Afgelopen week is in Bulgarije het WK Volleybal begonnen met daarbij ook de Nederlandse volleybalmannen. De 'lange mannen' misten na 2002 drie WK's op rij, maar zijn nu terug op het mondiale strijdtoneel. De wedstrijden zijn te volgen via Ziggo Sport en de hoogtepunten bij de NOS. De echte volleybalfan kijkt het WK via Volleyball TV, het online platform van internationale volleybalbond FIVB.
Volleyball TV is door de internationale volleybalbond FIVB in samenwerking met IMG gelanceerd. Fans kunnen zo voor 20 euro alle WK duels van de mannen en vanaf 28 september het vrouwen WK in Japan live kijken.
"De afgelopen jaren heeft de FIVB de organisatie van grote toernooien als het WK en de nieuwe Nations League naar zich toe getrokken, waardoor ze meer controle heeft over de kwaliteit van de evenementen", vertelt Michel Everaert, directeur Sport van de Nevobo en bestuurslid van de FIVB. "In dit proces heeft de marketing en communicatie een flinke ontwikkeling doorgemaakt met als één van de uitkomsten de eigen zender 'Volleyball TV'. Die is bij de start van de Nations League gelanceerd met kijkcijfers, die voorlopig tot tevredenheid stemmen."
Volgens Everaert is volleybal mondiaal een heel populaire teamsport, maar zelden de grootste in een land. "Daarom besluiten nationale zenders vaak om andere sporten rechtstreeks uit te zenden en pas later een samenvatting van het volleybal. Daardoor krijgen we niet altijd de aandacht, die we zouden willen. Vergeet niet, dat volleybal op de Olympische Spelen al jaren de best bekeken sport is, beter dan atletiek, zwemmen of turnen. De potentie bestaat, maar in bijvoorbeeld Duitsland is het Dames WK in Japan niet eens op de open zender te volgen."
Een uitkomst voor de kijkers in volleybalgekke landen als China, Iran en Polen, maar de internationale bond denkt ook aan potentiële sponsors. "Die willen ze overtuigende kijkcijfers kunnen voorleggen. Wij krijgen die getallen ook te zien, daar is de FIVB heel open in. En dat is belangrijk, want deze cijfers zijn over het algemeen veel hoger en positiever dan de omroepbazen in Nederland denken. Zo was de finale van het WK Beachvolleybal 2015 in Den Haag het best bekeken programma van dat jaar op NPO3 met bijna twee miljoen kijkers."
Foto: Shutterstock