Vijf feitjes over sportvolgend Nederland

Dat voetbal door bijna de helft (45%), Formule 1 door ruim een derde (35%) en wielrennen door net geen kwart (24%) van alle Nederlanders gevolgd wordt, zal jullie niet verbazen. Daar hoef je geen marktonderzoek voor te doen. Echter is lang niet bij iedereen bekend hoe zij de sport beleven en - niet geheel onbelangrijk - wat hun kennis, houding en gedrag is ten aanzien van sponsoren. 

Om die reden nemen wij, samen met Golazo Brands en Abovo Media, jaarlijks de proef op de som en vragen wij aan Nederlanders welke sporten zij volgen en achterhalen we of er verschillen zijn in leeftijd, regio, geslacht of in de sport(en) die zij zelf beoefenen.

Meer dan driekwart van alle Nederlanders (76%) volgt minimaal één sport. Deze groep volgers bestaat overwegend uit relatief jonge, hoogopgeleide mannen. Althans: mannen kijken significant vaker naar sport dan vrouwen, Nederlanders tot en met 35 jaar kijken vaker dan Nederlanders tussen de 35 en 55 jaar oud en hoogopgeleide Nederlanders kijken vaker dan laag opgeleide Nederlanders.

Ik neem je graag mee in vijf feitjes over sportvolgend Nederland!

1. Sport wordt inmiddels ook gevolgd via podcasts

Daar waar reguliere televisiekanalen (52%) en betaalde sportkanalen (31%) de meest gebruikte kanalen zijn om sport te volgen, luistert meer dan een op de vijf Nederlanders (21%) ook af en toe of vaker naar een podcast over de sport. Opnieuw vinden met name voetbal, formule 1 en wielrennen gretig aftrek, maar ook podcasts over sport in het algemeen. De publieke omroep is de grote favoriet om sport te volgen via de radio, televisie of internet (NPO Radio 1, NPO 1 en NOS).

2. Sport is in staat om een positieve impact te maken op zowel gezondheid als maatschappij

Een overgrote meerderheid van alle Nederlanders (67%) beaamt dat sport de jeugd inspireert. Ook verbindt het mensen met verschillende achtergronden en culturen (61%) en heeft het logischerwijs een positieve invloed op de gezondheid (60%). Maar niet geheel onbelangrijk: 55% van alle Nederlanders vindt dat sport gelijkstaat aan maatschappelijke betrokkenheid.  

3. Een bijdrage aan de sport staat nagenoeg gelijk aan een bijdrage aan de maatschappij

Zodra we sport vervangen door maatschappij zien we nagenoeg dezelfde positieve impact. Kortom, of je nu als merk een bijdrage levert aan de maatschappij of aan de sport: nagenoeg evenveel Nederlanders staan daar (zeer) positief tegenover. Ook geldt dat ruim twee derde (68%) vindt dat organisaties die de sport sponsoren een actieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Bovendien zou 65% het toejuichen als een organisatie besluit de sport te sponsoren. Onderaan de streep geldt dat meer dan een op de drie Nederlanders (36%) organisaties die sport sponsoren (veel) positiever beoordelen dan organisaties die dit niet doen. 

4. Een bijdrage aan de sport straalt significant beter af op een merk

Uit de resultaten kwam naar voren dat men significant positiever is over een merk als dat een bijdrage levert aan de sport (24%) dan wanneer datzelfde merk reclame maakt op televisie, radio of internet (20%).

5. Reclame op televisie is nog altijd effectiever om daadwerkelijk mensen te converteren

Eén derde van de Nederlanders (33%) heeft in het afgelopen jaar een product gekocht van een merk dat ze via televisiereclame hebben leren kennen. Slechts 22% heeft een product gekocht als ze hiermee in aanraking kwamen via hun favoriete sport of sporter. Als het product verbonden is aan een sport of sporter die zij niét als favoriet beschouwen, zakt het percentage nog iets naar 20%. Toch zorgt sportsponsoring (26%) wel voor een hogere overweging dan reclame op televisie (24%). Ook zegt 35% een merk eerder te vertrouwen als zij – wel – aan sportsponsoring doen. Sponsoring in de sport biedt dus een unieke kans voor merken om zich als betrouwbaar en betrokken te positioneren.

De vijf feitjes die je zojuist hebt gelezen geven je een interessant inzicht in hoe Nederlanders naar sport kijken, de rol van podcasts, de maatschappelijke impact van sport en de invloed van sportsponsoring. Hopelijk biedt dit nieuwe perspectieven die je nog niet kende.

Credits headerafbeelding: Shutterstock / katatonia82