Tour de France 2019: Jumbo-Visma wint ook online

De laatste week van hét belangrijkste wielerevenement van het jaar is ingegaan. Naast de fysieke strijd om de winst in het klassement van de Tour is de competitie online ook dit jaar flink losgebarsten en leven we massaal mee met onze favoriete ploegen en wielrenners. Jumbo-Visma heeft niet alleen op de weg, maar ook online een groot bereik. Je leest het in onze data-analyse!

Wat een geweldige Tour maakt de ploeg van Jumbo-Visma mee! Door een valpartij van Dylan Groenewegen was het niet de beoogde Groenewegen, maar ploeggenoot Mike Teunissen die er met de eerste ritzege vandoor ging. Dankzij de winst van de ploegentijdrit bleef de gele trui in bezit van Jumbo-Visma. En dat leverde mooie beelden op.

De mannen leefden op een gele wolk en in de berichtgeving zien we dat het behalen van de gele trui een duidelijke piek veroorzaakte op 6 juli:

In deze grafiek uit de OBI4wan Brand Monitor zijn de top 5 ploegen in het ploegenklassement meegenomen na etappe 14.

Nieuwe partner Visma bereikt publiek online

Visma verbond zich aan het begin van dit seizoen als tweede hoofdsponsor aan de Nederlandse wielerploeg. Na een rustige beginfase is de berichtgeving over het Scandinavische softwarebedrijf geëxplodeerd sinds de start van de Tour de France. Precies wat Visma hoopte te bereiken toen het aantrad als nieuwe partner.

Visma-ceo Øystein Moan erkent dat de samenwerking met de Nederlandse supermarktketen van strategisch belang is voor Visma: "Wij geloven dat deze sponsoring het merk Visma op de Europese kaart zal zetten en Visma zal helpen zijn aanwezigheid en naamsbekendheid in Nederland en in heel Europa te vergroten. Wielrennen is een populaire sport in onze huidige markten en nieuwe potentiële markten, waardoor het sponsorschap uitstekend past bij Visma."

Samen winnen en verliezen op social media

Met de hashtag #samenwinnen houdt de Jumbo-Visma fans op de hoogte van de ontwikkelingen in de ploeg, zoals de fantastische prestaties van Steven Kruijswijk, die nu derde staat in het algemeen klassement.

Maar ook verdrietige momenten zoals de pijnlijke valpartij van Wout van Aert met als gevolg de uitval van de renner blijft niet onbesproken. Op Instagram vertelt een duidelijk aangeslagen Van Aert in een interview over het verloop van zijn operatie en het herstel. Samen winnen maar ook elkaar steunen in moeilijke tijden dus. Een goed voorbeeld van de toegevoegde waarde die wielerploegen hebben op het gebied van content tijdens een grote ronde.

Collectors item: het drijftenue van Jumbo

Supermarktketen Jumbo heeft aan de nodige merchandise gedacht en lanceert dit jaar 'het drijftenue'. Een echt collectors item om in te pakken voor de zomervakantie aan het zwembad. Het luchtbed is terug te vinden op diverse social media kanalen, zoals op Twitter en Instagram, en ook de wielrenners zijn er zelf blij mee tijdens de rustdag!

Berichtgeving Tour de France vs. Giro d’Italia

Het aantal berichten over de Tour de France in Nederland fluctueert nogal door de jaren heen. 2015 blijkt een topjaar te zijn geweest qua online berichtgeving. Hier is een duidelijke piek te zien, waarna het de jaren daarna weer inzakte. Een mogelijke verklaring is dat de tour dat jaar vanuit Utrecht van start ging, een unieke gebeurtenis in de geschiedenis van de Tour de France.

Interessant is ook om de berichtgeving van de Tour de France te vergelijken met de Giro D’Italia. Het wordt duidelijk dat de Tour online en op social media hoger ‘scoort’ dan haar jongere zusje de Giro.

Zal er dit jaar weer een opleving zijn in de berichtgeving? We weten het na de finish in Parijs op zondag 28 juli.

Headerfoto: Shutterstock.com