Dat het een succesvolle zomer is voor de Nederlandse vrouwen kon je vorige week al lezen. Het is natuurlijk super dat het zo goed gaat, maar levert het behalen van medailles commercieel gezien ook iets op voor de winnaars ervan?
In Women's Next schrijven Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff over zaken die hen opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz en Anouk praten je helemaal bij!
Het is algemeen bekend dat vrouwen het niet moeten hebben van hun prijzengeld. Gelukkig zijn er enkele uitzonderingen. Zoals in het tennis bijvoorbeeld, waar Kiki Bertens door winst in Cincinnati 456.000 euro mag bijschrijven. Daarmee vergeleken komen Laura Smulders (BMX) en Ellen van Dijk (wielrennen) er met respectievelijk 1000 en 3000 euro voor hun Europese titels slechter vanaf. Wielrenster Annemiek Van Vleuten kreeg voor haar overwinning van de Giro Rosa maar € 1120 extra. De bedragen lopen dus behoorlijk uiteen.
Niet alleen tussen de verschillende sporten, ook binnen dezelfde sport zijn de verschillen groot. Zo kreeg Chris Froome 240.000 dollar voor zijn overwinning van de Giro en Djokovic ruim 1 miljoen dollar voor winst in Cincinatti, het dubbele van Bertens in datzelfde toernooi. Er zijn maar weinig sporten waar het prijzengeld voor beide seksen hetzelfde is. Bij het beachvolleybal bijvoorbeeld is dat wel zo. Keizer/Meppelink haalden samen € 20.000 op door goud te behalen in Den Haag net als de winnaars Sørum/ Mol bij de mannen.
Het is dus geen nieuws dat alleen winnen vaak niet voldoende is om financieel gezien rond te kunnen komen als vrouw in de topsport. Dat winnen wel erg meehelpt om in de picture te blijven voor media en sponsoren. ziet ook Dennis van der Laan, oprichter van XpeditionGold. Hij geeft aan dat voor topsporters inderdaad maar één ding belangrijk is: winnen! "En dan natuurlijk winnen op het juiste moment: tijdens de Olympische Spelen of een WK."
Uitstraling en een goed verhaal
"Veel berichtgeving scoort. En juist bij overwinningen dienen zich nieuwe partijen aan" - Dennis van der Laan
Maar met alleen winnen red je het financieel niet, constateert ook Van der Laan. "Als je als sporter meer uit je sportcarrière wil halen dan alleen overwinningen, zijn twee factoren cruciaal: uitstraling en een goed verhaal. Energie om uit te stralen en een eigen geluid hebben om content te maken. Bij zowel Marit Bouwmeester, Lilian de Geus, Sanne Wevers, Sanne Keizer als Madelein Meppelink geldt dat ze deze factoren bezitten. Bij een overwinning gaan de poorten open. Topsporters hebben echt prijzen nodig om het een boost te kunnen blijven geven. Zichtbaar zijn dus. Na een overwinning vooral niet meteen gaan rusten, maar juist aansluiten bij mediapartijen die het verhaal willen vertellen."
Dat gebeurde ook deze zomer. Zo was Sanne Wevers onder andere te zien in RTL Boulevard en bij Laat op één en schoven Sanne Keizer en Madelein Meppelink aan bij M. "Veel berichtgeving scoort. En juist bij overwinningen dienen zich nieuwe partijen aan", zegt Van der Laan. "Veel bedrijven zijn, zeker in een bloeiende economie, op zoek naar een drager om hun verhaal te vertellen. Sporters zijn het perfecte middel: eerlijk, betrouwbaar en sympathiek. Juist bij een vrouw of een vrouwenteam met uitstraling, werkt het nog beter. Hoe raar het wellicht ook klinkt, de sympathie is hoger. Voor bedrijven geldt dat ze vooral moeten kijken naar welke persoon bij ze past, want het draait om de natuurlijke fit."
"Nog belangrijker zijn de bestaande sponsoren. Zij zijn ingestapt voor veelal een periode van vier jaar. Van Spelen tot Spelen. Ook zij kunnen scoren bij een overwinning. Ze krijgen een unieke verhaallijn waar ze hun boodschap aan kunnen koppelen, het is goed voor de interne motivatie van de werknemers en ze krijgen de bevestiging dat ze de juiste keuze gemaakt hebben."
"Een mooi voorbeeld is Evi van Lanschot", gaat Van der Laan verder. 'Na de Spelen in Rio in het beachvolleybal gestapt en aangesloten bij het duo Keizer en Meppelink. De beleggingsspecialist vertelt het verhaal van Evi. Evi ondersteunt iedereen die wil beleggen en dus ook Sanne & Madelein. Hoe gaaf is het voor Evi, voor Sanne & Madelein, voor het beachvolleybal en vooral ook voor de topsport in Nederland, dat Sanne & Madelein een week lang te zien waren langs de landelijke snelwegen?! Succes scoort en vervangt alle argumenten!"
Scoren buiten het veld
Toch is het niet vanzelfsprekend dat vrouwelijke topsporters die medailles pakken garant staan voor veel media-aandacht en (nieuwe) sponsors. Want als we kijken naar het rijtje van alle successen deze sportzomer en naar het overzicht van nieuwe sponsors, dan zien we een groot verschil. Zoals ook Dennis al aangeeft, er is meer nodig dan alleen maar medailles winnen. Gelukkig zitten sommige merken zeker niet stil en zagen we de afgelopen maanden een paar mooie samenwerkingen tot stand komen.
Zo was er een primeur voor de PSV vrouwen. Arbodienstverlener GOED heeft zich voor drie jaar als hoofdsponsor aan het team verbonden. Ook de vrouwen van SC Heerenveen mochten met Koopmans Verf een nieuwe sponsor verwelkomen. Niet alleen voor clubs was er sponsor succes, zo lanceerde Intersport een nieuwe campagne met Vivianne Miedema voor het tekenen van je eerste contract en heeft iedereen inmiddels de commercial van kleine Lieke Martens voor Calvé gezien.
Samen met @IntersportNL en @KNVB aan deze toffe campagne gewerkt. Vanaf nu voor iedereen zichtbaar���� @flowsportsnl pic.twitter.com/3YhbI9JfOv
— Vivianne Miedema (@VivianneMiedema) 8 augustus 2018
Ook binnen de schaatswereld is er, na een paar spannende maanden, positief nieuws. Zo stapte voor de zomer IKO al in als naamgever van het team van onder anderen Jorien ter Mors en konden we vorige week lezen dat easyJet sponsor wordt van de ploeg van Jillert Anema met onder meer Irene Schouten. Opvallend is dat er tussen dit lijstje geen sporters staan uit het rijtje van de blog van vorige week. Heeft succes meer tijd nodig of loopt er achter de schermen al van alles?
Ook voor de grootste olympiër ooit, Ireen Wüst, was het even spannend, maar inmiddels heeft ze met de investering van Infestos zekerheid gekregen om door te kunnen gaan.
Nieuwe initiatieven
De nieuwe ploeg met naast Wüst, Esmee Visser en Lotte van Beek, vormt een nieuw initiatief dat inzet op duurzame talentontwikkeling in de sport én het bedrijfsleven. Eerder deze zomer zagen we al een alternatief voor sponsoring bij voetbalster Desiree van Lunteren en voetgolfster Nienke Spaan.
Daar kwam voorafgaand aan het EK in Glasgow een ander initiatief bij toen The Force is Grace werd gelanceerd. Een nieuw platform rondom de Nederlandse damesturnploeg. Met dit project wil de KNGU de verhalen achter de turnsters naar buiten brengen en inzicht geven in wat er allemaal nodig is om tot successen te komen. Zo zijn niet alleen de overwinningen te zien, maar krijgen fans ook een kijkje in hoe de turnsters met teleurstellingen omgaan. Fans kunnen op het nieuwe platform terecht voor onder andere blogs, vlogs en interviews. Het platform wordt ondersteund door Plantina vitaminen & mineralen, die zich als eerste partner aan The Force is Grace heeft verbonden.
Concurrentie
Je zou toch denken dat met al die budgetten bij merken er voldoende beschikbaar is voor de sport in Nederland. Het zijn dan in deze ook niet de mannen die er, net zoals met het prijzengeld, met de sponsors vandoor gaan. De sportwereld heeft concurrentie uit een andere hoek.
"Er mag best wat meer lef getoond worden om je gewoon te associëren met een wereldtopper" - Bart van Schijndel
Waar het jaren geleden voor merken nog interessant was om een logo op een sporttenue te plakken om naamsbekendheid te generern, zijn ze nu vooral geïnteresseerd in data en bereik. En dan kom je uit bij de influencers van ons land. YouTubers en Instagrammers die honderdduizenden volgers hebben én alle tijd van de wereld. Vooral dat laatste is vaak een belangrijk punt. Voor topsporters is vaak maar één ding belangrijk: winnen. En daar moet alles voor wijken.
Volledig terecht natuurlijk, maar daardoor zijn sporters soms wel minder aantrekkelijk voor merken. Ergens is het te begrijpen, want uiteindelijk geldt voor de meeste merken één ding; sales. Maar ons sporthart zou dat graag anders zien. Zo ook Bart van Schijndel, eigenaar Sport Stories en manager van onder anderen Laura Smulders en Esmee Visser. "Ook al ben je wereldkampioen in een sport met veel internationale tegenstanders, de Nederlandse media-aandacht is nog steeds erg belangrijk voor een Nederlands bedrijf. Er mag best wat meer lef getoond worden om je gewoon te associëren met een wereldtopper die kans maakt op olympisch goud! Ze brengen je fantastische verhalen, associaties en ervaringen. Hiervoor zullen je medewerkers, klanten en relaties je waarderen."
We mogen dus concluderen dat het winnen van prijzen zorgt voor inkomsten, maar er is meer nodig om als topsporter commercieel echt te slagen. Media pikken topprestaties niet zomaar op; als sporter heb je simpelweg meer kans op media-aandacht als je voortdurend werkt aan je 'merk' en je verhaal onder de aandacht brengt (of laat brengen). Zorg dus voor meer zichtbaarheid dan alleen tijdens een sportief hoogtepunt. Juist ook buiten deze hoogtepunten om, zodat mensen je kunnen leren kennen.
Leuk om te zien dat een aantal vrouwelijke atleten hier al steeds bewuster mee bezig zijn. Zo zijn deze week Kim Polling en Veerle Goossens begonnen met vloggen. Als je het goed aanpakt, heb je de sleutel naar succes en dus meer inkomsten zelf in de hand. Want alleen met prijzengeld red je het als vrouw (nog) niet.
Lees hier alle bijdrages in de rubriek Women's Next.
Headerfoto: Wikimedia/Fernando Frazão/Agência Brasil