Na zijn 'droomtransfer' naar Manchester United en een voortvarende seizoenstart, waren de prestaties van Memphis Depay de laatste tijd bar en broos. De 22-jarige aanvaller wist de (toren)hoge verwachtingen van fans niet waar te maken, verdween uit de basiself van Louis van Gaal, speelde als invaller een aantal ongelukkige wedstrijden, werd het mikpunt van criticasters op social media en moest zelfs een stapje terugdoen naar de beloften. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, liet de 21-voudig international zijn voeten spreken en wist afgelopen donderdag - als kers op de taart - tegen FC Midtjylland een ijzersterk duel te spelen. In de week dat de 'dribbelkoning van de Europa League' eindelijk weer positief in de spotlights staat, kwam Under Armour - toeval of niet - met een treffende campagne.
Dinsdag presenteerde het Amerikaanse sportmerk het vervolg op haar wereldwijde Rule Yourself-campagne. Met de campagne wil Under Armour laten zien dat “training” het centrale onderdeel is van het dagelijkse leven topsporters. Zo is in de commercial te zien hoe Depay zich als voetballer vastbijt in de dagelijkse discipline van training, cardiofitness en fysiek herstel door middel van ijsbaden, fysiotherapie en rust. Centraal in de campagne staat de boodschap: “It’s what you do in the dark that puts you in the light”. Oftewel.. indien je tot de besten van de wereld wil behoren, moet je juist heel hard werken als er niemand kijkt. Is dat niet hetgeen wat op dit moment ook echt tekenend is voor Depay?
“Voetbal is een sport waarin een hele wedstrijd, een heel seizoen of zelfs een hele carrière in een fractie van een seconde kan veranderen”, zegt Memphis Depay. “Om mezelf daarop voor te bereiden moet ik nu veel opofferen en meedogenloos blijven trainen. Alleen dan ben ik klaar voor de momenten die er toe doen. Under Armour is een bedrijf dat dit echt begrijpt. Ik ben er trots op om mijn kant van het verhaal te vertellen in deze campagne.” De voormalig speler van PSV heeft een moeilijke periode bij Manchester United en wist zich - slechts twee dagen na lancering van de campagne - weer even in de picture te spelen. Toeval of niet: Under Armour kon zich geen beter moment wensen en kijkt hoopvol naar de wedstrijd van vandaag. Gaat Depay zijn team opnieuw bij de hand nemen door Arsenal te verslaan?
Multimediale campagne met meerdere (top)sporters
Naast de commercial met Depay zijn er verder hoofdrollen voor de Amerikaanse turnsters, de sportploeg waarvan dit Olympische jaar veel wordt verwacht. Daarnaast volgt in maart een derde reclamespot rond de Amerikaanse topzwemmer Michael Phelps. In alle drie de commercials staat Rule Yourself centraal en komt het 'trainingsaspect' duidelijk in terug. De Rule Yourself-campagne is te zien op diverse kanalen waaronder ESPN, NBC, ABC, MTV, Turner, Complex, PopSugar, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat.