Na een partnership van maar liefst 26 (!) seizoenen, zullen de wegen tussen AFC Ajax en maatpakkenimperium Oger na dit seizoen scheiden. Tijdens WNL Op Zondag (afl. 3 april) maakte Fokke de Jong, oprichter en CEO van Suitsupply, al stilletjes bekend te gaan samenwerken met Ajax. Dit nieuws wordt vandaag door de Amsterdamse club bevestigd: de 33-voudig landskampioen is met Suitsupply een kledingpartnership voor 4 jaar overeengekomen. Vanaf volgend seizoen zal de complete selectie, staf, directie en medewerkers in kleding van Suitsupply verschijnen, terwijl Ajax de kersverse Official Sponsor op haar beurt gaat helpen om onder meer te groeien in China.
'Internationaal contract moet Chinese expansie stimuleren'
Suitsupply startte begin deze eeuw met enkele vestigingen aan de snelweg, onder andere langs de A4 bij Hoofddorp en de A2 bij Utrecht. Inmiddels is de herenmodezaak uitgegroeid tot een mondiale speler met ruim 1.400 medewerkers, 70 winkels in 17 landen en een snelgroeiende webwinkel. De naamsbekendheid is in Nederland groot, terwijl het kledingconcern ook wereldwijd een steeds sterkere naam weet neer te zetten. Zo werden het voorbije jaar maar liefst 14 winkels in de Verenigde Staten geopend, terwijl het inmiddels ook actief is in Canada, Rusland, Singapore en Litouwen. Daarnaast werd in juli vorig jaar een eerste winkel in Shanghai geopend, wat volgens Fokke de Jong het startschot betekende voor een expansie in China.
Door een internationale kledingcontract met Ajax af te sluiten, hoopt Suitsupply de Chinese expansie in een stroomversnelling te brengen. “Ajax is een merk met wereldwijd een grote naamsbekendheid. De club staat in de top drie van de meest bekende voetbalclubs in China, een markt waar wij snel groeien”, aldus Fokke de Jong, oprichter en CEO van Suitsupply. “We zijn dan ook vereerd dat de spelers en het bestuur van Ajax voor Suitsupply hebben gekozen. Net als Ajax zijn wij eigenzinnig en ambitieus.”
Ajax-opmars in China
Eerder schreven we in een blog op SportNEXT al over de kracht van het merk 'Ajax' in China. Zo zijn de Chinese socialmediakanalen van de club inmiddels groter dan de Nederlandse kanalen, met alleen al enkele miljoenen volgers op Weibo (het Chinese equivalent van Twitter). Daarnaast wist de Amsterdamse club de afgelopen jaren lucratieve partnerships met Cheng Shin Tire ('s werelds grootste producent van fietsbanden én bromfietsbanden), smartphonefabrikant Huawei, LED-producent Sengled en mediapartij Le Sports af te sluiten. De sponsorovereenkomst met Le Sports betekende eveneens een enorme toename in visibiliteit: zo hebben Chinese klanten sinds dit jaar toegang tot Ajax-content op hun TV-kanalen. Daarnaast dragen ook sponsors als adidas, Hublot en Mercedes (die allen ook een focus op China hebben) bij aan de Ajax-opmars in Azië, waardoor de optelsom met Suitsupply dan ook snel is gemaakt.
Het pakkenconcern heeft namelijk een enorm internationaal bereik én naam, terwijl de sponsor zelf de ambitie heeft om in nieuwe markten (waaronder China) te groeien. Ajax-directeur Edwin van der Sar is dan ook verheugd om een partij als Suitsupply aan de club te verbinden. “Met Suitsupply hebben wij een partij weten te binden die niet alleen in Nederland maar ook ver daar buiten bekend staat om hun stijl. Dit past bij Ajax, ze zijn jong, modern en vernieuwend. Wij zullen spelers en staf inzetten om het merk en de producten van Suitsupply verder te promoten, zowel nationaal als internationaal”, aldus Van de Sar. Met een afpassessie op sportpark De Toekomst werd de samenwerking tussen Ajax en Suitsupply vandaag officieel beklonken.
ZIE OOK: De kracht van een sterk (sport)merk: Ajax blijft commercieel groeien - Blog 10 november 2015
Na TeamNL nu ook de New York Knicks én Ajax
Hoewel de meeste volgers Suitsupply zullen kennen van de winkels langs de snelwegen, reclame op televisie etc. is het merk ook in de sportmarketingwereld geen onbekende naam meer. Het meest aansprekende voorbeeld is de partnership met NOC*NSF omtrent TeamNL, waarbij Suitsupply al jarenlang verantwoordelijk is voor het kleden van de Olympiërs tijdens de Spelen in Beijing (2008), Vancouver (2010), Londen (2012), Sotsji (2014) en Rio de Janeiro (2016). De outfits van Londen 2012 werden daarbij nog door meerdere websites bekroond tot 'Best Olympic Outfit'. Daarnaast wist Suitsupply, zeker met het oog op expansie in de Verenigde Staten, een ander grote naam binnen te halen: niemand minder dan de New York Knicks. Met het toevoegen van Ajax en NBA-team de Knicks, lijkt één ding dan ook wel zeker: de naam Suitsupply zullen we de komende jaren waarschijnlijk méér en méér in de sportmarketing tegen gaan komen.
NBA-basketballer Kristaps Porzingis (New York Knicks) past een pak van Suitsupply.
Foto: Facebook Suitsupply