60.739 toeschouwers zagen FC Barcelona Femení op 17 maart in het Wanda Metropolitano drie punten inlopen op koploper Atletico Madrid. Een nieuw wereldrecord voor een wedstrijd tussen twee vrouwenclubs. Vrouwenvoetbal is dus niet slechts een 'gimmick', zoals ik het een presentator van BNR afgelopen vrijdag nog hoorde noemen. Wellicht een poging om de luisteraar te prikkelen, maar een term die hij niet meer zal gebruiken na een blik op de prachtige foto’s van het volle stadion in Madrid.
In Women's Next schrijft Suuz Amijs over zaken die haar opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz praat je helemaal bij!
Het kan je niet ontgaan zijn de afgelopen weken; de 'warming-up' richting het WK voetbal voor vrouwen is begonnen! Op Internationale Vrouwendag, 8 maart, werd de officiële poster voor het WK onthuld. Het ontwerp weerspiegelt het thema van het toernooi #DareToShine: Zorgen voor een gelijk speelveld voor vrouwenvoetbal en empowerment door voetbal, voor meisjes, vrouwen en de maatschappij in het algemeen. Dat zien we gelukkig steeds meer gebeuren.
Eind vorig jaar kondigde VISA, als eerste officiële partner voor het vrouwenvoetbal binnen UEFA, al een samenwerking aan voor de komende zeven jaar. VISA wordt daardoor een belangrijke partner voor het EK voetbal voor vrouwen en de UEFA Women’s Champions League. Middels de samenwerking met het Together #WePlayStrong platform richt VISA zich op alle niveaus van het vrouwenvoetbal. Inmiddels heeft UEFA het Together #WePlayStrong YouTube-kanaal gelanceerd, waar we onder meer ambassadrice Shanice van de Sanden kunnen volgen op en naast het veld. Zo ook vorige week tijdens de National Team Kit Unveil van Nike.
Op de catwalk, zoals we die kennen van de Fashion Week in Parijs, showden speelsters van 14 nationale teams de nieuwe tenues. Niet alleen met nieuwe optimale pasvorm, afgestemd op het vrouwelijk lichaam, maar voor deze outfits heeft Nike wederom gedacht aan duurzaamheid. Dit door plastic flessen voor de stof te gebruiken. Het Nederlandse tenue heeft een retro tintje meegekregen en is geïnspireerd op de Nederlandse tulp. Uiteraard staat ook hier weer de leeuwin, voor het eerst geïntroduceerd in 2017 tijdens het EK in eigen land, op de borst.
Dat de OranjeLeeuwinnen booming zijn, is ook Nederlands bekendste pindakaasmerk niet ontgaan. Afgelopen zomer konden we al genieten van de mooie commercial met de ‘kleine’ Lieke Martens in de hoofdrol. Daaropvolgend is Calvé nu een samenwerking aangegaan met de KNVB in onder andere een zoektocht naar Ballenmeiden voor de oefenwedstrijden van de OranjeLeeuwinnen in aanloop naar het WK.
"We zien bij onze partners ook een enorme groei qua campagnes en activaties rondom het aankomende WK ten opzichte van het afgelopen EK. Ook het aantal partners neemt toe", aldus Manon Albers, productmanager fans bij de KNVB. "Het WK leeft niet alleen al bij onze partners, maar ook bij de fans. Binnen een mum van tijd waren de kaarten voor de Oranje vakken bij twee van de drie groepswedstrijden uitverkocht."
Ook de FIFA heeft al veel kaarten voor de wedstrijden van de OranjeLeeuwinnen verkocht. Voor de start van de reguliere kaartverkoop (7 maart jl.) waren de meeste kaarten voor het WK, na de Fransen (53%) en Amerikanen (23%), door Nederlandse fans (9%) gekocht. "Harstikke tof natuurlijk!”, reageert Albers. "Op dit moment zijn we druk in overleg met de speelsteden om fanzones en fanparades te realiseren. Het ziet er dus naar uit dat we met duizenden Nederlanders een mooi Oranje feestje in Frankrijk gaan bouwen."
Meer en meer ontstaat er gelijkheid tussen de mannen en de vrouwen in het voetbal. Commercieel gezien doordat grote partijen langzaamaan instappen, maar ook op het gebied van prestatiebonussen. Zo heeft adidas aangekondigd haar atleten, wanneer ze tijdens het WK de overwinning behalen, dezelfde bonus te verstrekken als bij de mannen.
Nu moet ik wel zeggen dat adidas hierin vooroploopt, want we weten ook dat FIFA zelf hier nog heel wat stappen in moet maken. Zo is het totale prijzengeld deze zomer 30 miljoen dollar, een verdubbeling sinds 2015. Maar in vergelijking met de beloning van de mannen, 400 miljoen dollar tijdens het WK in Rusland, een schijntje.
En ergens is dat ook nog steeds logisch. Want de commerciële waarde van de vrouwen, onder andere door de hoeveelheid kijkers en uitzendrechten, ligt wereldwijd een stuk lager. Dus laten we vooral positief zijn over alle goede dingen die momenteel gebeuren en vol enthousiasme toeleven naar 7 juni. Want dat de FIFA de vrouwen serieus neemt bevestigden ze afgelopen vrijdag door bekend te maken dat tijdens het WK de VAR ingezet gaat worden. Net zoals bij de mannen. Al is het natuurlijk afwachten of we daar zo blij mee gaan zijn...
Headerfoto: Federico Guerra Moran / Shutterstock.com