Het is slechts een kwestie van tijd voordat sociale netwerken gaan meebieden op de uitzendrechten voor sport. Dat zei Ed Woodward, vicevoorzitter van Manchester United, vorige week. Als Facebook en Amazon zich gaan mengen in de strijd om de tv-rechten van bijvoorbeeld de Premier League kan dat grote gevolgen hebben. Maar het biedt tegelijkertijd ook heel veel kansen, bijvoorbeeld voor de Eredivisie.
"Ik denk dat zij (Amazon en Facebook, red.) bij de deelnemers gaan horen. Om precies te zijn was er bij de vorige ronde al enorme interesse. We horen geluiden rond de Premier League, maar ook bij de Champions League en andere Europese tv-rechten. We zien de inkomsten graag tegemoet", zei Woodward tijdens een aandeelhoudersvergadering van Manchester United.
Het is nog maar tweeënhalf jaar geleden dat de Premier League de tv-rechten voor drie jaar voor ruim 7 miljard euro verkocht aan Sky Sports en BT Sport. Een stijging van maar liefst 82 procent ten opzichte van het vorige contract. De bomen leken tot in de hemel te groeien, maar ondertussen is de situatie toch wel iets veranderd. Sky had vorig seizoen het laagste aantal kijkcijfers in zeven jaar en zag een daling van veertien procent ten opzichte van een jaar eerder.
En ook in de Verenigde Staten loopt het aantal kijkers naar livesport op televisie sterk terug. De NFL en de NBA constateerden vorig jaar eveneens dat er minder mensen keken naar de wedstrijden.
Een van de redenen voor deze daling is de veranderende mediaconsumptie: de opkomst van internet, vooral van sociale media en de smartphone, heeft het medialandschap compleet veranderd. En juist de bedrijven die voor die verandering hebben gezorgd, willen nu ook een puntje van de rijk belegde taart hebben.
"Waarom zou de Eredivisie zichzelf niet gaan profileren als de meest innovatieve voetbalcompetitie ter wereld?"
Facebook is het meest agressief. Het heeft inmiddels al samenwerkingen afgesloten met Liga MX (Mexicaanse voetbalcompetitie), MLS, WSL (World Surf League), CrossFit, MLB, UEFA, NFL en Real Madrid. Van al deze sporten is content te zien via Facebook Watch. Het toont aan dat het platform dit jaar een duidelijke stap in de richting van sport heeft gezet. En waarom zou de Eredivisie niet aan dit portfolio toegevoegd kunnen worden.
Innovatie als sleutelwoord
De Nederlandse clubs zijn sportief en financieel de aansluiting kwijt met de toplanden. Het is nog maar zeer de vraag of 'we' die aansluiting ooit weer gaan vinden. Dus waarom zou je je dan niet focussen op andere zaken en jezelf profileren als bijvoorbeeld de meest innovatieve voetbalcompetitie ter wereld. Zo zorg je ervoor dat je bij mindere resultaten in Europees verband alsnog opvalt als competitie.
De Eredivisie is in dit kader al goed bezig met de introductie vorig seizoen van de E-Divisie en de test met de videoscheidsrechter. Op deze gebieden is (was) de Eredivisie voorloper. Ook de verslaggeving van wedstrijden is innovatief. Zo zorgden FOX Sports en Beyond Sports voor een wereldprimeur door virtual reality te gebruiken tijdens de wedstrijd Feyenoord-PSV en is het sinds het begin van dit seizoen mogelijk via een gratis virtual reality-app van FOX Sports de hoogtepunten van het voetbalweekend te beleven door de ogen van de spelers. Een logische volgende stap is om wedstrijden te livestreamen via Facebook Watch.
"De Klassieker zou de ideale wedstrijd zijn om te livestreamen via Facebook"
Sinds 2012 zijn de televisierechten van de Eredivisie in handen van FOX. Het Amerikaanse bedrijf kocht de rechten voor maar liefst twaalf jaar voor een bedrag van een miljard euro. Wat destijds een goede deal leek, is in de praktijk toch een beetje een blok aan het been van de clubs gebleken. Zo hebben de clubs in België dit seizoen meer geld te verdelen dan de Nederlandse.
Maar met de toenemende interesse van Amazon, Facebook, Twitter en Google in de live uitzendrechten van sport, gloort er hoop voor de Eredivisie. Het livestreamen van wedstrijden via deze platformen heeft meerdere voordelen:
- Groter bereik
- Nieuw publiek aanboren
- Extra exposure voor sponsoren
- Kans om Eredivisie te positioneren/vermarkten
- Unieke mogelijkheden voor activatie sponsoren
- Voortrekkersrol in voetbal omarmen
De Klassieker
Om te beginnen, zou de Klassieker de ideale wedstrijd zijn om te livestreamen via Facebook. Ajax is veruit de grootste Nederlandse club op social media. De Amsterdammers hebben op Facebook bijna 2,5 miljoen fans en een groot deel daarvan is buitenlands. Bovendien is Ajax in het buitenland nog altijd een bekende naam en na de succesvolle Europese campagne van vorig seizoen zal de interesse in wedstrijden van Ajax wellicht groter zijn dan in recente jaren. Bovendien geeft het livestreamen via Facebook Ajax een unieke kans om zich te richten op specifieke gebieden, zoals (Zuidoost)-Azië, waar Ajax veel sponsorpartners heeft, of Colombia, omdat de Amsterdammers in de laatste anderhalf jaar drie Colombianen hebben gecontracteerd.
Feyenoord is met name binnen de landsgrenzen enorm populair, maar heeft net als Ajax een goede reputatie in het buitenland. De Rotterdammers hebben 'maar' ruim 600.000 fans op Facebook. Wat vooral in het voordeel van Feyenoord spreekt, is het stadion en het fanatieke publiek. Voetbalfans die nog niet bekend zijn met Feyenoord kunnen via het livestreamen van de Klassieker kennismaken met de unieke sfeer in De Kuip. Daarnaast kan de Rotterdamse club zich in haar activaties specifiek richten op bijvoorbeeld voetbalfans in Scandinavië, vanwege de aanwezigheid van de Deen Nicolai Jorgensen en de Zweed Sam Larsson.
Ook een wedstrijd van PSV, dat de Mexicaan Hirving Lozano onder contract heeft, of een duel van FC Groningen met de Japanner Ritsu Doan, zouden zeer interessant zijn om te livestreamen via Facebook.
ZIE OOK: De social impact van transfer Lozano naar PSV
Japanese media in Groningen for Ritsu Doan���� #groutr pic.twitter.com/mGFoCh8FAW
— FC Groningen English (@FCGroningen_EN) 27 augustus 2017
Fans binden
Met de uitzendingen op bijvoorbeeld Facebook kun je de interesse wekken van nieuwe fans en hen met slimme marketing ook daadwerkelijk binden aan de club én de competitie. Je zou hierbij kunnen denken aan documentaires die je via Facebook Watch uitzendt, het tonen van exclusieve beelden vanuit de boezem van de club, vlogs van spelers etc. Wanneer het lukt de nieuwe fans te binden, kun je ook weer data van hen verzamelen en die gebruiken in je marketingcampagne om meer waarde te creëren voor partners.
"De dalende kijkcijfers in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn een signaal dat je niet kunt negeren"
Er zijn enorm veel dwarsverbanden mogelijk. Nederland is in het voetbal voorloper op het gebied van eSports. Benut die positie door op Facebook de koppeling te maken tussen de eSporters en de voetballers. Nederland staat bekend om zijn voetbaltalent en filosofie. Welke voetbalfan kent Marco van Basten, Dennis Bergkamp, Arjen Robben of Louis van Gaal niet? Gebruik deze iconen in de communicatie via de sociale platformen. Claim als Eredivisie nog meer het domein innovatie door wedstrijden via Facebook Watch in virtual reality uit te zenden, of experimenteer met augmented reality. Je kunt ook de Johan Cruijff Schaal uitzenden op sociale platformen om de koppeling te maken met ’s lands meest bekende voetballer aller tijden en zijn gedachtengoed.
Anticiperen
De kijkcijfers in de Eredivisie zijn nog steeds goed en ook de samenvattingen op zondagavond worden nog goed bekeken. FOX Sports verwelkomde onlangs zelf de miljoenste abonnee. Maar de dalende kijkcijfers in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn een signaal dat je niet kunt negeren. Het is een kwestie van tijd voordat ook hier de fans gaan afhaken. De Eredivisie kan hier alvast op anticiperen door het initiatief te nemen wedstrijden te livestreamen via Facebook, Twitter en Amazon.
Feyenoord-Ajax staat voor 22 oktober op de agenda. Ajax-Feyenoord wordt gespeeld op 21 januari 2018. Wie waagt er een belletje naar Mark Zuckerberg, Jeff Bezos en Jack Dorsey?