Miljoenen mensen staan er al bij zonsopkomst voor langs de kant van een Franse bergweg. Ze wachten desnoods urenlang in de brandende zon of stromende regen. De goodies van de reclamekaravaan zijn enorm gewild. Caravaniers delen tijdens een Tour de France in totaal zo’n vijftien miljoen cadeautjes uit. De A.S.O. verplicht de deelnemers aan de karavaan zelfs om te strooien met goodies, want dat is nu eenmaal waar de tourfans hun bed voor uitkomen.
Voor welke presentjes staat het publiek wild springend te zwaaien naar de reclamewagens? Welke spullen moet je op z’n minst mee naar huis nemen als je een etappe bezoekt? Een top vijf van de meest populaire goodies uit de reclamekaravaan.
1. Eten en drinken
Er lijken tegenwoordig minder cadeautjes in de categorie eten & drinken te worden uitgedeeld dan pakweg een jaar of tien geleden, toen de La Vache Qui Rit kaasjes en mini Coca Cola blikjes nog om je oren vlogen. Dat heeft vast te maken met de strenge eisen van de A.S.O. om milieuvervuiling tegen te gaan. Desondanks blijft vooral het snoep van Haribo een enorme publiekslieveling. Ook siroopmerk Teisseire waagt het erop en strooit met zakjes siroop, die je vervolgens kunt vermengen met één van de miljoen flesjes water die hoofdsponsor Vittel uitdeelt.
2. Petten en hoedjes
Er is geen betere manier om te laten zien dat je Tourfan bent dan met de bollenpetjes van Carrefour. De sponsor van de bergtrui deelt dagelijks tienduizenden petjes uit vanaf hun gigantische karavaanwagens. Wie zonder bollenpet huiswaarts gaat, heeft eigenlijk gewoon niet hard genoeg gezwaaid. Ook de sponsor van de gele trui, Le Crédit Lyonnais, deelt petten uit. De gele hoofddeksels worden vooral in laatste 500 meter voor de finish fanatiek uitgestrooid, zodat de sponsor er zeker van is dat de finishbeelden overheerst worden door mensen met gele petjes. Hoedjes zijn er ook, van onder meer auto-sponsor Skoda en worstenmaker Cochonou. Aan hoofddeksels geen gebrek voor de wielerfan in de tour.
3. Sleutelhangers
Sleutelhangers zijn een gewild weggevertje onder sponsors in de reclamekaravaan. Ze zijn tijdloos, goedkoop te produceren en kunnen in elke vorm gemaakt worden. De karavaan stikt dan ook van de sleutelhangers in alle soorten en maten. Er zijn sleutelhangers in de vorm koetjes van RAGT, rekenmachines van BIC, motoragenten van de Gendarmerie, lampjes van Cofidis en natuurlijk de nijntje-sleutelhangers van Le Tour Utrecht.
4. Frisbees
Frisbees zijn ‘hot’ in de tourkaravaan. Dit jaar hebben zowel Senseo als Fruit Shoot voor frisbees gekozen. Het gaat dan niet om de bekende exemplaren van hard plastic, maar om opvouwbare nylon frisbees die bedrukt zijn met de merknaam en zo in je broekzak passen. Hoewel de relevantie van de frisbees voor het merk dat ze uitdeelt niet echt duidelijk is, zijn het leuke cadeautjes waar vakantiegangers veel plezier aan kunnen beleven. Bovendien zijn het uitdeel-technisch handige goodies: je kunt er goed mee gooien en je loopt niet het risico toeschouwers te verwonden.
5. Groene zwaaihanden
Deze top vijf zou niet compleet zijn zonder de grote groene schuimrubberen zwaaihanden van PMU, de sponsor van de groene trui. Sinds jaar en dag deelt het Franse wedkantoor grote groene handen uit. Vroeger waren ze van karton, maar nadat in 2006 een toeschouwer daarmee sprinter Thor Hushovd tijdens een volle sprint een vleeswond bezorgde, ging PMU op zoek naar alternatieven. Opblaashanden bleken bij de toeschouwers het gevoel van een bokshandschoen op te wekken, dus dat was ook niet ideaal. Inmiddels zijn de groene handen gemaakt van zacht schuimrubber. In de laatste paar honderd meter van de etappe mogen ze (i.v.m. het gevaar voor de renners) allang niet meer uitgedeeld worden, maar dat maakt de groene handen niet minder populair. Het is een must-have voor elke tour-bezoeker.