Kansen voor Kiki

Nederland kent een paar absolute wereldtoppers. Sporters die in een mondiale sport tot de allerbesten behoren. De buitencategorie zullen we maar zeggen; Max Verstappen, Dafne Schippers, Tom Dumoulin, Epke Zonderland en Mathieu van der Poel. Allemaal individuele sporters. Presteren onder de hoogste druk. Op het hoogste podium. Ze grossieren in titels en genieten wereldwijde naam en faam. Ze zijn een voorbeeld voor de jeugd. Zijn uitgesproken, sympathiek, populair en vooral winnaars! En daarmee ook bijzonder interessant voor sponsoren om zich aan te verbinden en zich mee te willen associëren. Logisch, want ieder merk verbindt zich graag aan winnaars. Niet gek dus dat merken als Red Bull, Jumbo, Nike, Campina, Sunweb en Corendon iets met Max, Dafne, Tom, Epke of Mathieu hebben.

Sinds kort is Nederland een wereldtopper rijker: Kiki Bertens. Ik hoef al niet eens meer te vermelden dat ze een tennisster is. Door haar winst van het grote toernooi in Madrid is ze inmiddels de nummer 4 van de wereld. Nog nooit heeft een Nederlandse speelster zo hoog op de wereldranglijst gestaan. Kiki is bezig tennishistorie te schrijven. En ik voorspel dat het niet bij deze 4e plek blijft. De nummer 1 positie is binnen bereik aan de vooravond van Roland Garros.

Kiki is een begrip. Laat op straat de naam Kiki vallen en ik verzeker je dat meer dan de helft van de Nederlanders spontaan weet wie je bedoelt. In ieder geval in veel sportkantines. En anders met een kleine hint weet men wel om wie het gaat.

Om in tennis de wereldtop te bereiken, moet je echt heel goed zijn. Fysiek, mentaal, technisch, maar ook qua professionaliteit. Iedere week speel je ergens op de wereld een toernooi. Je reist je een slag in de rondte. Moet investeren in een coach en fysio. Maakt kosten voor vliegtuigtickets, hotels, eten en drinken en voor je kleding en materialen. Bijna iedere dag staat er wel iemand aan de andere kant van het net die jou wil verslaan, want de mondiale concurrentie is moordend. Extra knap om dan bij de allerbesten te horen.

Uitblijven van sponsors

Het sportieve succes van Kiki lijkt vooralsnog onopgemerkt te blijven door het bedrijfsleven. Onze beste tennisster ooit heeft geen Nederlands merk als sponsor. Uberhaupt geen sponsor, behalve kledingmerk Fila en racketmerk Wilson. Een gemiste kans? Je zou zeggen van wel. Kiki is namelijk een winnaar. Hoort bij de wereldtop. Is internationaal bekend. Is sympathiek. Ontspannen en emotioneel tegelijk. Presenteert zich uitstekend. Actief op social media en daarmee populair.

En niet te vergeten; ze heeft een gouden begeleidingsteam om zich heen verzameld waardoor je kunt spreken van ‘Team Kiki’. In mijn beleving dus buitencategorie Nederlandse sporters á la Max, Dafne en Tom.

Als eerder gemeld, die hebben prima sponsordeals en commerciële partners. Er wordt dan al snel gezegd dat tennis weinig exposure heeft. Dat waag ik echter te betwijfelen en vind dat een achterhaald argument.

Tennis is in Nederland de tweede meest beoefende sport achter voetbal met zo’n 570.000 leden. Meer dan 1 miljoen mensen tennist wel eens. We kennen om en nabij 1700 tennisclubs. Iedere week zendt FOX wel een toernooi live uit. Komende week is er twee weken lang zo’n 10 uur per dag Roland Garros te volgen. En als het niet op tv is, valt er via diverse livestreams wel ergens tennis te volgen. Geen gebrek aan aandacht dus wat mij betreft.

Ja, het is geen schaatsen dat door de NOS urenlang uitgezonden wordt. Maar niet voor niets raakt die sport de jeugd niet meer. Dan is de tennissport echt wel een stuk verder met alle apps, streams, tv-programma’s, fanbases en innovaties. Neem maar eens een kijkje op de website van de ATP en de WTA. Stap je als sponsor in tennis om louter veel media-exposure en daarmee naam- en merkbekendheid te genereren, dan zou ik dat afraden. Maar de tennissport heeft op andere vlakken dus heel veel te bieden.

'Met haar blauwe ogen, blonde haren en frisse blik heeft Kiki de Hollandse uitstraling waar we in het buitenland om bekend staan'

Martijn Kabbes

Focus op sportief succes

Kiki Bertens biedt merken een kans om aan te haken. Het omarmen van Kiki als sponsor moet wel een natural fit zijn. Een 100% sponsormatch. Daar zijn ook twee partijen voor nodig. Ik heb sterk de indruk dat Kiki tennist om sportief het maximale uit haar tenniscarrière te halen. Focussen op trainen, wedstrijden spelen, fit blijven, mentaal beter worden om zo wellicht een Grand Slam te winnen. Of de nummer 1 van de wereld te worden. Randzaken, zoals sponsorverplichtingen kunnen zijn, leiden daarbij alleen maar af. Ze heeft daarvoor echt een topteam om zich heen verzameld met Raemon Sluiter als perfecte coach.

Ook financieel is er op dit moment geen aanleiding om energie te stoppen in het verbinden of zoeken van sponsoren. En dat is in haar en haar team te waarderen.

Ik haal nog maar even in herinnering de knappe Anna Koernikova, die eind jaren negentig en begin van dit decennium volop in de belangstelling stond. Voornamelijk vanwege haar looks wist zij voor miljoenen aan sponsordeals binnen te slepen. Echter, ze won in haar hele carrière geen enkel WTA-toernooi. Dan kan ik wel begrip opbrengen voor Kiki dat ze liever sportief dan commercieel succes nastreeft.

KLM

Toch even hardop denken maar... Zijn er dan merken die zouden passen bij Kiki? Jazeker wel. De tennissport heeft weliswaar geen hoofdsponsor en ook niet direct een grote sponsor die de tennissport in Nederland claimt. Al vind ik dat ABN AMRO best aanspraak zou mogen maken op die claim met hun al meer dan 40 jarige sponsorship van het ABN AMRO World Tennis Tournament.

Ik denk bijvoorbeeld eerder aan KLM. Een Nederlands merk met internationale allure en bekendheid. Net als Kiki. Een merk waar we trots op zijn. Net als Kiki. Koninklijk bovendien. Net als Kiki. En Kiki maakt de nodige vlieguren over de hele wereld. Met haar blauwe ogen, blonde haren en frisse blik heeft ze de Hollandse uitstraling waar we in het buitenland om bekend staan. Ze zou een perfecte ambassadrice zijn voor de vliegtuigmaatschappij.

Met alle marketingmiddelen die KLM tot zijn beschikking heeft, valt er ook heel veel te activeren. Want voor de exposure hoeft KLM het niet te doen. Wel relevant en onderscheidend activeren zodat het KLM-imago weer meer sympathie genereert. Dan is sportliefhebbend en tennissend Nederland als doelgroep bijzonder interessant om via Kiki onder de aandacht te komen.

En ondertussen vliegt Kiki met haar team de wereld over om de allerbeste speelster ter wereld te worden. Dat lijkt mij een mooie game, set en sponsormatch.

Headerfoto: Bukharev Oleg / Shutterstock.com