Kijkje in de keuken van de Rabosport iPhone app tijdens de Olympische Spelen in Vancouver
Terwijl tijdens de Olympische Spelen de grote wintersponsors hele blokken bij de STER hadden afgekocht en er voor het eerst werd gesproken over serieuze aantallen streams op internet, vond er bij de Rabobank een kleine mobiele revolutie plaats. Daarbij denk ik niet alleen de introductie van de mobiel bankieren app voor de iPhone, maar aan Rabosport Vancouver app. Deze laatste app bouwt voort op een “traditie” inmiddels met een wielren app tijdens de Tour de France in 2009 en één tijdens de Vuelta en een recent gelanceerde hockey app. Zelf ben ik vanuit Rabobank Sponsoring bij al deze apps betrokken geweest. Hierbij een korte kijk in de keuken van de Olympische app.
Rabobank en NOC*NSF
De Rabobank is al jaren supplier van het Nederlandse Olympische Team. In de zomer een logische keuze, dan zijn alle Rabo sporten in beeld: wielrennen, hockey en de paardensport. Bij de winterspelen was de Rabobank al actief met het cashless maken van het Holland House. Voor de rest was de Rabobank nauwelijks actief tijdens de Winterspelen. Totdat vanuit sponsoring het idee ontstond om het succes van de Rabo iTour app ook voor de Olympische Spelen in te zetten. Daarmee ontstond de mogelijkheid om de samenwerking met NOC*NSF beter zichtbaar te maken voor een breder publiek en om de claim “bank van de Nederlandse sport” ook in de winter invulling te geven.
Rabobank brengt de door haar gesponsorde sporten dichtbij op een betrokken manier met haar platform Rabosport. De iPhone apps zijn hier een aanvulling op. Voor de mensen zonder iPhone is er de mobiele website.
Keep it simple
Coding Dutchmen maakte een heel simpele iPhone app, die alleen maar gericht was op de Nederlandse sporters en sporten (schaatsen, bobslee, shorttrack en snowboard). Daarnaast was er een overzicht van de door Nederland gewonnen medailles. Infostrada leverde de sportdata (bijna) real time. Hierdoor was het mogelijk om push notifications te sturen met tussenstanden en uitslagen.
Resultaten
Met eigen Rabo kanalen, social media en PR werd de Rabo Vancouver app in de markt gezet. Het resultaat was erg mooi: ruim 18.500 gebruikers hebben de app 255.000 keer opgestart. Dat betekent dat de gebruikers gemiddeld ruim 14 keer de app geopend hebben. Daarmee zijn dus 18.000 mensen 2 weken druk bezig geweest met de Olympische Spelen in een Rabo branded omgeving en door de Rabobank gefaciliteerd. De banners werden ook goed geklikt (meer dan 1.500 keer in totaal) maar dat was bij deze kortstondige actie minder belangrijk. De toegevoegde waarde die aan 18.000 Olympische Spelen fans is geboden, dat is de waarde die de Rabobank voor een relatief kleine investering heeft kunnen realiseren.
Pieken in het bezoek waren het eerste weekend (goud van Sven Kramer op de 5 kilometer), 21 februari (Mark Tuitert wint goud op de 1.500 meter) en de laatste vrijdag (Nicolien Sauerbreij wint goud bij snowboard). Verder verbaast het niet dat bijna alle gebruikers de Nederlandse versie gebruikten (er was ook een versie in het Engels). Opvallend wel was dat relatief weinig iPods Touch gebruikt werden. Meer dan 90% van de gebruikers van de app deed dit met een iPhone.
Learnings
Een gesloten test vooraf met een aantal via Twitter geworven testers werkt prima voor concrete feedback en verbeterpunten. Twitter en de iPhoneclub als launching platform van een iPhone app is een topcombinatie, maar je krijgt direct de meest kritische groep van gebruikers die de app gaan gebruiken. Zeker als er dan nieuwe functionaliteiten gebruikt worden (push notifications naar ruim 18.000 mensen tegelijk) en het gaat mis (zoals in het eerste weekend), dan krijg je veel reacties. Het push probleem was snel verholpen door niet alle push notifications in één batch te sturen, maar in batches van 100 notificaties erg kort achter elkaar. Continu monitoren van blogs (vooral iPhoneclub), van de reacties in de iTunes app store en van Twitter en reageren met één duidelijke boodschap zijn noodzakelijk.