'Investeren in sport is juist nu welbesteed geld'

Het zijn onzekere tijden voor sportmarketeers. Er vallen, sowieso financieel, harde klappen in de sector. Van het beste jaar ooit gaan sportmarketingbureaus en evenementorganisatoren naar een van de minste. Toch liggen er ook kansen, zo zeggen Patrick Wouters van den Oudenweijer van House of Sports en Triple Double-partner Michel van Grunsven. “Wie creatief is, verzint altijd wel weer iets.”

Triple Double en House of Sports zien door de coronacrisis respectievelijk zestig tot tachtig procent van hun omzet wegvallen. Wat de ultieme sportzomer leek te worden in 2020, groeide uit tot een nachtmerrie. In Amerika werd berekend dat van de totale sportsponsormarkt in de VS - waarde 25 miljard euro - zo’n 9 miljard euro inmiddels is verdampt. Liefst 120.000 sponsorcontracten liepen er afgelopen maanden spaak.

In Nederland verwacht de verzamelde evenementensector ongeveer de helft van de omzet van 7,4 miljard in 2020 kwijt te raken. NOC*NSF schatte half maart al dat de Nederlandse sport 950 miljoen euro aan inkomsten zou mislopen, inmiddels lijkt dat een voorzichtige schatting geweest.

Bob Verbeeck, oprichter van evenementenorganisator Golazo, rekende in Het Laatste Nieuws voor dat zijn omzet in België en Nederland samen in zes weken tijd “van ongeveer 10 miljoen euro per maand naar een omzet van 1- à 1,5 miljoen per maand zakte”. Wouters en Van Grunsven zijn minder scheutig met cijfers. “Maar,” zegt Wouters in de nieuwste editie van Sport & Strategie, “feit is dat het van misschien wel ons beste jaar naar één van de minste is gegaan. Ik wil het niet dramatisch maken, maar we staan echt voor de grootste uitdaging uit ons bestaan. Dat ook de komende tijd nog veel ongewis blijft, maakt het nog ingewikkelder.”

Van Grunsven: “Ook voor ons leek het het allerbeste jaar te worden, nu houden we rekening met de slechtste cijfers ooit. We zien een omzetverlies van zo’n zestig procent qua activatie, creatie en strategie. Dat is fors. We zullen met zijn allen wel even nodig hebben om hiervan terug te komen. De sportwereld heeft het beest recht in de bek gekeken.”

"Als straks het slot weer van de sport af is, komen bij bedrijven de budgetten wel weer terug"

Michel van Grunsven (Triple Double)

Vermogen om te demarreren

Hoewel veel werkzaamheden al enige tijd stilliggen, blijft Wouters positief. “De realiteit is dat onze branche zich midden in de storm bevindt. Tot op heden zijn de personele consequenties nog beperkt en worden arbeidskrachten elders ingezet. We willen de selectie zo breed mogelijk houden én ‘lean and mean’ zijn. Als bedrijf willen we zo veel mogelijk slagkracht behouden. Als het peloton weer gaat rijden, willen we in de kopgroep zitten en moeten we het vermogen hebben om met de eersten mee te demarreren.”

Van Grunsven geeft aan dat Triple Double ondanks de harde klappen niet in paniek is geraakt. Dat hij zo nu en dan positieve geluiden hoort, helpt en geeft vertrouwen in de toekomst. “Sport heeft iets magisch. Sporters moeten ook vaak uit een dalletje klimmen. Ik kom bijvoorbeeld net uit een call met een klant, voor wie we nog niet zo veel in de sport doen. Zij denken eraan om, zodra het kan, hun activiteit juist wat op te schalen. Omdat ze gezien hebben hoe diep het gemis aan sportevenementen en wedstrijden er bij de mensen inhakt. Acht weken geen actuele sport op tv en in de stadions, daar raken we met z’n allen toch een beetje van in de war. Zij geloven dat investeren in sportsponsoring juist nu ‘money well spent’ is. Anderzijds: sport staat voor bewegen, verbinden, saamhorigheid. Als straks het slot weer van de sport af is, komen ook bij andere bedrijven de budgetten wel weer terug. Als ze het zelf eerst weer wat op orde hebben.”

Lijst van de hoop

Ondertussen wordt bij beide bedrijven hard nagedacht over alternatieven. Van Grunsven: “Ongetwijfeld zullen bedrijven straks niet meteen nieuwe sponsorcontracten aangaan en wachten met het vrijmaken van activatiebudget. Of ze willen minder investeren. Juist dan moeten wij met onze creativiteit laten zien dat je ook met minder budget iets kunt realiseren voor je klanten. Dat ze de nieuwe wielerkalender van de UCI de ‘lijst van de hoop’ noemden, gaf me zo’n goed gevoel. Dat is precies het gevoel wat belangrijk is. Je moet nooit de hoop verliezen. Dat past niet bij sport en de sportwereld.”

Ook Wouters wil 'het nieuwe normaal' niet accepteren als de standaard voor zijn toekomst in de sport. “Ik noem het liever ‘het tijdelijke abnormaal’. Natuurlijk zullen we bepaalde elementen van deze tijd meenemen naar de toekomst. Ik spring straks echt niet meer in de auto voor een vergadering van een halfuur in Heerenveen, daarvoor hebben we ook straks Zoom. Maar op een aantal terreinen zullen we met zijn allen toch graag terug willen naar hoe het was. Terug naar de dingen waar we lol aan beleefden: het voetbal, Thialf, Pinkpop. Het volk wil echt brood en spelen. Of dat al het eind van dit jaar is, of misschien pas over nóg een jaar, weet ik niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat het er weer van komt.”

Lees het hele interview met Patrick Wouters van den Oudenweijer van House of Sports en Michel van Grunsven (Triple Double) in het e-zine van vakblad Sport & Strategie.

Headerfoto: Jens Mommens / Shutterstock.com