en dit is de eerste officiële overeenkomst die we voor Unibet sluiten in Nederland. Na zoveel jaren met prachtige sponsorships in onder andere België en Engeland, is dit dus een nieuwe mijlpaal. We zijn er trots op om dit gehele traject te hebben begeleid en dat we hiermee aan de basis staan van hopelijk een grensverleggend partnership. We zien immers de mogelijkheden in de landen om ons heen en kunnen niet wachten om ook in Nederland aan de slag te gaan! 

Bob van Oosterhout vult op Twitter aan: Er is veel ophef over de deal tussen KNWU en Unibet. Daarom tijd voor een standpunt vanuit Triple Double: wij opereren 'for the love of sports', dus hopen op een 'level playing field' waar de sport ten volle van profiteert, omdat én de Unibets én de Lotto's van deze wereld floreren. Ook in andere landen zichtbaar! Kortom: wij zijn ook fan van De Lotto en hopen dat hun business de weg omhoog vindt! Echter bewezen géén concurrent van online betting. Overigens ligt nadruk deal KNWU/Unibet nu teveel op 'publiciteitsstunt'. Onterecht. Samenwerking was al feit vóór % bekend werd!

De Lotto en NOC*NSF

De Lotto reageerde gepikeerd: De keuze van de KNWU voor een directe concurrent van De Lotto tast het solidariteitsprincipe in de sport aan en beperkt rechtstreeks de mogelijkheden van De Lotto om inkomsten voor de sport te genereren. De Lotto is al 55 jaar de belangrijkste structurele financier van de Nederlandse sport. Om deze inkomsten ook voor de toekomst te kunnen blijven genereren zet De Lotto zich in voor een fusie met de Nederlandse Staatsloterij. De keuze van de KNWU verstoort het proces van modernisering van het kansspelbeleid en is schadelijk voor de structurele financieringsmogelijkheden voor de Nederlandse sport. De KNWU laat zich daarmee gebruiken in een politieke lobby en ondermijnt de solidariteit binnen de Nederlandse sport.

“De keuze van de KNWU voor een directe concurrent van De Lotto tast het solidariteitsprincipe in de sport aan” - De Lotto

NOC*NSF-woordvoerder Geert Slot gaf tegenover de NOS aan dat het nieuws als een verrassing aan kwam. NOC*NSF was niet ingelicht over het besluit van de KNWU. Wij wisten van niets. Wij hebben uiteraard overleg gevoerd met De Lotto en besproken wat dit betekent. Er moet nog een hele hoop geregeld worden voordat de overeenkomst met Unibet in 2017 van kracht kan gaan. Wij wachten af en blijven in de tussentijd in gesprek met de sportbonden.” Toch zou Slot aan hebben gegeven dat NOC*NSF het opengaan van de gokmarkt in principe toejuicht. Slot: Als activiteiten van buitenlandse bedrijven gelegaliseerd worden, kunnen we geld overhouden in de markt. Maar de sportbonden moeten nu overleg voeren. Het is een keuze tussen de zekerheid van een jaarlijkse bijdrage uit publieke middelen en het verlangen om meer uit de marketing te halen. Daar gaan we in de komende maanden over in gesprek.

Politiek en media

Mei Li Vos, Tweede Kamerlid (PvdA), verbaast zich over de partnership. Via de KNWU lobbyen voor een lager tarief, lekker zo'n sponsor, aldus Li Vos op Twitter. De Kamerlid laat weten dat ze het ongezond vindt dat een sportorganisatie zich laat sponsoren door een gokbedrijf. In een reactie geeft Chris Woerts aan dat de belastingdruk van de gokmarkt niet gelijk is en een tarief van 29% illegaliteit zou stimuleren. Li Vos: Elk bedrijf dat vanwege dat tarief illegaal blijft hoeft zich wat mij betreft niet op de nederlandse markt te vertonen.

Volgens Danny Nelissen, voormalig wielrenner en analist bij de NOS, is de actie van de KNWU niet chique. Dus de KNWU laat De Lotto de rekeningen betalen en zet met Unibet een concurrent op de borst, aldus Nelissen op Twitter. Daarnaast zou de partnership volgens Nelissen in strijd zijn met UCI reglement. Hij verwijst naar de regel in hoofdstuk 2 / artikel 8: Anyone subject to the UCI regulations may not be involved directly or indirectly in the organisation of bets on cycling competitions, under penalty of a suspension of between 8 days and one year and/or a fine of CHF 2,000 to 200,000. In addition, if an organiser is involved, any competition organized by him may be excluded from the calendar for one year.

Unibet: “We pleiten voor een gelijk speelveld”

Volgens Anne-Jaap Snijders, directeur West-Europa Unibet, heeft Unibet niet bewust de concurrentie met Lotto en Staatsloterij - beiden actief in het wielrennen - gezocht. In een interview met Sponsorreport geeft Snijders uitleg: Nee, de propositie bood ons mooie kansen. Dat Lotto en Staatsloterij ook actief zijn in het wielrennen vinden wij alleen maar goed voor de wielersport. In alle sporten waar we actief zijn, zitten meerdere aanbieders op dit gebied. We zijn er wel bekend mee dat we niet exclusief in een sport zitten, zoals in de Premier League of bij de diverse darts toernooien.

Daarnaast geeft Eric Konings, public affairs bij Unibet, in hetzelfde interview aan dat de sponsoring niet als politiek middel wordt gebruikt.Zoals gezegd wilden we al naar buiten komen voordat het 29%-amendement bekend werd. Dat speelt niet mee. Ik lees wel verhalen dat het een aantasting zou zijn van de solidariteit in de Nederlandse sport. Wij begrijpen de reactie van de Lotto niet. Unibet ziet zichzelf niet als concurrent van de Lotto, wij bedienen hele andere spelers en markten. Het is juist in het belang van de sport dat er meerdere inkomstenbronnen komen. Unibet heeft vandaag laten zien dat wij daartoe bereid zijn. Wij pleiten daarbij wel voor een gelijk speelveld. De Lotto betaalt een effectieve kostendruk van 10%, terwijl wij straks 29% af moeten dragen. Dit is oneerlijk, en frustreert de mogelijkheden voor synergie tussen online kansspelindustrie en sportwereld.

Lees meer op Sponsorreport: Unibet heeft ambitieuze plannen in Nederland

SportNEXT Poll: '54% vindt dat de KNWU goede zaken heeft gedaan' 

Via het twitteraccount van @SPORTNEXT lanceerden we gisteren een poll. Hoe kijk jij naar de (beoogde) sponsordeal tussen de KNWU en Unibet? Stelling: De KNWU heeft goede zaken gedaan!. In totaal brachten 127 volgers een stem uit: 54% is het eens met de stelling dat de KNWU goede zaken heeft gedaan omtrent de partnership. 21% is het oneens en 22% weet het nog niet.


De reacties op het partnership in Tweets