Wat begon op de zolder van een zorgboerderij met een koffiebrander, is nu een succesvol koffiemerk onder wielrenners; Il Magistrale. Oprichter en eigenaar van het merk Bas van den Heuvel kreeg de stimuleringsprijs van SX voor zijn product. "Nu willen we ons product ook verder uit gaan breiden in Europa."
Puur door nieuwsgierigheid en interesse in wat goede koffie is, is Van den Heuvel begonnen met koffie branden. "Het is een heel leerproces geworden wat een beetje uit de hand is gelopen", verklaart hij.
"Om het echt in de markt te zetten, waren we op zoek naar een doelgroep die veel koffie drinkt en waar koffie ook echt iets toevoegt aan de sportprestatie. Als ex-mountainbiker ken ik de wielerwereld wel een beetje, dus ik wist dat heel veel wielrenners koffie drinken. Cafeïne is eigenlijk gewoon legale doping. Niet dat het heel veel toevoegt, maar je wordt er wel veel scherper van. Je focus wordt weer beter. Als je een lange rit gereden hebt, je bent moe en je drinkt dan een kop koffie, dan kan je er wel weer even tegenaan met die col in het vooruitzicht."
Van den Heuvel heeft hard moeten werken om Il Magistrale ook echt in de markt te zetten. “Er kwamen in de periode dat wij begonnen steeds meer wielercafés in Nederland, dus wij zijn die direct gaan benaderen met de boodschap dat wij nog meer beleving aan hun klanten kunnen bieden met onze koffie. We probeerden op die manier de koffieleverancier te worden van veel wielercafés."
Daarnaast hebben ze ook veel op beurzen, zoals BikeMotion, gestaan. "Daar hebben we de hele dag gratis koffie uitgedeeld. Puur om het merk en de naam op te bouwen. We hebben ook direct België erbij gepakt omdat dat net als Nederland een fietsland is."
Wat misschien nog wel het meeste invloed heeft gehad op de populariteit, is de inzet van ambassadeurs. Il Magistrale heeft in iedere tak van de wielersport wel een ambassadeur zitten; van BMX wereldkampioen Niek Kimmann tot baanwielrenner Harrie Lavreysen. "Dat werkt heel goed. We sturen hen gratis koffie op, maar wel met de vereiste dat ze het gaan posten op Facebook en vooral Instagram. Koffie is namelijk ook zeker een fotogeniek product. Als je een rondje gaat fietsen en je zit tussendoor ergens met een aantal mensen koffie te drinken, worden daar best vaak foto’s van genomen. Dat zorgt ervoor dat het ook weer bij andere wielrenners terecht komt", aldus Van den Heuvel.
Inmiddels kennen veel wielrenners het koffiemerk. "Onze merkbekendheid is heel hoog. Als je het aan wielrenners vraagt, kent bijna iedereen ons merk." Wat Van den Heuvel zelf belangrijk vindt, is dat ze zelf de koffie branden. “Wat veel merken doen, is een zak koffie kopen en daar een sticker op plakken. Ik vind dat niet de goede manier. Ik vind dat je zelf achter je product moet staan en je product ook zelf moet branden zodat je zelf het hele proces in handen hebt."
Het succes van Il Magistrale werd nog eens bevestigd door de eerste 'SX Open Stimuleringsprijs' te winnen. De award beoogt talentvolle ondernemers een extra duwtje in de rug te geven en biedt hen een mooie kans zich te profileren in een groot (sport)netwerk. Van den Heuvel: "De prijs houdt in dat we voor één jaar gratis werkruimte hebben in het kantoorgebouw van SX. Dat heeft al direct deuren geopend voor ons, bijvoorbeeld naar het team Jumbo-Visma. Die kruisbestuiving is voor ons heel belangrijk. We hadden links en rechts al wel wat connecties, maar dat is nu veel meer geworden. De stimuleringsprijs voegt voor ons dus echt heel veel toe."
Als Van den Heuvel naar de toekomst kijkt, wil hij vooral de bekendheid uitbreiden binnen Europa. “In Nederland en België zijn we nu bij het gros wel bekend. We zijn dit jaar ook in Duitsland begonnen. Dat gaat wel wat langzamer merken we, omdat Duitsland iets minder een fietsland is dan Nederland en België. Ook in Spanje, Frankrijk en Engeland zijn we bezig, maar dat mogen er nog wel wat meer worden. We hopen echt een Europees merk te worden."
En wellicht opent Van den Heuvel in de toekomst ook zelf nog wel een wielercafé. “Het zou mooi zijn als je een plek hebt waar alle wielrenners naartoe kunnen komen en dan ook echt alle soorten koffie kunnen proberen."
Headerfoto: Leon van Bon