Ook in crisistijden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
De Nederlandse sportsector schat de financiële schade door de coronacrisis op 950 miljoen euro in de periode tot en met de zomer. De maatregelen in verband met het coronavirus hebben een enorme impact op de Nederlandse samenleving en daarmee ook op de sportsector, laat de sportkoepel in een toelichting weten. Het komt er in de praktijk op neer dat de sport in Nederland stil is komen te liggen. Competities liggen stil, alle verenigings- en clubactiviteiten zijn afgelast. Accommodaties, zwembaden en sportclubs zijn gesloten. Ook alle evenementen zijn afgelast, vooralsnog tot 6 april.
NOC*NSF roept gemeenten en het kabinet vanwege de geleden schade op een noodfonds in te richten. Anneke van Zanen-Nieberg, voorzitter van NOC*NSF, benadrukte in een persbericht daarbij vooral dat de unieke maatschappelijke rol die de sport vervult niet verloren mag gaan.
In het licht van de pandemie van Coronavirus COVID-19 heeft het bestuur van de Invictus Games Den Haag 2020, samen met de Invictus Games Foundation, de Invictus Games Den Haag 2020 uitgesteld. Het evenement stond gepland van 9 tot 16 mei 2020. De organisatoren onderzoeken nu alle opties om de Invictus Games opnieuw in te plannen in de periode van mei of juni 2021, dit is afhankelijk van de belangrijkste beschikbare faciliteiten en middelen.
Dit besluit is genomen in nauw overleg met de teams van de deelnemende landen en in samenwerking met lokale en nationale autoriteiten. Doelstelling is de impact van de pandemie op alle betrokken partijen aan de Invictus Games te beperken.
De Dutch Basketball League heeft het seizoen 2019-2020 beëindigd. Gelet op de overweging dat het coronavirus de komende maanden nog zijn sporen zal nalaten werd het onhoudbaar en niet te rechtvaardigen de DBL in mei te herstarten. Er wordt geen kampioen aangewezen. De DBL acht dit niet passend, gelet op het gemankeerde seizoen en de situatie waarin ons land verkeert. Voor de Europacupinschrijvingen wordt de huidige ranking aangehouden. De bekerfinale wordt doorgeschoven als openingsevent naar het begin van het nieuwe seizoen.
Ook in crisistijden druppelt er sponsornieuws naar buiten. Zowel Feyenoord als Sparta rijden volgend seizoen in auto’s van BMW. Dat melden onze collega’s van Sponsorreport. De Rotterdamse clubs ruilen respectievelijk Opel en Renault in voor de nieuwe automotive partner. Sparta heeft een contract voor drie jaar getekend, Feyenoord rijdt vier jaar in het Duitse automerk. Voor beide clubs is het voor eerst in de clubgeschiedenis dat zij gaan rijden in BMW.
Fietsplatform Bicycling is de nieuwe mediapartner van wielersportbond NTFU. Beide partijen gaan samen content maken en verspreiden rondom evenementen, clubs en veiligheid. Sinds dit jaar is de toertochtkalender van de wielersportbond zowel via het online als offline kanaal van Bicycling te raadplegen. “Op deze manier komen onze 2.500 fietsevenementen bij een breder publiek onder de aandacht. Daar profiteren aangesloten organisatoren van,” stelt manager partnerships Erik Tolboom.
De NTFU en Bicycling breiden de samenwerking verder uit. “De NTFU zet zich al jaren in voor kwaliteit en veiligheid binnen de fietssport,” stelt Imo Muller, marketing director van Bicycling. “Wij willen ons steentje bijdragen aan een veiligere sport door te helpen met campagnes en content.”
Headerfoto: Wikimedia (CC 4.0 / Crea2017)