Het is weer zover! Kerst staat voor de deur. Een warme tijd die we samen met geliefden om ons heen doorbrengen. Samen bij de kerstboom, een warm en mooi moment in het jaar. Zo kom je dichter bij elkaar. Sport staat tijdens kerst ook stil bij de mensen om haar heen, en met name haar geliefde supporters. Op heel veel verschillende manieren. Voor het vierde jaar op rij ben ik een rondje langs de velden gegaan. Voor jou weer een vol kerstpakket! Met voorbeelden uit voetbal, basketbal, volleybal, ijshockey, rugby, NASCAR, wielrennen, Formule 1 en honkbal. Ik wens iedereen een waardevolle en liefdevolle periode met iedereen die je lief is en een gezond en sportief 2020!
Wat doe jij met kerst?! Ik geef je drie simpele en pragmatische onderwerpen om zelf op te pakken. En je krijgt er gelijk diverse voorbeelden bij. Verwarm je aan mooie kerstverhalen, bijzondere plaatjes en vermakelijke video’s. Volgend jaar zie ik jouw voorbeeld met kerst terug.
Ik beloof jullie: elke link is de moeite waard om te bekijken! Neem de tijd tijdens kerst en laat je onderdompelen. We komen volledig in de kerstsfeer en maken een rondje langs de goed versierde kerstbomen.
De kerstboodschap aan de achterban. Simpel en effectief. Een mooi moment om jouw dank en hartverwarmende gevoelens aan de achterban te geven. Bedank supporters, promoot kerstartikelen, laat zien hoe betrokken je bent bij de achterban of zet elke dag een video in via een adventkalender. Mijn favorieten op een rij: Jingle Balls van Borussia Dortmund (2015), Bayern München (2016), Juventus (2017) en 2018 weer Juventus met een kerstvideo gekoppeld met een kerstgame.
Voor 2019 zijn de video's te vinden in de YouTube playlist. Na drie jaar telt deze inmiddels ruim 375 video’s. De video’s die je wat mij betreft dit jaar gezien moet hebben:
En de slechtste? Deze van Swansea City kan mij niet bekoren.
Bekijk de verschillende video's in de playlist onderaan de pagina.
Misschien al een beetje passé, maar toch… Een leuk kledingstuk voor alle supporters. De kerstsweater of muts. De rage van foute kersttruien komt op en clubs lijken hier op in te spelen. In Amerika blijven de NFL, NHL en NBA voorlopers met samen ruim 400 truien.
In Engeland is het gebruikelijk dat opbrengst van de trui naar een goed doel gaat, zoals bij Arsenal. Overigens gaat daar dit jaar een dag alle salarissen naar een goed doel. In Nederland heeft met name PSV echt een jaarlijkse invulling met sponsor EnergieDirect.nl. Ook Sparta Rotterdam, sc Heerenveen, Willem II, AZ, ADO Den Haag, FC Groningen en FC Utrecht hebben een kersttrui. Maar in Nederland lijkt het nog niet echt verder te komen dan een enkele trui met fout motief.
Juventus gaat een stap verder. Een kersttrui met een diepe boodschap. Vier de verschillen. Een kersttrui om de verschillen tussen mensen te vieren. En kinderen te helpen. #Christmashup
Grijp kerst aan om bij en met supporters stil te staan. Zo moeilijk is het niet. Met een klein beetje moeite, inzet en liefde heb je al enorme impact. Denk bijvoorbeeld aan een Instagram layer, zoals PSV, of het inzamelen van kleding zoals FC Utrecht. En natuurlijk zijn er de imposante voorbeelden in Duitsland met kerstzingen (Schalke, Dortmund en Union Berlin. Maar ook kun je fans bezoeken die het iets moeilijker hebben. Zo zijn er de clubs die ziekenhuizen bezoeken (voorbeelden als PSG, Derby County, Liverpool, Aberdeen en Karlsruher sc.
Een adventkalender met verschillende video's en prijsvragen is ook een makkelijke instapper. De Nederlandse Volleybal Bond heeft dit bijvoorbeeld gedaan.
Veel clubs hebben een kalender waarin steevast een video zit waarin artikelen uit de fanshop worden ingepakt. Zoals hier bij Borussia Dortmund. Een heel ander voorbeeld dat er echt uitspringt is die van Club Brugge. Check www.debeerenzijnsjaal.be; een fantastisch voorbeeld waarin clubliefde en respect voor elkaar centraal staan.
Soms is het ook een kwestie van bestaande initiatieven in het zonlicht zetten; het hele jaar moet je natuurlijk stil staan bij fans. Maar kerst kan net de reden zijn om iets extra voor het voetlicht te brengen. Denk bijvoorbeeld aan de vele diners die KPN via het Mooiste Contact Fonds geeft, ook met de clubs als partner van de Eredivisie..
Verder een rijtje met interessante voorbeelden:
De voorbeelden van de afgelopen jaren laten zien dat de mogelijkheden voor sport oneindig zijn. En er liggen nog kansen, want ze zijn nog lang niet overal benut. Nog te veel grote clubs, bonden en federaties die stil zijn tijdens kerst. Kerst is voor iedereen een herkenbaar moment om bij stil te staan. Om tijd voor elkaar te maken. Mijn kerstwens van vorig jaar, 18 kersttruien in de Eredivisie met opbrengst voor een goed doel van de Vriendenloterij, is helaas niet uitgekomen. Wellicht dat KPN met het Mooiste Contactfonds 18 diners rondom kerst oppakt? Beleef kerst met en voor supporters.
Jingle all the way!
Wil je meer voorbeelden? Lees dan gerust de oude blogs: