De impact van een degradatie op de positionering en sponsoring van voetbalclubs

Dit jaar degradeerden zowel NAC Breda als Go Ahead Eagles van de Eredivisie naar de Jupiler League. In het nieuwe nummer van Sponsorreport staan interviews met Justin Goetzee en Edwin Lugt, respectievelijk directeur en voorzitter van de twee clubs. Voor SportNext leggen we de twee interviews naast elkaar met betrekking tot de impact van de degradatie en de positionering en sponsoring van de twee volksclubs.

Waar het voor de ene club (NAC Breda) een must is om zo snel mogelijk terug te keren naar het hoogste niveau, is het voor Go Ahead Eagles een minder heilig moeten. Sowieso kwam voor Go Ahead voorzitter Edwin Lugt de degradatie niet als een verrassing. Sportief was het eigenlijk niet goed genoeg, aldus de voorzitter van de Deventer club. Het verwachtingspatroon bij de supporters is natuurlijk groot, dus die zijn teleurgesteld. Maar onze financiële huishouding zat op Jupiler League niveau, dus daar kwam de klap minder hard aan dan bijvoorbeeld bij NAC dit seizoen, of in het verleden bij Roda JC en NEC.

Je verliest in een keer 30% tot 40% van je omzet. De begroting wordt 8,3 miljoen euro, en we komen van ruim 12 - Justin Goetzee

Voor Go Ahead kwam de (onverwachte) promotie in 2013 eigenlijk te vroeg denkt Lugt. We hebben in 2012 een vijfjarenplan opgesteld met een aantal speerpunten, waarvan de verbouwing van het stadion en promotie er twee waren. Dat moest een geleidelijk proces zijn. Als club ben je dan voorbereid op de promotie. Je hebt je organisatie en je commerciële mogelijkheden er op ingesteld. Dat was bij ons in 2013 niet het geval. Overigens heeft Lugt er wel een dubbel gevoel over, want zonder de promotie had Go Ahead de huidige vernieuwbouw van De Adelaarshorst niet zo snel kunnen realiseren.

Bij NAC Breda is een ander verhaal te horen. De impact van de degradatie op de club was gigantisch. De wens om zo snel mogelijk terug te keren is dan ook erg groot. Directeur Justin Goetzee: Je verliest in een keer 30% tot 40% van je omzet. De begroting wordt 8,3 miljoen euro, en we komen van ruim 12. We waren dus gedwongen om hard in te grijpen in de organisatie. De maandag na de degradatie zit je met je personeel samen en dan weet je dat alle aflopende contracten niet verlengd worden en dat er ook mensen met doorlopende contracten moeten worden ontslaan. Dat is teleurstelling, emotie.

Van een ding is Goetzee overtuigd, ook na de mindere competitiestart van de club, namelijk dat NAC volgend jaar weer Eredivisie speelt. Onze hele huishouding, ons stadion, de club is helemaal geënt op Eredivisievoetbal. Wij kunnen niet anders dan de drive hebben om Eredivisie te spelen. Daarnaast vind ik dat een club als NAC, in een stad als Breda, op het hoogste niveau moet spelen.

Sponsoring

De degradatie maakte het voor NAC niet eenvoudiger om een nieuwe hoofdsponsor te vinden. Al vroeg in het vorige seizoen wist Goetzee dat de beide shirtsponsors (Into Telecom en Goodmorning) hun contract niet zouden verlengen. Vervolgens was het lang wachten op een nieuwe hoofdsponsor. NAC was lange tijd met twee landelijke partijen serieus in gesprek. Het was alleen duidelijk dat als NAC zou degraderen, zij zouden afhaken omdat ze alleen op het Eredivisie-platform wilden acteren. Toen dat inderdaad gebeurde was er nog maar korte tijd om een nieuwe opvolger te vinden.

Er zijn wel bedrijven afgehaakt na de degradatie, maar ik verwacht dat we aan businessseats hoger uitkomen dan vorig jaar - Edwin Lugt

Gelukkig ontstond er daarna een dynamiek bij mensen die ons wilde ondersteunen. Enerzijds omdat de vraagprijs door de degradatie natuurlijk minstens de helft lager wordt, maar ook om hun loyaliteit aan de club te tonen en het geloof in de snelle terugkeer van NAC in de Eredivisie te steunen. We hebben snel kunnen schakelen, waardoor we snel rond waren met drie mooie partijen. NAC sloot afgelopen maanden sponsorcontracten met CM Payments als hoofdsponsor en met Dekachering Services en Azalp als rugsponsors. Met het Italiaanse kledingmerk LEGAE werd een contract van vijf jaar afgesloten.

Go Ahead Eagles heeft met Drukwerkdeal.nl een mooie grote partner als hoofdsponsor die de club loyaal is gebleven na de degradatie. Met WeMessage, Hartholt Olie en 123Wonen zijn er drie overige tenuesponsors. En voor het vernieuwde stadion is met Grolsch en Vrumona een sponsoring- en leverantiesamenwerking aangegaan. Lugt: Er zijn wel bedrijven afgehaakt na de degradatie, maar ik verwacht dat we aan businessseats hoger uitkomen dan vorig jaar. 90% van ons sponsorbestand zijn ondernemers die zelf komen. We hebben in de Adelaarshorst ook geen skyboxen. Dat past niet bij Go Ahead Eagles.

Records

Opvallend is dat beide clubs records braken met de verkoop van seizoenskaarten. Bij Go Ahead werden meer seizoenkaarten verkocht dan vorig jaar! Het toont aan wat die twee jaar Eredivisie heeft opgeleverd, zegt Lugt. In de periode daarvoor zaten we in de Jupiler League op zo’n 3.500 seizoenkaarten. Vorig jaar hadden we 6018 seizoenkaarten. Aan het begin van het seizoen zijn we daar met 6073 seizoenkaarthouders voor dit seizoen ruim overheen gegaan. Met als pay-off ‘clubliefde kent geen divisie’ werden de fans via een seizoenkaartmeter dagelijks op de hoogte gehouden van het aantal seizoenkaarthouders, waarbij men ook steeds prijzen kon winnen bij een bepaald aantal. En met een voor een Jupiler League-club recordaantal van 10.500 seizoenkaarten bleef ook de NAC-supporter achter de club staan.

DNA

We zijn geen marketingconcept. We zijn niet zo bewust bezig met branding - Edwin Lugt

De rol van de fans van de club is bij beide clubs overigens erg belangrijk. Zowel Lugt als Goetzee zeggen dat zij het DNA van de club zijn. Dat imago van de club is iets dat van de supporters zelf is, aldus Goetzee. Het is van belang dat je dat als het voetbalbedrijf NAC niet te veel regisseert. We hebben geen ledschermen, geen mascottes, geen trommels. Dat past niet bij NAC. De bewakers van de NAC-cultuur zijn de supporters. Dat is de crux van NAC. Edwin Lugt over de Engelse-positionering van Go Ahead Eagles: We koesteren dat we een volksclub zijn. Deventer is een arbeidersstad, met een rauw randje. Dat heeft de club ook. We hebben een aantal kernwaarden dat in het DNA van de club zit. Als dat dan als Engels wordt gezien is prima. Maar daar zitten we niet aan vast en het ligt niet opgeslagen in beleidsstukken. We zijn geen marketingconcept. We zijn niet zo bewust bezig met branding.

Sponsorreport #8

Beide uitgebreide interviews met Edwin Lugt en Justin Goetzee staan in het nieuwe nummer van Sponsorreport. Daarin ook o.a. het jaarlijkse overzicht van de Nederlandse voetbalclubs met alle cijfers en sponsors. Sponsorreport #8 is hier te bestellen.
 


Foto's: Beelden Omroep Brabant, FB Go Ahead Eagles