Ons sportliefhebbers wacht een boeiend sportjaar, waarin we ons langzaam opmaken voor Tokyo 2020. In Women’s Next sta ik zoals bekend stil bij de ontwikkelingen van vrouwen in de sport. Welke hoogtepunten staan er voor hen op de agenda? Eén ding lijkt nu al zeker: de opmars van succesvolle vrouwelijke topsporters en bijbehorende media-aandacht gaat zich doorzetten. Maar gaan de vrouwen daar dan dit jaar - als de olympische koorts ook bij merken zal toenemen – ook op sponsoring gebied de vruchten van plukken? In dit blog kijk ik graag even in de glazen bol.
In Women's Next schrijven Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff over zaken die hen opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz en Anouk praten je helemaal bij!
Als er één evenement is waar ik naar uitkijk, is het wel het WK voetbal voor vrouwen in Frankrijk. De OranjeLeeuwinnen maakten het nog even spannend afgelopen jaar, maar wisten zich uiteindelijk te plaatsen bij de beste 24 landen van de wereld. Op 11 juni nemen ze het in de eerste poulewedstrijd in Groep E op tegen Nieuw-Zeeland. De kaartverkoop gaat 15 januari van start. Benieuwd hoe hard dit zal gaan, aangezien alle drie de wedstrijden goed te bereiken zijn vanuit Nederland. Krijgen we dan echt die oranje gekleurde steden en stadions, oranje-campings en volle kroegen? Ik hoop het van harte en dat dit zal bijdragen aan de drive van die meiden die het in Frankrijk moeten gaan doen.
Mooi dat nu in ieder geval Albert Heijn ziet hoe populair de Oranjvrouwen zijn; voor het eerst kunnen klanten voetbalplaatjes sparen van de speelsters van het Nederlands vrouwenelftal. Welke sponsors haken nog meer aan op de weg naar Frankrijk?
Zeilsters Marit Bouwmeester en Lilian de Geus zijn al verzekerd van een startbewijs voor de Olympische Spelen en kunnen zich dus gaan voorbereiden op de Japanse wateren. Maar dat is voor een grote groep atleten nog niet het geval. Zij kunnen zich dit jaar via wereldbekerwedstrijden en kampioenschappen plaatsen, of volgend jaar via de speciale OKT’s.
In het najaar maken onder andere de turn- en handbaldames zich op voor het WK; met als belangrijkste doel dat olympische ticket. Voor de turnsters staan er zowel individuele tickets als het teamticket op het spel. Zou het ze na Rio weer lukken? De bronzen medaille op het EK in Glasgow vorig jaar brengt goede hoop met zich mee. En gaat het de handbaldames lukken om zich direct te plaatsen door goud te pakken op het WK in Japan in december?
Voor een groot aantal sportevenementen hoeven we komend jaar de grens niet over. In eigen land kunnen we genieten van een grote diversiteit aan wedstrijden. Komend weekend vindt het EK Shorttrack in Dordrecht plaats, dat belooft met sportvrouw van het jaar Suzanne Schulting, Lara van Ruijven en Yara van Kerkhof een groot spektakel te worden.
Een maand later speelt het Nederlands Fed Cup-team, na vier jaar, weer op eigen bodem in een uitverkocht huis. Brabant doet het sowieso goed qua sportevenementen, want in juni komt het WK Handboogschieten naar Den Bosch. Diezelfde maand vindt in Amsterdam het WK 3x3 Basketball plaats, één van de nieuwe sporten die zijn toegevoegd aan de Olympische Spelen van Tokyo.
Rotterdam heeft de eer om in augustus het EK Springen, Dressuur en Para-dressuur te organiseren. Al met al een mooie lijst dus naast alle bekende sportevenementen die we in Nederland jaarlijks mogen bezoeken.
Naast de gevestigde orde voorspel ik dat we het komend jaar ook meer horen over de 'nieuwe' sporten. Met name de Urban sporten zijn in ontwikkeling en aan het professionaliseren.
Skateboarden, 3x3 basketball en sportklimmen zijn toegevoegd aan de kalender voor de Olympische Spelen in 2020. Welke vrouwen zijn daar kandidaat voor een olympisch ticket? Skateboarder Candy Jacobs is een serieuze kandidaat voor zelfs olympisch goud, maar ook junioren Keet Oldenbeuving en Roos Zwetsloot gooien momenteel hoge ogen.
Bij het sportklimmen moeten de vrouwen zich plaatsen bij de beste 20 van de wereld. Nederlandse kanshebbers zijn Nikki van Bergen en Vera Zijlstra. De softbal dames kunnen zich deze zomer in eigen land plaatsen. Tijdens het laatste olympisch softbalkwalificatietoernooi strijden de beste Europese en de twee beste Afrikaanse teams om het zesde en laatste ticket. Nog geen Olympische Spelen voor parkour (freerunnen), maar een wereldtitel zou zo maar eens kunnen voor de 13-jarige(!) Noa Diorgina Man.
Genoeg om naar uit te kijken dus in het nieuwe jaar. Maar toch blijft de voortdurende vraag: waar blijven de merken? Vrouwensport wordt meer en meer volwassen. De groep vrouwelijke sporthelden wordt groter en ook de aantallen fans blijven groeien. Online doen de vrouwelijke atleten het goed en ze krijgen steeds vaker een 'influencer' status. Aantrekkelijk genoeg dus allemaal zou je denken voor al die merken. Maar toch is er afgelopen jaar maar weinig gebeurd. Eigenlijk kunnen de meeste mensen zich alleen de reclame van Calvé over Lieke Martens herinneren. Werk aan de winkel dus!
Dat hebben ze bij de KNHB goed gezien. Zij wisten Livera te strikken als eerste naamgevende partner van de Hoofdklasse Hockey Dames. Benieuwd welke mooie activaties daar uit zullen rollen komend seizoen. En waar gaat Otro mee komen? Kijken we straks naast Netflix ook de laatste docu over Lieke Martens via Otro? Mooi om te zien dat ze de vrouwen in ieder geval niet vergeten.
Twee voorbeelden van nieuwe spelers in de sport; ik hoop dat er daar snel meer van gaan volgen. Vooralsnog laten bijvoorbeeld cosmeticamerken of grote brands voor dameskleding de sport helemaal links liggen. Waarom kiest Hunkemöller voor Doutzen Kroes in plaats van een atleet? Dus merken, word wakker en stap nu in op de prachtige emotie die het komende sportjaar ongetwijfeld gaat brengen.
Zullen we afspreken dat als we eind december terugkijken op bovenstaand overzicht een paar wereldkampioenen rijker zijn en de balans richting de zomer van 2020 kunnen opmaken? Ik kijk er naar uit, maar nu eerst genieten van een veelbelovend nieuw sportjaar.
Headerfoto: Nancy Beijersbergen / Shutterstock.com