Een nieuwe move van achtvoudig olympisch kampioen Usain Bolt. De inmiddels gepensioneerde sprinter heeft geen variatie op zijn bekende overwinningspose bedacht, maar hij wil zijn bekende houding juist juridisch vastleggen. Afgelopen week deed hij in de VS een verzoek om zijn pijl en boog-beweging te patenteren als handelsmerk. Bolt wil dat namelijk als logo gaan gebruiken op kleding en schoenen.
Usain Bolt werd al wereldberoemd met zijn pose die hij na een nieuwe zege op de sprintnummers 100 of 200 meter aannam. Hij hing daarbij schuin achterover en maakte een gebaar alsof hij met een boog een pijl wegschiet. Hele volksstammen deden hem dat na. Nu wil hij de bekendheid van die pose verzilveren door een logo ervan te patenteren als handelsmerk. Bij het Amerikaanse patentbureau heeft hij dat volgens BBCNews op 17 augustus ingediend als: "Het silhouet van een man in een specifieke houding, met een arm gebogen en de andere in de lucht, wijzend naar boven."
Een handelsmerkadvocaat uit Washington DC laat aan de BBC weten dat hij deze stap van Bolt snapt. "Zeker gezien het feit dat Bolt al een tijd is gestopt met racen, is het logisch dat hij naar mogelijkheden zoekt om zijn imperium uit te breiden", aldus Josh Gerben. "Het silhouette van zijn overwinningspose wordt overall ter wereld herkend. Het registreren van dit handelsmerk stelt hem in staat om de producten die al staan omschreven in de markt te zetten, of derde partijen een licentie te geven zijn logo te gebruiken."
Als het Lightning Bolt lukt het logo te deponeren dan zal hij daardoor zonder twijfel veel geld op zijn al goedgevulde bankrekening kunnen bijschrijven. Met het vermarkten van zijn pose zou hij een nieuwe interessante inkomstenbron erbij krijgen naast zijn optredens in reclames van Allianz en zijn activiteiten als horecaondernemer. Op Jamaica en in het Verenigd Koninkrijk heeft hij al meerdere ‘Track & Record’-restaurants, waar je de "the real Jamaican vibes" kunt proeven.
Bolt is natuurlijk zeker niet de eerste sporter die met een gepatenteerd logo. Hij zal ook ongetwijfeld naar het succes de impact van de 'Jumpman' van Michael Jordan en Nike hebben gekeken. Leer in deze video meer over verhaal van die wereldberoemde dunk: