Nieuwe generatie sportieve filmsterren staat in de startblokken

In mijn Twitter tijdlijn zag ik vorige week de nieuwe campagne van Porsche met Dafne Schippers voorbijkomen. Ik dacht meteen; wauw, waarom zien we dit niet vaker? En dan bedoel ik niet de inzet van atleten in commercials, hoewel het er altijd meer mogen zijn wat mij betreft, maar de filmische uitstraling van deze reclame spreekt direct tot de verbeelding. Schippers als internationale filmster.

In Women's Next schrijft Suuz Amijs over zaken die haar opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz praat je helemaal bij!

Ik moest meteen denken aan de commercials met Marlou van Rhijn voor Nike en BP. De kracht en uitstraling van Van Rhijn en haar sport, schitterend weergegeven inclusief een bijpassende voice-over. Nu staat Nike natuurlijk wereldwijd bekend om haar filmische commercials en campagnes. Mocht je tijd over hebben vandaag, zoek dan maar eens op YouTube naar de beste sport commercials. Een van mijn favoriete is deze uit de #ruleyourself campagne van Under Armour.

De gymsport leent zich uitstekend voor dit soort type commercials en het bijbehorende nummer is perfect gekozen. Zowel qua tekst als beat.

Internationale allure

Het is Dafne gelukt te schitteren in deze campagne, of beter gezegd; het is Porsche gelukt Dafne Schippers te strikken. Terecht natuurlijk, als een van de snelste vrouwen op aarde. Dat heeft wereldwijd aantrekkingskracht. Hebben we in Nederland naast Dafne en Marlou nog meer kandidaten voor dergelijke rollen? Jazeker, vooral binnen de mondiale sporten. Wat dacht je van Lieke Martens, Kiki Bertens, Sifan Hassan en Sanne Wevers bijvoorbeeld.

Een rijtje namen dat we toch ook jarenlang niet zomaar konden opnoemen. Onze sterren genoten met name landelijke faam en we zagen ze terug in commercials van bijvoorbeeld Rabobank met Fatima Moreira de Melo, SNS Bank met Anky van Grunsven en Leontien Zijlaard van Moorsel voor Eneco. Oké, we moeten deze commercials in het tijdsbeeld plaatsen, maar jullie zijn vast met me eens dat hier wat minder internationale allure aan kleeft.

Niet Amerikaans genoeg

We mogen in ons kleine landje best wat groter denken, getuige ook de nationale voorbeelden van atleten in commercials die ik zojuist benoemde. Hier en daar een beetje te nuchter en een tikje tenenkrommend. Wij Nederlanders vinden het al gauw 'te Amerikaans'. Wat mij betreft kan het juist niet Amerikaans genoeg. Dat wil niet zeggen dat we alles maar in de stijl van Porsche, Nike of Under Armour moeten doen. Het moet uiteraard passen bij het merk en de atleet (en het budget natuurlijk), maar soms mist de creativiteit.

Toyota heeft het goed begrepen met de ‘Impossible moments’ campagne met onder anderen Ireen Wüst. Ook de reclame van Robeco met Sanne Wevers is een mooi voorbeeld en iedereen herinnert zich vast de mooie commercials van Rabobank en DELA. Bij al deze voorbeelden worden de atleten geportretteerd in hun vertrouwelijke omgeving. Dat zorgt ervoor dat het natuurlijk overkomt, waardoor het een meteen een logische fit is tussen het merk en de sporter, ongeacht het product waar ze reclame voor maken.

Favoriete sportcommercial aller tijden

Ik ben benieuwd welke nationale toppers zich de komende tijd tot wereldsterren ontwikkelen. Misschien komen die sportende filmsterren wel uit onverwachte hoek, want gloednieuwe olympische sporten als skateboarden, klimmen en natuurlijk ook BMX lenen zich perfect voor spectaculaire beelden.

Tot slot, uit interesse, wat is jouw favoriete sportcommercial aller tijden? Dat mag er ook eentje zijn zonder een vrouw in de hoofdrol.

Headerfoto: Porsche