De Eredivisie is weer in volle gang. Vooralsnog mét publiek. Net als de supporters zijn ook veel sponsors de clubs trouw gebleven. Sponsorreport maakte opnieuw een overzicht van de clubs en contracten.
In het nieuwe voetbalseizoen hebben weer diverse nieuwe bedrijven hun entree gemaakt in de Eredivisie. De totale waarde van de hoofdsponsorcontracten is het afgelopen jaar flink gestegen naar €33,75 miljoen. Dat komt onder meer door uitbreiding van de samenwerking tussen twee Brainport Eindhoven partners – te weten ASML en Philips – en PSV en de opwaardering van het contract tussen Feyenoord en EuroParcs (dat de sponsoring overnam van Droomparken).
Nieuwe hoofdsponsors in de Eredivisie zijn eToro bij Vitesse en de VDK Groep bij PEC Zwolle. Vitesse heeft afgelopen jaren geen geluk met zijn hoofdsponsors, wat resulteert in het vijfde bedrijf op het shirt in even veel jaren. Sociaal investeringsplatform eToro tekende vooralsnog voor één seizoen, met de optie voor nog een jaar en de nadrukkelijke intentie om er een langdurige samenwerking van te maken.
VDK Groep tekende in juni een sponsorovereenkomst met PEC Zwolle als opvolger van Molecaten. Het hoofdsponsorcontract loopt tot 1 januari 2022. PEC zegt dat het in onderhandeling is met een aantal internationale bettingpartijen, die naar alle waarschijnlijkheid vanaf 1 januari 2022 een exposurepakket inclusief shirtsponsoring gaan afnemen bij de club.
Ajax en PSV blijven de grootverdieners in de Eredivisie. De twee clubs zijn voor ruim de helft van het totaalbedrag verantwoordelijk. PSV zag de jaarlijkse bijdrage van ASML met zo'n 500.000 euro omhooggaan ten opzichte van het eerdere bedrag van 1.250.000 euro. Philips verlengde het sponsorcontract met PSV tussentijds met tien jaar tot 2031. Naast dit sponsorcontract, verlengde Philips als eerste partner in het Brainport-PSV Partnership de overeenkomst met PSV met vijf jaar tot 2026. Met de uitbreiding van het partnership zou in totaal 25 miljoen euro gemoeid zijn.
Ajax en Ziggo hebben nog steeds het grootste hoofdsponsorcontract in de Eredivisie. De Amsterdammers ontvangen jaarlijks ongeveer €9 miljoen van de kabelmaatschappij. Het contract werd begin dit jaar met een jaar verlengd en heeft een optie op verlenging tot medio 2025.
Een bijzonder stap maakte Office Centre. Office Centre verlengde eind vorig jaar het hoofdsponsorschap bij FC Groningen voor onbepaalde tijd. De verbintenis gaat met ingang van dit seizoen in. Office Centre is sinds het seizoen 2019/’20 als hoofdsponsor verbonden aan FC Groningen. De club moet wel op zoek naar een nieuwe naamgever van het stadion. De vorige naamgever van het stadion Hitachi Capital Mobility gaat verder onder de naam MHC Mobility. Deze naamswijziging heeft tot gevolg dat alle bestaande uitingen op en rond het stadion zijn verdwenen.
Van de drie promovendi kan SC Cambuur het grootste bedrag van de hoofdsponsor tegemoet zien. De Friezen ontvangen jaarlijks 500.000 euro van Dijkstra Draisma. Het bouwbedrijf gaat inmiddels het 12e seizoen in als hoofdsponsor van Cambuur.
Bij NEC heeft KlokGroep in juni de sponsoring met twee seizoenen verlengd tot medio 2023. Go Ahead Eagles heeft nog zeker vier jaar Jumper De diervoeder voor 300.000 euro per seizoen op het shirt staan.
Bij zeven clubs loopt aan het einde van dit seizoen het contract met de hoofdsponsor af. Bij dit groepje horen ook de topclubs Feyenoord en AZ. Het is aannemelijk dat beide doorgaan met de huidige hoofdsponsors, respectievelijk EuroParcs en AFAS.
Overigens zijn de totale shirtsponsorinkomsten van de clubs natuurlijk hoger dan de eerder gemelde €33,75 miljoen. Een groot aantal clubs heeft meerdere sponsors op het tenue.
Vooralsnog laat de coronacrisis op sponsorgebied in de Eredivisie nog niet duidelijk zijn sporen na. Sterker nog, de bijdragen van de hoofdsponsors zijn zelfs gestegen. Daarbij moet worden aangetekend dat de stijging voornamelijk wordt veroorzaakt door extra inkomsten bij de topclubs. Komend jaar zal met zeven aflopende contracten duidelijk worden hoe de toekomst op sponsorgebied eruit gaat zien voor de Eredivisieclubs.
Voor meer informatie over de hoofdsponsors in de Eredivisie kun je terecht op Sponsorreport.
Via onderstaande button bekijk je het overzicht van de huidige kledingsponsors in de Eredivisie.
Headerfoto: Photo Ajax Jasper Ruhe
*inclusief stadionnaamgeving
** exclusief bonus
*** totale opbrengst premium partners
Club | Hoofdsponsor | Looptijd | Geschatte waarde (in euro's) |
---|---|---|---|
Ajax | Ziggo | 2022/'23 | 9.000.000** |
AZ Alkmaar | AFAS | 2021/'22 | 2.000.000* |
SC Cambuur | Dijkstra Daisma | 2021/'22 | 500.000 |
Feyenoord | EuroParcs | 2021/'22 | 5.500.000 |
Fortuna Sittard | Hurkmans Groep | 2021/'22 | 400.000 |
Go Ahead Eagles | Jumper De diersuper | 2024/'25 | 300.000 |
FC Groningen | Office Centre | nvt | 900.000 |
sc Heerenveen | Ausnutria | 2021/'22 | 700.000 |
Heracles Almelo | Asito | 2028/'29 | 1.100.000* |
NEC Nijmegen | KlokGroep | 2022/'23 | 400.000 |
PEC Zwolle | VDK Groep | Januari 2022 | 150.000 |
PSV | Brainport Eindhoven | nvt | 8.000.000*** |
RKC Waalwijk | Willy Naessens | 2021/'22 | 300.000 |
Sparta Rotterdam | D&S Groep | 2021/'22 | 500.000 |
FC Twente | Pure Energie | 2022/'23 | 1.000.000 |
FC Utrecht | T-Mobile | 2022/'23 | 1.600.000 |
Vitesse | eToro | 2021/'22 | 800.000 |
Willem II | Destil | 2021/'22 | 600.000 |