Het zal vast geen verrassing zijn dat meer dan driekwart (76%) van alle Nederlanders minimaal één sport volgt. Maar welke nationale en internationale sportevenementen zijn het populairst? Welke voetbalcompetities volgen we het meest en welke sportsponsors zijn het bekendst? Om dit te onderzoeken, peilen wij (Markteffect), samen met Golazo Brands en Abovo Media, jaarlijks de mening van Nederlanders over hun favoriete sporten.
De populairste nationale sportevenementen
De Dutch Grand Prix en het NK Schaatsen delen de eerste plaats als populairste nationale evenementen, die beide door 24% van de sportkijkers gevolgd worden. Het Formule 1-spektakel in Zandvoort trekt miljoenen kijkers, zowel langs het circuit als op televisie. Ook de Amstel Gold Race is populair en volgt met 20% van de stemmen. Het NK Wielrennen is een ander evenement dat veel aandacht trekt (16%), evenals het prestigieuze ABN AMRO Tennistoernooi (13%), dat elk jaar tennis van wereldklasse naar Rotterdam brengt.
De grootste internationale sportevenementen
Internationaal gezien zijn het EK en WK Voetbal zonder twijfel de meest gevolgde evenementen (41%). Ook niet heel gek, want wanneer Oranje speelt, staat heel Nederland op zijn kop. Ook de Olympische Zomerspelen (35%), het WK Formule 1 (34%) en Olympische Winterspelen (33%) blijven enorm geliefd. Net als de Tour de France, die met 31% jaarlijks miljoenen Nederlanders aan de buis gekluisterd houdt. Het EK en WK Schaatsen zorgen voor een oranjegezinde feeststemming (26%), terwijl klassiekers zoals Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen (20%) een speciale plaats in het hart van wielerfans hebben.
De meest gevolgde (voetbal)competities
De ranglijst van meest gevolgde competities wordt uiteraard aangevoerd door de Eredivisie (78%). Onze Nederlandse voetbalcompetitie voetbalcompetitie is niet weg te denken uit het sportlandschap. De Champions League volgt als internationale kaskraker (64%). Ook de KNVB Beker blijft populair (63%), dankzij de verrassingen en spanning die de cupwedstrijden ieder seizoen weer met zich meebrengen. Verder zijn de Europa League (52%) en de Keuken Kampioen Divisie (35%) favoriet bij voetbalfans die graag zowel de grote als de kleinere talenten in actie zien.
Sponsors die de sport domineren
Verder geldt van alle sportsponsoren in Nederland dat Ziggo (21%), Jumbo (18%), KPN (14%), ING (13%), ABN Amro (11%), Heineken (11%) en Rabobank (9%) spontaan het vaakst genoemd worden. Zodra je het volledige rijtje met sportsponsoren voorlegt, komen ook aanbieders van kansspelen zoals VriendenLoterij, Staatsloterij en TOTO naar boven, net als retailers Albert Heijn en Keuken Kampioen, verzekeraars Nationale Nederlanden en Univé en logistiekbedrijf DHL. Ben je als sponsor op zoek naar een voetbalclub met de meest positieve houding? Dan zijn Feyenoord en PSV koploper (38%), op de voet gevolgd door Ajax, FC Twente en AZ (33%).
Sport in Nederland verbindt, zowel nationaal als internationaal. Van de Dutch Grand Prix tot de Eredivisie en van Jumbo tot Heineken: sport versterkt merken én brengt mensen bij elkaar.
Credits headerafbeelding: Shutterstock / Orange Pictures