Het werd nog even spannend gisteravond in het Viborgstadion door de 1-0 voorsprong van Denemarken in de eerste minuut. Gelukkig was daar al vrij snel Beerensteyn die wederom met een kopbal de stand gelijktrok voor de Oranjevrouwen en uiteindelijk voor de overwinning zorgde. Op naar de finale van de play-offs. Uiterlijk 12 november weten we of ze het gehaald hebben. Een kleine maand later, op 8 december, is de loting en kunnen we massaal kaarten kopen.
In Women's Next schrijven Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff over zaken die hen opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz en Anouk praten je helemaal bij!
Wat zou dat gaaf zijn. Een oranje invasie in Frankrijk. Zoals we dat kennen bij de mannen en zoals we dat hebben ervaren vorig jaar in eigen land. Ik hoop echt dat er een hele groep sponsors klaar staat en zich momenteel meldt bij de KNVB. Dat verdienen die meiden. Niet alleen vanwege de Europese titel, maar met name omdat ze het vrouwenvoetbal in Nederland een gezicht hebben gegeven. Want vrouwenvoetbal blijft populair. Dat bleek eerder deze week ook uit het onderzoek van Nielsen Sports.
Natuurlijk was het mooier geweest wanneer de Oranjevrouwen het in Noorwegen hadden afgemaakt. Maar ergens is het ook wel lekker dat ze de play-offs in gingen. Want dat betekende minimaal één wedstrijd in eigen land en na gisteren dus twee. Mooi voor al die fans en de trouwe televisiekijker, want met wederom een uitverkocht stadion en gemiddeld 1 miljoen kijkers zijn de Oranjevrouwen blijvend populair.
Maar op commercieel gebied verandert er nog steeds weinig. Naast trouwe sponsor ING, tevens de bekendste voetbalsponsor van Nederland zo onderzocht Blauw, is er nog steeds geen nieuwe sponsor aangetrokken voor de vrouwen.
Het is natuurlijk mooi; een sponsorship met Gillette. Maar die mannen, die staan inmiddels met 2-0 achter door het missen van het EK en WK. En daarnaast, vrouwen scheren zich ook hoor. Dus Gillette Venus kan prima. Is dat overwogen?
Natuurlijk is dit wat gechargeerd, want het zal ongetwijfeld met de doelgroep te maken hebben. Want dat er verschil is tussen de achterban van de mannen en vrouwen is bekend; luister maar eens naar het publiek tijdens een wedstrijd van de vrouwen. Families en kinderen maken een heel ander geluid. Een wereld van verschil. Dat is wat mij betreft ook precies waar op ingehaakt moet worden. Het begint bij de allerkleinsten.
Vorig jaar kende het vrouwenvoetbal een groei van 0,7 procent en daarmee is het één van de grootste sporten voor vrouwen in Nederland. Wereldwijd spelen 13 miljoen vrouwenvoetbal. Dat vraagt om een gedegen groeistrategie en die lanceerde de FIFA gisteren dan ook. Voorafgaand aan de play-offs presenteerde de internationale voetbalbond haar eerste wereldwijde strategie voor vrouwenvoetbal.
Zo willen zij in 2026 een verdubbeling van het aantal voetbalsters, meer kansen creëren om speelsters langer in het voetbal te houden, zowel op als naast het veld én zetten ze in op het werven van meer vrouwelijke bestuurders. Het volledige document vind je hier
Dat er ook in Nederland veel gebeurt rondom vrouwenvoetbal bewijzen ook de dames van VV Kicks. Onder anderen ex-international Leonne Stentler, straatvoetbalkoningin Rocky en FOX Sports-presentatrice Fresia Cousiño Arias willen met de kennis die ze hebben vergaard de afgelopen jaren het vrouwenvoetbal in Nederland verder helpen en een eigen identiteit geven.
Er zijn dus voldoende ontwikkelingen gaande binnen het vrouwenvoetbal, met het behalen van het WK als misschien wel ultieme beloning. Of ben ik nu misschien te positief ingesteld, na de twee overwinningen op Denemarken? Want de finales tegen Zwitserland moeten nog gespeeld worden en dus is er ook het ‘wat als we het niet halen’- scenario.
"Als zelfs Johan Derksen positief is, dan is er echt geen enkele reden meer om niet in het vrouwenvoetbal te stappen"
Het missen van het WK zal een grote domper zijn. Voor de OranjeLeeuwinnen, de KNVB en iedereen die het vrouwenvoetbal een warm hart toedraagt. Dat gaf ook Kirsten van de Ven, manager vrouwenvoetbal KNVB, gisteravond aan. In een interview met Hélene Hendriks en Anouk Hoogendijk stelt ze dat de opmars van het vrouwenvoetbal reeds definitief is ingezet. Het wel of niet spelen van het WK maakt daarin geen verschil meer, zo vindt Van de Ven. Haar aandacht gaat – met of zonder WK - met name uit naar de vaderlandse competitie: "De Eredivisie loopt leeg doordat speelsters naar het buitenland vertrekken, daar moeten we dus op ingrijpen. We moeten kansen creëren bij clubs voor zowel de topsporters als de allerkleinsten."
De groei van vrouwenvoetbal heeft geen WK nodig, maar een volgende versneller zal het zeker zijn. Lopen de OranjeLeeuwinnen het WK in Frankrijk onverhoopt toch mis, dan wordt het even slikken en gewoon doorgaan met de opmars van deze mooie sport. Een nieuwe uitdaging wacht dan al snel weer: kwalificatie voor het EK in Engeland.
Nog twee kansen dus voor een plek bij de 24 landen die vanaf 7 juni volgend jaar gaan strijden om de wereldtitel. De speeldata en speelsteden worden snel bekendgemaakt zodat de KNVB de kaartverkoop open kan gooien en er hopelijk weer een record wordt verbroken. En sponsors bedenk in die tussentijd; als zelfs Johan Derksen positief is, dan is er echt geen enkele reden meer om niet in het vrouwenvoetbal te stappen. #Samensterk op naar de finales!