De vijf sporttrends voor 2017

Voor komend jaar voorzie ik de volgende vijf sporttrends: 1) Denk en doe klein, 2) Op reis naar je beste ik, 3) Thuis sporten als in de gym, 4) Alles wordt een challenge en 5) Cryo en bio. In mijn “State of Sport” schets ik het kader voor deze trends: de sportwereld waarin we nu leven. Mocht je die nog niet gelezen hebben, dan is het wijs dat eerst te doen. Hieronder licht ik de vijf sport trends toe.

Lees ook: State of Sport: kader bij de Sporttrends van 2017

Denk klein en doe klein

In de tweede helft van de vorige eeuw deed de slogan “Think global, act local” opgeld. Voor 2017 voorzie ik een variant daarop: denk klein en doe klein (ofwel: think local, act local). De wereld als schaal van denken wordt ingeruild voor die van de stad. De urbanisatie van de - sport - mens is niet te stoppen. Groei als drijfveer is voorbij, lokale relevantie en betrokkenheid zijn de indicatoren van succes in 2017. We zien deze ontwikkeling al even gebeuren bij de traditionele voorlopers in de sportindustrie, de grote sportmerken. Nike, adidas, Under Armour en hun collega’s in de performance en athleisure voeren hun strijd op de vierkante kilometer. Zo kan het dat een paar honderd meter op 5th Avenue in New York City de drie grootste flagshipstores ter wereld huisvest. Het omarmen van de lokale gemeenschap kan gemakkelijk met slimme technologie en content vanuit de eigen community. Of zoals ik al zei in mijn “State of Sport’: “De landelijke of zelfs mondiale effecten van deze kleinschalige aanpak zijn nog lastig te meten. […] Het meten van de energie van de buurtgemeenschap kan uitstekend via de digitale kanalen. Als hiervoor wereldwijd dezelfde technologie en aanpak gebruikt wordt, zijn deze effecten goed te vergelijken.”

Een goed voorbeeld van sport in de buurt: de Rotterdam Running Crew. Foto: Facebook

Sport is altijd lokaal geweest (in weerwil van de volgende trend): je sport in de buurt. De running crews en running teams die opereren vanuit fysieke locaties (vaak winkels) zijn er voor de mensen in de buurt. Andere sportorganisaties zullen deze trend overnemen: kleinere evenementen, buurttoernooien, pop-ups en lokale verankering in stadions en op sportclubs. Denk aan verkopen van eten uit de buurt of lokaal geproduceerde kleding. Een - zeer belangrijk - neveneffect is dat de mondiale mega-toernooien hun aantrekkingskracht verliezen. Ze aarden niet op lokaal niveau en daarmee wordt het lastig om draagvlak te krijgen voor de white elephants van de sport.

Op reis naar je beste ik

De drie grote onderwerpen van Instagram komen dit jaar bij elkaar: reizen, eten en sporten. Deze combi-trend is een direct weerwoord op de hierboven genoemde urbanisatie: het biedt ontsnapping uit de stad die “altijd aan” staat. De trips naar Bali, Formentera en de Marokkaanse kust zijn gericht op het lichaam en de geest. Deze holistische benadering gaat verder dan de trainingskampen, hoogtestages en marathonreizen. Het gaat om een reis waarvan je helemaal fit terug komt met yoga, good food, surfen, rennen, mindfulness, lezen, persoonlijke ontwikkeling, therapie, massages en soms zelfs sjamanisme. Iets minder vergaand zijn de hotels die wellness vakantie omarmen of zelfs met hierop toegelegde concepten komen.

De citytrip en luieren op het strand verdwijnen naar de achtergrond. De actieve en gezonde lifestyle krijgt zo een pendant tijdens de wellness vakantie. Daarmee komt de ultieme instagrammificatie van de vakantie in 2017 tot wasdom. Want je betere ik vinden zonder dat te delen met wereld thuis, blijkt lastig.

Een Wellness-hotel op Costa Rica. Foto: Twitter / @Pravassa

Thuis sporten als in de gym

De grens tussen alleen thuis sporten en samen in de gym sporten is rap aan het vervagen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de opkomst van 3D en augmented reality. De ruimere beschikbaarheid en de betere kwaliteit van 3D brillen en camera’s worden binnen de sport snel zichtbaar. Thuis een klasje mee doen met je favoriete trainer van de sportschool of samen met je vader de Mont Ventoux op fietsen terwijl je allebei thuis op de hometrainer zit, het wordt mogelijk en het wordt leuk om te doen. De kwaliteit van de beleving gaat naar een dusdanig niveau dat het samen thuis trainen in zwang raakt. Peloton, dat fietsen levert met een mega-tablet voorop en zelf de trainingen en trainers verzorgt is een voorloper. Ook voor de fietsliefhebber is Zwift: hier race je virtueel tegen anderen op de wereld. De KNWU werkt hier nu mee voor haar talentenprogramma. Maar ook yoga, spinning en zelfs typische groepstrainingen zoals cross-fit komen beschikbaar in 3D. In Nederland neemt Fitchannel van Markt Tuitert en Winston Gerstanowitsch hier een voorschot op.

De voordelen zijn plenty: goedkoper (zeker als je de 3D bril en camera al hebt), meer trainingen beschikbaar en grotere diversiteit aan lessen en trainers. Door deze digitalisering van fitness komen er ook nieuwe mogelijkheden, waarbij gaming de meest opvallende is. Hardlopen als onderdeel van Pokemon Go of een versie van Assassins Creed in de buitenwereld. Ook persoonlijke ontwikkeling krijgt een boost: je kunt precies zien en meten wat je vooruitgang is.

Een screenshot van Zwift, waarbij je virtueel tegen profs kunt racen. Foto: Twitter @GoZwift

Alles wordt een challenge

Over gaming gesproken, challenges zijn al bekend via social media: van ice bucket challenge tot #lakaan. In 2017 worden challenges gemeengoed, ook in de sport. De uitdagingen worden standaard onderdeel van ons sociaal en sportief discours. Een vraag, een afspraak, een samenwerking, een training, een ambitie, voor alles is de challenge het vehikel om ze in vast te leggen. Er komen speciale challenges apps en sportapps zoals Runkeeper hebben hun eigen challenges sectie.

Binnen de sport zien we in 2017 challenges omdat topsporters ze endorsen (voor het goede doel of voor een sponsor) of gewoon zelf lanceren (voor de lol). Binnen de amateursport gaat de challenge exploderen: wat dry january en meatless monday voor (gezond) eten is, worden training tuesday, streaks en 5K challenges voor de sport

.

Cryo en bio

Biotechnologie heeft zich sluipenderwijs in de sport gemanifesteerd. Uiteraard op plekken waar het niet hoort, zoals in de doping. Maar ook als legale aanvulling op het sportief dieet en als onderdeel van het herstel. Omdat biotech en “gewone” tech steeds verder integreren, komt het steeds ruimer beschikbaar voor de atleet, zowel de topsporter als de amateursporter. Denk hierbij aan genetische testen en medicijnen speciaal geschikt voor atleten. Ook therapie op basis van extreme kou gaan we vaker terug zien komend jaar. We zien koeling gericht op herstel al jaren in de sport. Verwacht veel meer met extreme koeling in salons, gericht op de drukke mens of op de topsporter onder de term cryotherapie.

Bio tech en biologisch zijn compleet verschillende zaken: de basis voor biotech is wetenschappelijk en het betreft innovaties van universiteiten en vanuit Sillicon Valley. Daarnaast zullen ook veel kwakzalvers hun poeders en pillen proberen te slijten aan de ambitieuze sporter. Zij zullen zeker gebruik willen maken van het label “bio”. Ook voor cryotherapie geldt, het is lang niet allemaal wetenschappelijk onderbouwd. Opletten dus ook in 2017.

Koen Verweij bij Freezlab voor een cryotherapie. Foto: Twitter

Lees ook:

 

 

Foto header: Shutterstock.com