Structureel de aandacht voor vrouwenvoetbal vergroten, met als ultieme inzet: volle stadions in de Azerion Vrouwen Eredivisie. Dat is het doel van Azerion, de nieuwe naamgever van de Vrouwen Eredivisie. Het media- en entertainmentbedrijf gaat onder meer zijn digitale marketingpower inzetten om dit doel te bereiken. Atilla Aytekin, CEO van Azerion, vertelt over de ambities bij het partnership.
Waarom heeft Azerion gekozen voor een naamgevend partnership van de Vrouwen Eredivisie?
Atilla Aytekin: “Nadat wij vorig jaar als partner betrokken raakte bij Fortuna Sittard, hadden wij meteen de wens om zo snel mogelijk te beginnen met een vrouwenteam. Dat gaat komend seizoen al deelnemen aan de Vrouwen Eredivisie. Bij de voorbereidingen en licentieaanvraag kwamen we in contact met de KNVB. Toen zij een paar maanden geleden aangaven dat een partnership met de Vrouwen Eredivisie opportuun werd omdat Pure Energie zou stoppen als naamgever, werden wij direct enthousiast."
"We benaderen het partnership vanuit twee invalshoeken. Allereerst zijn wij een bedrijf dat inclusiviteit en diversiteit hoog in het vaandel heeft staan. Dat is niet als een soort ESG-project (Environmental, Social en Governance, red.), maar dat is authentiek voor Azerion. Het is een heel belangrijke cornerstone voor ons als individuen en als ondernemers. We zijn een heel diverse organisatie en dat willen we hiermee graag naar voren halen. Het gaat overigens niet alleen over inclusiviteit en diversiteit, maar ook over powering en positiviteit. Die combinatie past uitstekend bij dit partnership."
"Dat willen we bovendien laten zien op Europees niveau. De OranjeLeeuwinnen zijn Europees kampioen geworden en de Nederlandse competitie begint nu ook goed op gang te komen. Daar kunnen nog wel extra stappen gezet worden, ook internationaal.”
'In onze plannen aan de KNVB hebben we een commitment gegeven om een grotere zichtbaarheid van de competitie te realiseren'
Langs welke wegen gaat dat gebeuren?
“Azerion heeft met zijn groot aantal digitale en online platformen een enorm bereik in Europa. We zijn actief in 22 landen en bereiken maandelijks 500 miljoen mensen. Door die zichtbaarheid via alle online content, op websites, via apps en social media, kunnen wij een hele goede partner zijn om de aandacht voor het Nederlandse clubvoetbal voor vrouwen nog meer te laten toenemen.”
Om dat te realiseren gaat het, naast een financiële component, dus vooral ook om jullie digitale marketingpower?
“Natuurlijk hoort er een geldbedrag bij dat de KNVB zal investeren in vrouwenvoetbal. Waar wij in onze plannen aan de KNVB een commitment voor hebben gegeven is om buiten het geld om die grotere zichtbaarheid te realiseren. Hoe zichtbaarder je bent, hoe interessanter je wordt voor andere sponsors. Daardoor is er voor clubs meer geld om verder te professionaliseren, goede spelers aan te trekken én vast te houden en hogere salarissen te betalen. Waarmee uiteindelijk de competitie weer aantrekkelijker en zichtbaarder wordt. Het is een wisselwerking die elkaar gaat versterken."
"We willen de Azerion Vrouwen Eredivisie in de top drie van Europese vrouwencompetities neerzetten. Het is niet voor niets dat wij bij Fortuna de komst van het vrouwenteam hebben bevorderd. Dat de club de Belgische international Tessa Wullaert (29), onlangs uitgeroepen tot de profvoetbalster van het jaar in België, gestrikt heeft voor het nieuwe team heeft veel opzien gebaard. Dat is de weg die we inslaan.”
Voor Azerion zijn inclusiviteit en diversiteit belangrijke speerpunten. Hoe gaat dat vorm krijgen via dit partnership?
“Het is niet dat we dit sponsoren om daarmee een diverser bedrijf te worden. Wij zijn namelijk als bedrijf al erg divers, met meer dan 1200 werknemers uit meer dan zestig landen. Ook als je kijkt naar genderdiversiteit is dat belangrijk voor ons en is dat al intrinsiek onderdeel van ons bedrijf. Wij geloven daarin en dat willen we uitdragen Daar zijn we enorm trots op. Met onze Turks-Nederlandse afkomst willen een voorbeeld zijn. Dit partnership is een voortvloeisel van onze bedrijfscultuur.”
'Het zou in Nederland toch ook moeten kunnen om een keer 30 tot 35.000 bezoekers bij een echte topwedstrijd te hebben?'
Jullie hebben als doelstelling om uitverkochte stadions te realiseren. Dat is erg ambitieus!
“Dat gaat natuurlijk niet van vandaag op morgen. We zijn niet voor niets een driejarig partnership aangegaan. Je ziet dat de bezoekers van vrouwenvoetbalwedstrijden een andere doelgroep is dan van mannenvoetbal. We richten ons op doelgroepen zoals gezinnen met kinderen en vrouwen die nooit naar mannenvoetbal gaan. Daar zit nog niet het automatisme om in het weekend een voetbalwedstrijd te bezoeken. We willen dat normaler maken. De lat ligt hoog als je ziet dat FC Barcelona bijna 100.000 bezoekers heeft bij de halve finale in de Champions League. Het zou in Nederland toch ook moeten kunnen om een keer 30 tot 35.000 bezoekers bij een echte topwedstrijd te hebben? We ondersteunen dan ook van harte dat de vrouwenteams in de ‘echte’ stadions spelen en niet op het bijveld.”
De OranjeLeeuwinnen en voetbalsters zijn erg actief op sociale media. Hoe gaan jullie de knowhow van Azerion op dat gebied gebruiken?
“Eigenlijk vinden we dat ze nog niet actief genoeg zijn. We willen ze helpen en adviseren hoe ze social media het beste kunnen gebruiken. Daarvoor willen we een platform bieden aan speelsters om daar actief mee te zijn.”
Azerion komt uit de gamingwereld. Gaan jullie rondom de wedstrijden games maken?
“De Vrouwen Eredivisie heeft al uitstekende mediapartners voor televisie. Wij zullen rondom de wedstrijden vooral online content en video gaan maken en bijvoorbeeld via YouTube uitzendingen verzorgen. We willen met dit partnership de hele online journey van de voetbalsters laten zien. Het maken van nieuwe en inzetten van bestaande online games maakt onderdeel uit van de overeenkomst met de KNVB. Zo hebben we een fanengagement-app die we kunnen inzetten om clubs te ondersteunen, bijvoorbeeld bij de ticketverkoop. Ook voor de competitie gaan we een app ontwikkelen.”
Hoe kan dit partnership helpen om de groep 12- tot 18-jarigen nog enthousiaster te maken over vrouwenvoetbal?
“Het is in ieder geval een doelgroep die veel online zit. Wij kunnen onze knowhow en technologie op dat gebied aanbieden om de aandacht en betrokkenheid bij voetbal te vergroten. Dan is het aan de KNVB om daar op de goede manier verder gebruik van te maken. Als de clubs internationaal succesvoller worden en de OranjeLeeuwinnen het weer goed doen op het EK zal dat ongetwijfeld effect hebben op het aantal meiden dat wil gaan voetballen.”
'Het partnership is maatschappelijk ingestoken, maar wel met de ambitie om dit tot een succes te maken'
Gaan jullie ook speelsters als ambassadeur gebruiken in de activaties?
“Wij hebben de afspraak dat we een aantal speelsters in onze mediacampagnes mogen gebruiken. De doelgroep is het beste via de speelsters te bereiken. Als zij actief zijn op social media kunnen wij dat weer doorzetten in onze communicatie.”
Waar moet de Azerion Vrouwen Eredivisie over drie jaar staan?
“Op zijn minst moeten de Nederlandse clubs dan ver komen in de Champions League. Ook moet de Eredivisie breder en groter worden zodat het een nog aantrekkelijkere competitie wordt. Komend seizoen hebben we met de komst van Fortuna Sittard en Telstar elf teams in competitie. Uiteindelijk moeten dat 12 clubs worden. En we willen de volle stadions realiseren. Maar zoals eerder gezegd zijn wij ‘slechts’ de digitale partner en kunnen we alleen helpen. Het moet een ambitie van alle stakeholders zijn.”
En wat moet het partnership Azerion brengen?
“Onze naamsbekendheid moet hierdoor groeien. We hebben hier geen directe commerciële doelstellingen bij met een harde return. Het is vanuit onze intrinsieke maatschappelijke motivatie dat we hieraan willen bijdragen. Dat neemt niet weg dat we ondernemers zijn. Dus het is maatschappelijk ingestoken, maar wel met de ambitie om dit tot een succes te maken!”