La Liga gaat Spaanse competitiewedstrijden in Verenigde Staten spelen

De Spaanse profliga gaat de komende jaren verschillende competitiewedstrijden afwerken in de Verenigde Staten. La Liga is hiervoor een 15-jarige samenwerking aangegaan met een Noord-Amerikaans sport- en entertainmentbedrijf. Het doel van de samenwerking is de Spaanse competitie populairder maken in de VS en Canada en de inkomsten van La Liga te vergroten.

Door wedstrijden in de VS te spelen - mogelijk vindt het eerste competitieduel dit seizoen al plaats – hoopt de Spaanse hoogste divisie de concurrentie aan te kunnen gaan met andere competities, zoals de bij Amerikanen al populaire Engelse Premier League. 

La Liga heeft hiervoor een joint venture opgericht met Relevant Sports, een sport- en entertainmentbedrijf dat wordt gesteund door Stephen Ross, eigenaar van NFL-club Miami Dolphins. Het nieuwe bedrijf heeft als naam LaLiga North America. De samenwerking heeft als doel voetbal populairder maken in de VS en Canada en van daaruit de inkomsten uit sponsoring en mediarechten voor La Liga te doen stijgen.

“We willen in ieder geval één wedstrijd van de grond krijgen in Amerika; we zullen zien hoe het zich daarna ontwikkelt”, zegt Danny Sillman, directeur van Relevant, tegen The Financial Times. Relevant en La Liga zijn een samenwerking voor 15 jaar aangegaan, met als ambitie om jaarlijks meerdere wedstrijden te spelen in de VS. Het is nog niet bekend wanneer, waar en welke clubs elkaar gaan treffen in Amerika.

Verhaal vertellen

La Liga wil zich profileren als de beste voetbalcompetitie ter wereld, maar moet het op financieel vlak al enkele jaren afleggen tegen de Premier League. Zo genereerden alle Spaanse clubs op het hoogste niveau in het seizoen 2016/2017 gezamenlijk €2,86 miljard aan revenuen, tegenover een inkomen van €5,6 miljard voor de Premier League, zo berekende Deloitte.

"Deze baanbrekende samenwerking zal zonder twijfel een impuls geven aan onze prachtige sport in de VS en Canada"

"Deze unieke overeenkomst zal nieuwe mogelijkheden creëren voor miljoenen Noord-Amerikaanse voetbalfans om voetbal van het hoogste niveau te ervaren", zegt Relevant-eigenaar en miljardair Stephen Ross. Volgens zijn compagnon Silman moet de samenwerking resulteren in hogere inkomsten uit mediarechten. Momenteel betaalt BeIn Sports naar verluidt $120 miljoen per seizoen. “Het merendeel van het geld gemoeid met deze samenwerking zal naar het bekender maken van het merk La Liga gaan. Het is onze verantwoordelijkheid het verhaal van de clubs en de spelers te vertellen.”

International Champions Cup

Relevant is een bekende partij in het voetbal. Het bedrijf organiseert sinds 2013 de International Champions Cup, een voorbereidingstoernooi voor de grootste clubs ter wereld. Onder meer FC Barcelona, Real Madrid en Atletico Madrid deden de afgelopen jaren mee aan het evenement, dat inmiddels plaatsvindt in de VS, Singapore en China. Vorig jaar troffen FC Barcelona en Real Madrid elkaar in Miami nog voor het eerst sinds 1982 buiten Europa. Het ligt voor de hand dat Miami de eerste locatie wordt voor een Spaanse competitiewedstrijd.

La Liga is al jaren bezig de populariteit van de Spaanse competitie te vergroten

Javier Tebas, de voorzitter van La Liga, is al jaren bezig de inkomsten van de Spaanse clubs te verhogen om te kunnen blijven concurreren met de kapitaalkrachtigere Premier League. “We zijn toegewijd de passie voor voetbal wereldwijd te laten groeien. Deze baanbrekende samenwerking zal zonder twijfel een impuls geven aan onze prachtige sport in de Verenigde Staten en Canada”, zegt Tebas.

ZIE OOK: De 4 belangrijkste lessen van de International Champions Cup

Super Cup in Marokko

De afgelopen jaren ontwikkelde de Spanjaard al diverse initiatieven om de populariteit van de Spaanse competitie te vergroten. Zo introduceerde La Liga deze zomer een eigen streamingservice en afgelopen weekend vond de wedstrijd om de Spaanse Super Cup nog plaats in het Marokkaanse Tanger. Ook reisde Espanyol ter voorbereiding op dit seizoen af naar Richmond, Virginia in het kader van La Liga World Challenge, een project om Spaanse clubs buiten de eigen landsgrenzen te promoten. En deze week werd ook al bekend dat Facebook de rechten voor La Liga heeft gekocht in India, Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, Nepal, de Maldiven, Sri Lanka én Pakistan.

De grote Amerikaanse competities spelen al jaren een aantal competitiewedstrijden over de grenzen. Zo trekken de NBA en NFL jaarlijks onder meer naar Londen en Mexico Stad om een nieuwe doelgroep aan te spreken en commerciële mogelijkheden te onderzoeken. Nu durft ook een grote voetbalorganisatie het aan buiten de landsgrenzen te kijken en het voetbal verder over de wereld te promoten.


Headerfoto: Shutterstock.com