Als Sven Kramer spreekt, luister je

Als Sven Kramer spreekt, is het altijd goed om te luisteren. De buitenwereld mag dan soms het idee hebben dat de schaatsicoon als een arrogante egoïst door het leven gaat, niets is minder waar. Als hij zegt dat voor 97% van de huidige schaatsprofessionals de komende maanden de WW dreigt, dan heeft hij meer dan gelijk.

Achter de schermen zal Kramer ook een stevige rol hebben gespeeld bij het nieuws van vandaag dat de Lotto weliswaar stopt met de sponsoring van de schaats- en wielerploeg, maar dat supermarktgigant Jumbo haar investeringen verhoogt en de komende jaren substantieel meer gaat bijdragen aan de gecombineerde schaats-/wielerploeg onder leiding van Jac Orie en Richard Plugge.

ZIE OOK: Lotto stopt met sponsoring schaats- en wielerploeg, Jumbo nieuwe hoofdsponsor

"Het professionele schaatsimperium staat op instorten voor wie verder kijkt dan de Jumbo-ploeg"

Een interessante samenwerking. Jac Orie is in alles een winnaar. Leert ons dat in sport korte-termijn-succes niet werkt, maar wel een goed plan waarbij alles draait om de ogenschijnlijke logische combi van meten=weten en een haarscherp inzicht hoe je met communicatie om gaat en van je team een winnend ‘merk’ maakt. Terecht dat afgelopen week de olympische Chef de Mission Jeroen Bijl vond dat Orie een oeuvreprijs verdient als coach. Logisch ook dat een merk als Jumbo in alle vertrouwen voor maar liefst 5 jaar bijtekent, om ook vol te kunnen inzetten op talentontwikkeling en samenwerking op het terrein van eigentijdse communicatie. Over een paar jaar zal ook Sven Kramer deel gaan uitmaken van de staf van de ploeg.

Contrast

Het contrast met de andere ploegen is heel scherp. Het professionele schaatsimperium staat op instorten voor wie verder kijkt dan de Jumbo-ploeg. Team Clafis van de excentrieke coach Jillert Anema blijft de komende jaren doorgaan, maar het ooit zo ambitieus begonnen ISkate imperium lijkt in grote problemen nu er berichten zijn dat er geen nieuwe sponsor te vinden is voor het Plantina-team van Gerard van Velde (met o.a. Kai Verbij en de Mulder-broers). JustLease stopt en daarnaast zijn er nog wat kleinere ploegjes in de marge die bij gebrek aan toppers nauwelijks geld uit de sponsormarkt halen.

Een oorzaak van deze crisis is vooral de schaarste aan toppers met verhaal en uitstraling en het imago van schaatsen als een wel erg Nederlandse sport met altijd gedoe. Overigens is sponsorbaas Mark Versteegen van KPN  weer iemand die met visie en een goed verhaal schaatsen in de breedte goed op de kaart weet te zetten en zijn samenwerking met House of Sports rond de Coolste Baan van Nederland creëert een hype rond het schaatsen die rond de vergadertafels op het bondsbureau van de KNSB niet bedacht en ontwikkeld zou zijn.

Daar zijn ze al kwaad als je in een kritisch-opbouwende column vindt dat schaatsen.nl een veel beter content platform zou moeten worden. Dan hoor je van een nerveuze KNSB-official dat 'Piet en Jeroen er niet blij mee zijn'. Jeroen ken ik van afstand en Piet al helemaal niet. Dat schijnt de directeur te zijn.

Zwerm spreeuwen

Er is in het schaatsen te veel bestuurlijk autisme en gebrek aan visie. Echte vernieuwing komt altijd van buitenaf en de les van 14 jaar TVM-schaatsploeg en nu weer 4 jaar Lotto/Jumbo is dat alleen een duurzame investering in de sport iets toevoegt. Zowel voor het merk als voor de sport. Dan bouw je met elkaar iets op en zetten gedreven coaches (Orie) of managers-met-visie (Patrick Wouters van den Oudenweijer) instituten neer die het juiste verhaal hebben voor een sponsor en ook de sport een boost geven. Het schaatspodium met veel publiciteit en een betrouwbare media-partner als de NOS is de afgelopen jaren snel in waarde gedaald doordat kleine bedrijven voor fooien met hun logo’s op pakken kwamen en hun 'minutes of fame' pakten. Ze voegden niets toe aan de totale schaatsinfrastructuur en haakten na een paar jaar weer af. Het verhaal van de zwerm spreeuwen.

"Alles draait in schaatssponsoring om duurzaamheid en een winnende visie"

Het schaatsen mag zijn handen dichtknijpen met een topsponsor als Jumbo. Jac Orie krijgt daar de ruimte om een uniek project neer te zetten en zou daar ook anderen in de schaatssport bij moeten betrekken. Versteegen (KPN) en Wouters van den Oudenweijer (House of Sports) bijvoorbeeld. De redding van het topschaatsen moet de komende jaren uit Veghel (Jumbo) komen en van KPN voor de totale sport. De KNSB zal moeten inzien dat topschaatsen een groot exclusief podium is waar een prijs voor moet worden betaald. Nu zIjn er sponsoren die meer dan een miljoen neerleggen en dezelfde ruimte krijgen als anderen met budgetten van maximaal 2 ton.

Spannend

En om maar weer te eindigen bij Sven Kramer. Merken willen iconen met de juiste uitstraling en een goed verhaal. Die zitten niet de seconden te tellen dat een logo in beeld is. Die willen sporters die via (social) media aan de juiste storytelling doen en het goede beeld neerzetten. Daar hebben we er niet heel veel van. Kramer, Kjeld Nuis en op dit moment Esmee Visser misschien. Verder de gebroeders Mulder en Dai Dai Ntab.

ZIE OOK: What’sNext: De belangrijke les die Kramer en Nuis het Nederlandse voetbal leren

Alles draait in schaatssponsoring om duurzaamheid en een winnende visie. Zoals shorttrackcoach Jeroen Otter met een goed verhaal 4 jaar lang naar succes in Pyongchang toe werkte. Jac Orie met zijn topformatie. JustLease met toffe video-content.

Het gaat spannend worden de komende jaren.

Lees ook:


Headerfoto: Flickr (cc) W. de Vries