De reclamekaravaan is het smakelijke voorgerecht van de Tour de France. Ongeveer twee uur voor het peloton rijden 200 vrolijk uitgedoste voertuigen in een twintig kilometer lange uitbundige sliert. Een miljoenenpubliek wacht langs de route met smart op de komst van de wagens (en de gadgets die ze uitdelen). Het is een sponsoractivatie die qua omvang zijn weerga niet kent en een droom voor elke sportmarketeer.
In de reclametocht rijden officiële sponsors en partners van de tour mee, maar ook de organisator van de tourstart van het volgende jaar mag traditiegetrouw een plek innemen in de karavaan. Het Grand Départ vindt in 2015 plaats in Utrecht en dus mag ook de Nederlandse organisatie dit jaar mee in de karavaan. Le Tour Utrecht zet daarbij Nijntje (een creatie van Utrechtenaar Dick Bruna) in als blikvanger.
Nijntje blijkt een gouden greep. Jong en oud, Fransen en Engelsen, renners en journalisten, iedereen houdt van de vrolijke konijntjes. Het Nederlandse karavaanteam rijdt in de tour rond met vier gigantische Nijntjes op het dak van de auto’s gehuld in de truien van de Ronde van Frankrijk (geel, groen, bollen en wit). De tourmakers van Le Tour Utrecht delen bovendien Nijntje-sleutelhangers uit aan het wielerpubliek. De avonturen van de Nijntje auto’s worden elke dag vastgelegd in een filmpje.
In Utrecht hebben ze inmiddels gemerkt dat zomaar meerijden met de reclamekaravaan er niet in zit. De caravaniers - zoals karavaanmedewerkers door de Fransen genoemd worden - krijgen van de A.S.O. (organisator van de Tour de France) 51 documenten te verwerken met de regelgeving rondom de deelname in de karavaan. Zowel de auto’s als inzittenden moeten een strenge keuring van de organisatie doorstaan voordat ze in de eerste etappe van start mogen. In de karavaan mogen alleen nieuwe auto’s meerijden die aan de modernste technische eisen voldoen. De afmetingen van de auto’s en die van de Nijntjes zijn in detail afgestemd met de A.S.O. en ook de shirts voor Nijntje waren precisiewerk. Een bolletje van het bollenshirt die half wegvalt en de A.S.O. is onverbiddelijk. Het logo van Carrefour horizontaal in plaats van verticaal op de zijkant van het shirt? Afgekeurd.
Twee dagen voor de tourstart moeten de auto’s op bezoek bij Orange (officieel telecompartner van de Tour de France). In de voorste auto wordt een radio ingebouwd en de overige auto’s worden voorzien van een portofoon. De koersleiding geeft aanwijzingen aan de karavaan door via de radio (sneller, langzamer, dichte spoorboom over 5 kilometer, kudde koeien op het parcours, etc.) en die kunnen dan via de portofoons aan de andere auto’s worden doorverteld.
Het Utrechtse karavaanteam heeft een week voor vertrek een verplichte rijcursus afgelegd om te leren omgaan met het rijden in colonne tussen de rijen publiek door. Er zijn uiteraard strenge regels rondom alcohol en bellen achter het stuur, maar de caravaniers moeten in hun auto ook voorzien zijn van zonnebrandcrème en oordoppen. Ook voor het gooien van de merchandise (dat is toch waar het voor het publiek allemaal om draait) zijn instructies: er moet gegooid worden met een frisbee-beweging, bij voorkeur over het publiek heen, of in de voeten van de toeschouwers.
Inmiddels zijn de auto’s, Nijntjes en de caravaniers van Le Tour Utrecht helemaal klaar voor het Grand Départ. Aanstaande zaterdag start de eerste etappe in Yorkshire en dan begint voor de karavaan het echte werk.
Het karavaanteam van Le Tour Utrecht is te volgen op Facebook en Twitter.