De sportwereld is allang niet meer hetzelfde. Radicaal is de nieuwe standaard. Natuurlijk weten we allemaal dat de mediaconsumptie extremiseert. Voornamelijk (live) sportbeelden scoren record op record. Profiteren we wel genoeg van de kracht van sport?
In What’sNext nemen Jorik Tilstra, Pieter Kuijpers, Lennart Boven en Michiel van Rijn van Alkemade je mee terug naar het sportmarketingnieuws van de afgelopen twee weken en plaatsen dit in het perspectief van deze snel veranderende wereld. Wat betekent dit nieuws voor de toekomst van sportmarketing en –media? Reageer gerust op deze tweewekelijkse column, interactiviteit is helemaal van deze tijd! What’sNext – iedere twee weken op woensdagochtend 8.00 uur.
Er wordt gezegd dat de Eredivisie in 2012 zijn ziel verkocht aan de gewiekste Rupert Murdoch. We verdienen op dit moment namelijk minder aan tv-inkomsten dan de Belgische hoogste klasse. Halverwege het contract staat er echter wel een grote, commerciële organisatie met stabiele inkomsten die blijft innoveren en slagkracht heeft. Denk aan de E-divisie, Eredivisie in VR, Eredivisie beelden in meer dan 190 landen en het feit dat de miljoenste abonnee zich reeds heeft gemeld. Een voorbeeld voor hoe merken nu een deal zouden willen sluiten binnen de sport.
In perspectief: Weet dat in 2012 Hyves nog stervende was, Instagram in Nederland erg klein en social media totaal onvolwassen. Laat staan dat de internetsnelheid 4G bestond. Met de kennis van nu heeft FOX Sports een gouden greep gedaan door een 12-jarige deal te sluiten en mede-eigenaar te worden van de meest gewilde sportbeelden van ons land. Ze zijn één van ons geworden en leveren net als Ziggo Sport een wezenlijke bijdrage aan de professionalisering van de sport(content) in Nederland.
Start-up mentaliteit
Tegenover de professionalisering zien we een sterke start-up mentaliteit en veel creativiteit binnen de sportwereld. Omdat iedereen met voldoende lef de technologie voorhanden heeft om invloed uit te oefenen. FC Afkicken maakt haar voetbalprogramma vanuit een kelder, terwijl jouw hardlopende buurvrouw het rolmodel is voor hordes gelijkgestemde dames.
Dit ondernemerschap, deze mentaliteit gaat het verschil maken en willen we nog meer terugzien in de (georganiseerde) sport. Dat het kan is evident, cijfers uit Chicago toonden al aan dat de aanverwante sportmarkt liefst 12 keer sneller groeit dan de sportmarkt zelf. Dit is precies de reden dat clubs, bonden, merken, ondernemers, sportieve enthousiastelingen of juist combinaties initiatief moeten tonen op nieuwe producten of diensten. Wat nou als de Jupiler League samen met Giels Brouwer SciSports was gestart of dat NOC*NSF samen met de sportwetenschappers van JOHAN een teamsport applicatie maakt? Kortom, denk in ownership, wees ondernemend en stel een gedachtegoed centraal.
Cruciale wetenschap: "De afgeleide markt rond sport en entertainment is afgelopen tien jaar 12x harder gegroeid dan de kernmarkt". pic.twitter.com/NF9Dix2aNg
— Peter Sprenger (@Petersprenger) 29 maart 2017
Wereld aan je voeten
In pakweg Amsterdam en Eindhoven zien we dit ondernemerschap terug. Want digitaal gezien zijn we onze landsgrenzen al lang verloren. Ajax loopt voorop als je het hebt over Aziatische en eSports partnerships grotendeels gebaseerd op content, terwijl PSV aan een stevige Zuid-Amerikaanse merkbekendheid bouwt via dedicated digitale kanalen.
Andere voorbeelden die niet uit het voetbal komen? Die zijn er zat: wereldwijd het NN Running Team, wereldwijd/ Europees de BEAT Cycling Baanploeg, nationaal het TEAMKPN Sportfonds. Allemaal Nederlandse initiatieven. Oftewel, iedere sport is kansrijk want sport is bij uitstek geschikt om impact te maken.
Bekijk in retrospect nog eens de deal van FOX, beoordeel deze op waarde voor alle partijen en zet het af tegen de kansen die het digitale speelveld jou biedt. Mijn advies, ga pionieren vanuit een onderscheidend gedachtegoed, heb het lef om te doen en blijf vernieuwen. Er ligt een wereld aan je voeten, want Amsterdam ligt allang niet meer in Nederland.
> Het NN Running Team is een verzameling van internationale toplopers samengebracht door NN Group, Global Sports Communication en Nike. Gericht op het ontwikkelen van unieke verhalen, onder meer het sub 2 hour project. > De BEAT Cycling Baanploeg is een commercieel vernieuwend model in de wielerwereld als eerste commerciële baanwielerploeg met o.a. Theo Bos en Mathijs Buchli. Een innovatieve wielercommunity waar interactiviteit en verhalen centraal staan. > Het TEAMKPN Sportfonds is een initiatief van KPN om sportteams zonder A-status te ondersteunen in hun weg naar de top. Geïnitieerd om dromen te verwezenlijken en aansprekende verhalen te creëren. |