In de sportwereld wordt vaak nog een beetje met argwaan gekeken naar influencer marketing, terwijl dat in de sport juist al tientallen jaren gebeurt. Atleten die worden ingezet om een product aan de man (en vrouw) te brengen. Alleen is er door het ontstaan van influencers een nieuwe groep waar merken soms meer interesse voor hebben om te gebruiken voor campagnes dan sporters.
In Women's Next schrijven Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff over zaken die hen opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz en Anouk praten je helemaal bij!
Vroeger was het, even plat gezegd, voldoende om goud te behalen. Deuren gingen voor je open en iedereen wilde iets van je hebben. Tegenwoordig is dat, helaas, wel anders. Het gaat er nu naast de sportieve prestatie ook om wie je als persoon bent en wie je volgers zijn. De grootste atleten online zijn dit per definitie niet op het veld. Het zijn van influencer als sporter wordt vaak nog niet als serieus beschouwd en vooral door de oudere generatie gezien als iets onnodigs. Maar het mag toch niet zo zijn dat merken tegenwoordig meer geïnteresseerd zijn in meiden met een goed lopend Instagram-account of YouTube-kanaal dan onze olympische helden? Daarom is het belangrijk dat je als sporter ook bezig bent met je personal branding; influencer marketing. Want het zijn van een goede sport influencer kan veel opleveren, zowel tijdens je carrière als daarna.
Maar hoe doe je dat dan? Influencer zijn? Je bent immers al druk genoeg met je topsportcarrière. Daarom delen wij hier vijf tips die je daarbij kunnen helpen.
1. Onderschat jezelf niet
Een veelgehoorde reactie van sporters is dat ze vinden dat ze niets hebben om te delen. Maar dat is natuurlijk niet waar; iedereen heeft een verhaal, ook jij. Welke sport je ook doet of op welk niveau. Jouw achterban is geïnteresseerd in jou. Denk daarom goed na wat jij met jouw kanaal, of het nu Instagram, Facebook of Twitter is, wil bereiken. Welk verhaal wil je vertellen? Wat maakt jou interessant om te volgen? En dus interessant voor merken om een samenwerking aan te gaan? Zoek hierbij jouw niche en blijf daar ook bij. Zorg voor unieke content, die eigenlijk alleen jij kan leveren. Dat klinkt nu misschien als een hoop gedoe, maar dat is het zeker niet, het kan juist veel opbrengen. Ga op zoek naar wat jij leuk vindt om te delen. Hou je je veel bezig met voeding? Neem je volgers hier dan in mee met tips, recepten etc. Ben je juist bezig met een maatschappelijke carrière naast de sport? Laat dit dan zien. Zo heeft iedereen een uniek verhaal.
2. Het gaat niet om het aantal volgers
Denk je misschien dat je niet interessant bent omdat je geen 100.000 volgers hebt? Dan heb je het mis. Tegenwoordig ben je zelfs interessanter voor merken met minder volgers. Dat komt door twee oorzaken. Steeds meer merken twijfelen aan de echtheid van het aantal volgers bij grote aantallen. Dit omdat het vrij eenvoudig is om ‘volgers’ te kopen. Maar dat soort volgers levert geen engagement (betrokkenheid) op. Daarbij vinden merken dat influencers met minder volgers meer impact kunnen maken op hun volgers omdat er meer directere communicatie is. Met minder volgers is het vaak makkelijker te kunnen reageren op berichten en vragen.
Een belangrijke tip die we je dan ook mee willen geven; zorg voor een goede interactie. Dit hoeft niet de gehele dag, maar kies per dag of om de paar dagen een moment uit waarop je berichten van volgers beantwoord. Op die manier blijven ze betrokken. Ook kun je bewust interactie stimuleren door vragen te stellen. Een bekend voorbeeld is een Q&A opnemen en tegenwoordig kun je op Instagram dit automatisch doen met de ‘stel een vraag’ functie in stories.
3. Ken je publiek
Zoals hierboven al aangegeven gaat het niet meer om de aantallen, maar om de personen zelf. Wie zijn je volgers en welke interesses hebben ze? Wanneer je daar een goed beeld van hebt, ben je nog interessanter voor merken. Voorheen was meer naamsbekendheid opbouwen nog voldoende. Tegenwoordig is het veel belangrijker wat mensen van het merk en/of product vinden. Vorige week kon je al lezen dat personen/medewerkers tegenwoordig groter zijn dan de organisaties. Dit komt omdat we meer waarde hechten aan wat een bekende ergens van vindt dan wat een merk zelf pretendeert te zijn. Als sporter kun je hier ook invloed op uitoefenen. Je fans/volgers zijn geïnteresseerd in wat jij doet en welke producten/merken je gebruikt. Dit zorgt ervoor dat ze eerder voor hetzelfde product kiezen, dan voor een product waar geen ‘recensie’ voor is.
4. Wees geloofwaardig
Lekker cliché, maar wees vooral jezelf. Je volgers zijn fan van jou, als sporter en als persoon. Laat ze dit dan ook online zien. Creëer je eigen stijl. Om geloofwaardig en authentiek te blijven is het belangrijk dat je samenwerkingen aangaat met een merk en/of product dat bij je past en in lijn ligt met jouw kanaal en het belangrijkste; relevant is voor jouw publiek. Wanneer je bijna nooit iets post op je social media-accounts maar dit ineens wel doet ter promotie van een product, vaak ook met een kant en klaar bericht geschreven door iemand anders, dan komt dit niet goed over en zal je engagement laag zijn. Zorg dus dat je oprecht betrokken bent bij het product. Test het bijvoorbeeld eerst zelf uit voordat je het promoot, maar voel je ook betrokken bij het merk en de organisatie. Wanneer je eenmalig met bijvoorbeeld een reep, doucheschuim of vitamines op de foto gaat maar hier verder niks mee doet, verlies je (en dus ook het product) geloofwaardigheid.
5. Neem het serieus
Laat één ding duidelijk zijn, je sport moet altijd voorop staan. Maar dat wil niet zeggen dat er geen tijd is ook aan je personal branding te werken. Als je het goed doet levert je dit juist veel op. Je moet alleen wel bereid zijn te investeren. Een goede en vooral interessante influencer zijn lukt niet in één dag, ook niet in een paar weken. Dit heeft tijd nodig; het bepalen van je strategie, de uitvoering en het onderhouden van je kanalen. Uiteraard hoef je dit niet alleen te doen, maar behoudt wel altijd je eigen stijl. Accounts die volledig beheerd worden door iemand anders zijn een stuk minder aantrekkelijk voor volgers en merken. Zie deze tijdsinvestering ook als waarde voor de toekomst. Mocht je sportieve carrière stoppen, dan ben je niet ineens minder interessant (wat veel sporters denken). Het is de manier hoe jij hiermee omgaat of dat zo is. De kennis die je hebt opgedaan en de verschillende samenwerkingen kunnen van toegevoegde waarde zijn voor een carrière na de topsport.
Zie influencer marketing dus vooral als kans! Een kans om je volgers/fans nog beter aan je te binden en als nieuwe manier van sponsoring om meer financiële middelen te genereren die je weer kunt investeren in je sportcarrière.
Lees hier alle bijdrages in de rubriek Women's Next.
Meer lezen over vrouwen in de sport? In het nieuwe SPORTNEXT magazine staat een uitgebreid artikel over de lange weg van sportief gewin naar commercieel succes voor vrouwen. Je bestelt het magazine hier!
Headerfoto: Wikimedia