RunningNL en Markteffect wilden met een marktonderzoek meer inzicht krijgen in de beweegredenen van hardlopers. In augustus van dit jaar nam een representatieve groep van 400 Nederlandse hardlopers deel aan een online onderzoek. “We weten nu bijvoorbeeld waarom mensen hardlopen, waar ze dat het liefste doen en hoe vaak ze deelnemen aan evenementen”, aldus onderzoeker Michael Petit van Markteffect.
De helft van de hardlopers zegt regelmatig in de loop van de week hard te lopen. Petit, die zelf ook met regelmaat de hardloopschoenen aantrekt, legt uit: “Dan heb je het over één of meerdere keren per week. Je kunt dus wel stellen dat een groot deel van de hardlopers op een structurele basis actief is.”
Ja. 52 procent van de hardlopers geeft aan ook te wandelen. Dat wordt gevolgd door fitness (39 procent) en recreatief fietsen (28 procent). Verrassend? “Niet per se”, zegt Petit. “We weten namelijk dat wandelen de meest beoefende sport in Nederland is. Daarnaast zien we dit ook bij veel andere onderzoeken terugkomen.”
83 procent geeft aan dat het goed is voor hun fysieke gezondheid. 63 procent vindt dat het een positief effect heeft voor hun mentale gezondheid. Verder geeft de helft aan gewoon te hardlopen omdat zij dat leuk vinden. “Zij zijn dus minder doelbewust bezig”, aldus Petit. Iets minder dan een kwart wil genieten van de omgeving. Petit: “Drie aspecten in de top vijf hebben te maken met mentale gezondheid. Dat herken ik persoonlijk ook. In de huidige maatschappij waarin je altijd aan staat en een prestatiedruk heerst, is hardlopen een heerlijke afleiding om écht even tot rust te komen.”
Uit eerder onderzoek blijkt ook dat hardlopen helpt tegen stress en tegen burn-out. Daarover lees je in dit artikel meer.
39 procent van de hardlopers neemt één keer per jaar of vaker deel aan een evenement. Uit het onderzoek blijkt dat mensen die wekelijks hardlopen vaker aan een evenement deelnemen dan mensen die sporadisch hardlopen. Petit: “Het is toch een behoorlijk percentage dat deelneemt aan evenementen. Hoe dat komt? Ik denk dat het met name te maken heeft met de laagdrempeligheid. Je koopt hardloopschoenen, je kunt er zelf voor trainen en je kunt deelnemen aan een event.”
Bovendien, stelt Petit, biedt hardlopen een doel. “Als je niet zo veel zin hebt om te gaan hardlopen, bijvoorbeeld bij slecht weer, is de kans groter dat je toch op de bank blijft zitten. Maar als jij je hebt ingeschreven voor een wedstrijd, moet je wel. En als je eenmaal ervaart hoe leuk is het is om aan een hardloopwedstrijd mee te doen, blijf je plakken.”
Bijna 40 procent van de hardlopers loopt het liefst hard in het bos. Als tweede (iets minder dan een derde) geven mensen de verharde weg de voorkeur. De stad (3 procent) en de atletiekbaan (2 procent) is minder populair.
Credits headerafbeelding: Golazo