Elke grote sporter die van plan is om binnenkort uit de kast te komen kan op een (sponsor)contract van Nike rekenen. Bloomberg News meldt dat Nike opzoek is naar homo's voor marketingactiviteiten. “Zij die besluiten om mee te werken zullen verrast zijn van extra kansen die worden aangeboden” zo laat Rick Welts, president bij de Golden State Warriors, namens Nike weten. Toch heerst er argwaan rondom de aankondiging.
Taboe
Homo seksualiteit blijft een lastig onderwerp in de sportwereld. Amerikanen kennen de term don't-ask-don't-tell en ondanks het relatief grote aanbod van marketingactiviteiten rondom het onderwerp heerst er nog steeds een taboe. In oktober vorig jaar lanceerde de KNVB Homo? Boeit geen flikker. De campagne steunt homo's bij de lastige stap om uit de kast te komen.
Marketing van hun marketing.. zonder marketing
Het initiatief, of beter gezegd alleen de statement, wordt door Business Week geïnterpreteerd als marketing van hun marketing. De aankondiging is immers puur hypothetisch en op het moment is er geen noodzaak om budget vrij te maken voor een boegbeeld. Nike wil met de actie simpelweg social goodwill creëren door sporters en het publiek te laten weten dat seksuele geaardheid geen issue is. “Het maakt ons niet uit of een sporter homo is of niet” zo laat Nike's bestuurvoorzitter Phil Knight aan Bloomberg weten. “The company is marketing it's marketing.. without marketing” aldus Bloomberg. Een sluwe truc.
Bronnen: Bright - BusinessWeek