Sportsponsoring van vrouwen; waar blijven de creatieve campagnes?

Sportsponsoring van vrouwen. Als we je vragen daar merken en namen bij te noemen, aan wie denk je dan? Die vraag stelden wij in onze omgeving en dan vooral aan mensen die niet werkzaam zijn in de sport. De twee meest genoemde merken, na lang nadenken, waren LiGA en Zinzi. Nu is dit natuurlijk geen grondig en goed onderbouwd marktonderzoek, maar het geeft wel aan dat er nog veel winst te halen valt. Dat zie je ook in het nieuwsoverzicht op bijvoorbeeld Sponsorreport, want ook daar kom je ze nauwelijks tegen; berichten over sponsoring van vrouwen. 




In Women's Next schrijven Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff over zaken die hen opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz en Anouk praten je helemaal bij!


Maar waar ligt dat dan aan? Willen merken niet? Vormen vrouwelijke sporters en hun achterban geen interessante doelgroep? Ligt het aan de vrouwelijke sporters zelf? Of zijn merken überhaupt niet of minder geïnteresseerd in sportsponsoring?

Inspiratie

Twee merken die naar voren kwamen uit ons mini-onderzoek zijn LiGA en Zinzi. Beide merken worden dus geassocieerd met vrouwen en sport. We gaan even terug naar 2010. Bij de start van de samenwerking tussen LiGA en het schaatsteam wordt als doel gesteld meer sponsorbekendheid te krijgen; (vrouwelijke) consumenten moeten direct de link kunnen leggen tussen LiGA en het vrouwenschaatsen. Dat ze dat gelukt is, moge duidelijk zijn. In onze ogen was het partnership van de ‘LIGA Ladies’ haar tijd ver vooruit. Er werd vol ingezet op de personalities van de schaatssters, ook buiten de baan. Daarbij werd er gekozen voor een andere en niet-traditionele sportsponsor PR-strategie, waardoor de doelgroep van LiGA in korte tijd flink werd uitgebreid en LiGA tot op de dag van vandaag wordt gezien als sportsponsor van vrouwen.

Waar LiGA heel bewust koos voor sportsponsoring, doet Zinzi dat niet. Zij maken gebruik van de populariteit van hun ambassadrices binnen de doelgroep. Naast een lange en succesvolle samenwerking met Kim Feenstra en Fatima Moreira de Melo, heeft Zinzi vorig jaar de beste voetbalster van de wereld, Lieke Martens, vastgelegd. Een perfecte combinatie. Lieke is het type dat past bij het merk Zinzi. Niet alleen door haar looks, maar ook door haar prestaties en wie zij is als persoon buiten het veld; toegankelijk en kwaliteit. Kenmerken die overeenkomen met het merk Zinzi.

Opvallend van Zinzi is dat zij enkele jaren geleden volledig hebben ingezet op offline marketing. Met name door middel van veel grote billboards en samenwerkingen met tv-programma’s. Tegenwoordig zijn ze ook online overal te vinden, waarbij ze sterk inzetten op de bekendheid en het bereik van hun drie grote ambassadrices

Personal branding

Want branding gaat niet langer over merken die onze perceptie proberen te beheersen. Vandaag de dag gaat het om mensen die ervaringen creëren en delen. We willen geïnspireerd worden en zijn gevoelig voor andermans mening. Personen zijn tegenwoordig groter dan merken. CEO’s hebben vaak meer volgers dan het merk en ook binnen de sport zien we dat. Het is dan ook ondenkbaar voor een sporter niet aan eigen branding te werken, ook om interessant te zijn (en blijven) voor sponsoring.

We zeggen niet dat dit de enige reden is waarom de één meer volgers en sponsors heeft dan de ander. Het gaat gelukkig ook nog steeds om presteren, maar het is wel een belangrijke factor. Twee vrouwelijke sporters die dit in onze ogen goed doen zijn handbalster Yvette Broch en Suzanne Schulting. Beiden staan ze aan de top binnen hun sport, maar ze zorgen tegelijkertijd ook voor voldoende zichtbaarheid daarbuiten. Zo lanceerde Broch een eigen logo en website en is ze, met ruim 37.000 volgers, zeer actief op social media.

Schulting werd onlangs gekroond tot mooiste sportvrouw van Nederland en dat heeft ze wat ons betreft naast haar uiterlijk ook aan haar enthousiasme te danken. Naast een topsporter pur sang, weet ze ook hoe ze zich daarbuiten moet presenteren. Door onder andere haar 68.000 volgers op Instagram dagelijks mee te nemen in haar leven. Zo ook afgelopen maandag bij de Tour de France. Het enthousiasme spatte van het scherm en werd ook door de kijker - én haar held Bouke Mollema - goed ontvangen.

Dat je van je uiterlijk een prima verdienmodel kan maken bewijst ook wielrenster Puck Moonen. Waar ze het vroeger nog lastig vond om op haar uiterlijk beoordeeld te worden, bouwt ze met haar Instagram-account een groot platform op wat haar ook interessant maakt voor sponsors. Geld dat ze kan investeren in haar carrière, want uiteindelijk moet presteren voorop staan.

Nieuwe sponsormodellen

Naast het op orde brengen van je personal branding en dat zien als onlosmakelijk onderdeel van je (top)sportcarrière zijn er ook andere mogelijkheden. Creativiteit is nodig om genoeg geld te kunnen verdienen als sporter om de top te kunnen bereiken. Een voorbeeld daarvan is crowdfunding, met als goed voorbeeld Talentboek; onderdeel van het Yvonne van Gennip Talent Fonds. Zij maakten onlangs bekend de grens van 1 miljoen euro te hebben behaald. Eerder kon je in deze rubriek al lezen over de unieke transfer van Desiree van Lunteren naar Freiburg. Deze werd bekostigd door haar eigen sponsor OrangeGas. Zij kochten het contract van Van Lunteren bij Ajax af. Een creatieve manier van sponsoring die het voor Van Lunteren mogelijk maakt een volgende stap in haar carrière te zetten.

Een ander mooi voorbeeld is dat van footgolfster Nienke Spaan. Zij is met F111 in zee gegaan alsof zij een start-up is, waarbij een vergelijkbaar model gehanteerd wordt als bij 'venture capital’. F111 is daarmee haar eerste sponsor en tevens hoofdsponsor. Door deze manier van sponsoring wordt Spaan, studente sportcommunicatie, niet alleen financieel ondersteunt als sporter maar leert ze ook meteen veel over ondernemerschap.

We mogen dus concluderen dat er nog genoeg winst te behalen valt op het gebied van sportsponsoring bij vrouwen. Voor merken door het creëren van creatieve en duurzame partnerships. Voor sporters door het ontwikkelen van een sterk personal brand. Wat dat betreft kan de sport veel leren van en geïnspireerd raken door influencer marketing. Waar we misschien een beetje jeuk krijgen van het woord influencer ben je dat als sporter natuurlijk wel; een influencer. Daar vertellen we je volgende week meer over in een nieuwe Women’s Next.

Lees hier alle bijdrages in de rubriek Women's Next.

Meer lezen over vrouwen in de sport? In het nieuwe SPORTNEXT magazine staat een uitgebreid artikel over de lange weg van sportief gewin naar commercieel succes voor vrouwen. Je bestelt het magazine hier!