Team IKO gaat met 'familie van sponsoren' stap voor stap naar de top

Er is leven in het schaatsen na Sven en Ireen. Een letterlijk koninklijk afscheid van de twee schaatsiconen in een kolkend Thialf was ook de aftrap van een nieuwe periode. Sportief en commercieel. Bij de KNSB heeft commercieel directeur Jeroen Kraaij de afgelopen jaren een imposant commercieel netwerk opgebouwd en bij de teams is de financiële basis stabiel en lijkt er zich een duidelijke visie te ontwikkelen. Zeker de ontwikkeling bij het bescheiden Team IKO is interessant om te volgen.

Het Nederlandse schaatsen kent een aantal grote teams waar de meeste toppers onder contract staan. Team Reggeborgh is de ploeg van de exorbitant rijke investeerder Reggeborgh van de familie Wessels. Zij sponsoren niet vanwege de naamsbekendheid, maar uit pure liefde voor de sport en een focus op maatschappelijke ontwikkelingen.

Team Jumbo-Visma is de door succescoach Jac Orie strak geleide succesformatie en juist die ploeg is nu volop in beweging. Patrick Roest vertrok naar Team Reggeborgh, maar achter de schermen wordt er hard gewerkt bij Jumbo-Visma aan een commerciële klapper: de zowel sportief als commercieel interessante Jutta Leerdam staat op het punt bij Orie te tekenen. Daarmee haalt hij een sporter binnen die alles heeft om de komende jaren commercieel de nieuwe Sven of Ireen te worden.

Leerdam is al een fenomeen op Instagram met meer dan 2 miljoen volgers. De belangstelling van Jumbo-Visma zou ook wel eens te maken kunnen hebben met plannen van de Jumbo-marketeers om haar het gezicht van het bedrijf te maken. Zeker met het gigantische bereik wat ze heeft en haar ‘look’ en ‘brains’.

De onderhandelingen met Leerdam zijn bij Jumbo-Visma dan ook ‘chief-sache’, waarmee commissarissen Ton van Veen (cfo Jumbo) en Robert van der Walle zich belasten.

De businessclub van Team IKO

Interessant is wat er bij het bescheiden Team IKO gebeurd. De eigenaren, de ondernemende broers Martin en Erwin ten Hove, hangen niet aan een miljoenen-infuus maar hebben door keihard werken een behoorlijke businessclub om zich heen gecreëerd.

Martin ten Hove:”Toen wij in 2017 IKO als hoofdsponsor aan ons wisten te verbinden was het gelijk duidelijk: IKO is een trouwe sponsor, die alleen aan langetermijnsamenwerkingen doet en niet gelijk met geld gaat smijten. Ze zijn echt stap voor stap met ons in de sport gegroeid en we wisten vanaf het begin dat we de tijd zouden krijgen. Dat gaf ons ook de ruimte om qua ‘sponsorfinding’ een langetermijnbeleid te voeren. We hadden de tijd om rustig iets op te bouwen. Daarom hebben we de IKO Business Club bedacht. Met als uitgangspunt: liever 10 kleinere sponsoren dan 1 grote die er zo maar uit zou kunnen stappen. Een familie van sponsoren neer zetten met als gemeenschappelijke deler: fan van Team IKO, dat was ons plan.”

Inmiddels is de businessclub van Team IKO een begrip geworden in het schaatsen. Een no-nonsense-familie waar ‘business-to-business’ voorop staat. En gezelligheid. Bij de grote toernooien in Thialf huurt Team IKO een businessruimte af en naast de drankjes en buffetten is er de vermaarde ‘tafel’. Vandaag Inside verplaatst zich dan naar Thialf. Met de uitstekende ervaren Omrop Fryslân-presentator Arjen de Boer als aangever is het vooral de bedoeling dat het niet al te politiek correct aan tafel is.

Goed is goed en fout is fout. Neuzelen over ‘stapjes zetten’ is er niet bij. De gasten zijn erop geselecteerd en met name de olympische heldin Marianne Timmer steelt de show met haar keiharde analyses en pikante anekdotes. De gasten van Team IKO vinden het fantastisch.

Familiegevoel

Martin ten Hove: “We willen continuïteit rond het team door met bedrijven te werken aan langlopende relaties via het bouwen van een zakelijk netwerk. Met inmiddels meer dan 45 sponsoren zijn we daar zeer goed in geslaagd. Met deze groep sponsoren doen we niet alleen leuke activiteiten - allemaal gelinkt aan ons team uiteraard - maar faciliteren we ook dat de bedrijven onderling zaken met elkaar doen. Daar zijn al meerdere mooie samenwerkingen uit ontstaan, waardoor de sponsoren dus daadwerkelijk omzet genereren uit hun sponsorship. Zo levert AllureNRG de stroom aan de laadpalen die Zeeuw & Zeeuw meelevert bij elektrische auto's, heeft Style26 het nieuwe kantoor van Loavies opgeknapt en spreken IKO en Plegt Vos met elkaar over leveren van isolatiemateriaal en zo zijn er nog veel meer concrete voorbeelden te noemen.”

“Het familiegevoel waar Team IKO voor staat proberen we in al onze activiteiten terug te laten komen. In de IKO-lounge, mee op trainingskamp naar Inzell waarbij we met een aantal sponsoren de Kienberg hebben beklommen, VIP-reis naar Hamar, gezamenlijk sporten in de zomer, etc., etc.”

“Maar de sporters communiceren ook rechtstreeks met de sponsorgroep”, vervolgt Ten Hove. “Dat kan een persoonlijke video zijn voor bijvoorbeeld sponsor Zeeuw & Zeeuw, een grote keten van autodealers, van de sporters bij de teampresentatie die vanwege corona zonder publiek moest. Of een bedankvideo van Olympisch kampioen Bart Swings vanuit Beijing. Verder houden we de sponsoren via ‘inside-flyers’ op de hoogte van alle ontwikkelingen in het team.”

Bart Swings

Team IKO had afgelopen seizoen pech met geblesseerde sporters als Jorien ter Mors en de olympisch kampioene Esmee Visser. Maar de (Belgische) vlag kon uit toen het Vlaamse schaatsfenomeen Bart Swings olympisch goud won op de massastart’. Ondanks belangstelling van andere teams kon hij meteen worden vastgelegd. De toekomst voor Team IKO ziet dus zowel sportief als commercieel zonnig uit.

Headerfoto: Wikimedia (CC 4.0 Team IKO)