Jumbo wint (vooralsnog) strijd met Albert Heijn om Oranjefan

Dat zelfs mijn schoonmoeder vanochtend een bericht stuurde dat de KNVB de Jumbo Snollebollekes-reclame van de buis wil hebben, dat zegt wat. Bij deze niet-voetbalvolger ontbreekt de liefhebberij voor volkssport nummer 1 volledig. Maar de aandacht die de KNVB hier onbedoeld op vestigt, is groot.

Vanuit mijn perspectief vind ik het begrijpelijk dat de KNVB heel graag iets aan de Jumbo-reclame zou willen doen. Sluit je een partnership met ’s lands grootste sportbond, dan betaal je voor exclusieve rechten en die wil de bond dan graag voor je waarmaken. Kortom, in de bres springen voor official partner Albert Heijn is te billijken. Dat zou echter moeten en effectief zijn wanneer spelers als Frenkie de Jong en/of Gini Wijnaldum in hun oranje Nike-shirt (belangrijk detail) in een commercial van een niet-KNVB partner acteren of als historische Oranje-wedstrijdbeelden worden gebruikt. Maar daarvan is geen sprake bij Jumbo.

Max Verstappen en Picnic

Kennen we de Max Verstappen parodie van Picnic nog? Red Bull Racing-coureur Verstappen (inclusief zijn management) kon destijds niet lachen om de parodie die bezorgdienst Picnic op de reclame van Jumbo had gemaakt. In de reclame van Jumbo speelde Verstappen een boodschappenbezorger die de boodschappen binnen mum van tijd bij klanten bezorgt. Picnic deed daar een leuke parodie op. Verstappen sprong echter in de bres voor Jumbo. Eerst was het oordeel dat Picnic een boete moest betalen aan de F1-coureur. Echter, in hoger beroep heeft Picnic toch nog gewonnen. En moest Verstappen de eerder ontvangen schadevergoeding van € 150.000 zelfs terugbetalen aan de supermarkt van de kleine witte autootjes.

Het hof stelt in het Picnic-arrest vast dat het filmpje overduidelijk een parodie is. De vrijheid van meningsuiting gaat voor het belang van Verstappen om zich tegen parodiërende filmpjes te verzetten. Let wel, ik ben geen jurist maar heb jarenlange ervaring in de sport-/sponsorwereld en weet dat het vastleggen van associaties met kleur, geluid of een dansje heel lastig en bijna onmogelijk is. In ieder geval was Picnic door de zaak verzekerd van veel aandacht.

Juist omdat het vastleggen van bepaalde zaken zo lastig is, schieten bij elk groot voetbaltoernooi waar het Nederlands elftal aan meedoet de Oranje-commercials als paddenstoelen uit de grond. En ja, het nummer ‘Links, Rechts’ van Snollebollekes wordt door liefhebbers van de OranjeLeeuwinnen als het supporterslijflied gezien, maar ook bij NAC Breda of elders in een skihutkroeg klinkt de muziek van de slimste mens van Nederland maar al te vaak. Kortom, slim gedaan van Jumbo en zoals adidas altijd zegt (first never follows) waren zij met de commercial de rest van ondernemend Nederland voor, waardoor de eerste klap al was uitgedeeld.

Tikje voor KNVB en AH

Juichen, een tint oranje en een supporterslied, dat is allemaal niet vast te leggen. De KNVB strijdt (terecht, maar kansloos) voor haar partners, want die betalen voor échte Nederlands elftal-associatierechten. Denk daarbij aan die inzet van de spelers van het team van Frank de Boer of het officiële KNVB-logo. Andere merken doen het met wisselend succes zonder sponsorship en dragen niet bij aan de prof- en breedtesport voetbal en dat steekt de KNVB natuurlijk ook. Jarenlang zette de voetbalbond studententeams in om alle verkeerd gebruikte associatie in de media rondom een EK of WK, ten faveure van hun trouwe partners, aan te pakken.

In mijn ogen zijn partnerships langdurige samenwerkingsverbanden, waar je met elkaar individuele en collectieve doelstellingen nastreeft. PR maken rondom een EK of WK is al zo oud als de weg naar Rome. Ambushmarketing of een tikkeltje guerrilla is niet alleen voor Bavaria (te koop bij AH én Jumbo!) weggelegd. Samen werken aan tastbare database groei, exposure en sales is een voortdurend proces.

Tot slot begrijp ik het gebaar van de KNVB richting grootgrutter Albert Heijn, maar is het een kansloos protest tegen Jumbo en geeft het alleen maar meer exposure aan de laatstgenoemde supermarkt. Dat de publieke opinie voor de Jumbo-commercial is en zij ook al tienden van procenten uit het supermarktdomein lijken te winnen, is een tikje voor de bond en voor haar partner. Het feit dat de KNVB ook niet gaat procederen, laat zien dat ze diep van binnen hun positie kennen. Hopelijk juichen AH en Jumbo komende zondag en alle wedstrijden erna samen, want iedereen mag het EK vieren!

Headerfoto: Screenshot YouTube / Jumbo Supermarkten

Bekijk ook ons overzicht met alle reclames, inhakers en activaties rondom het EK voetbal.